بحران در لانه عنکبوت

کابینه نتانیاهو با رای اخیر پارلمان رژیم صهیونیستی بار دیگر در آستانه انحلال قرار گرفت

بحران در لانه عنکبوت

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، روزهای دشواری را سپری می‌کند. موافقت پارلمان رژیم صهیونیستی با انحلال کنست (پارلمان‌) در نتیجه برگزاری چهارمین انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی طی چهار سال اخیر می‌تواند این‌بار تضمین‌کننده حضور نتانیاهو در مسند قدرت در تل‌آویو نباشد. هرچند حزب لیکود (‌حزب متبوع نتانیاهو‌) در نظرسنجی‌ها، وضعیت بهتری نسبت به احزاب دیگر صهیونیستی دارد اما دولت در سرزمین‌های اشغالی بر‌اساس الگوی ائتلافی تشکیل می‌شود. افرادی مانند آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل بیتنا از ماه‌ها قبل اعلام کرده‌اند که قصد ندارند با نتانیاهو در مسیر تشکیل دولت ائتلاف کنند.‌

 وضعیت نتانیاهو بحرانی است
بنی‌گانتس، رقیب اصلی نتانیاهو از ائتلاف آبی - سفید نیز سعی دارد از وضعیت متزلزل نتانیاهو به سود حضور خود در راس معادلات قدرت در تل‌آویو بهره گیرد. نتانیاهو صراحتا از بنی‌گانتس خواسته است تل‌آویو را به‌سوی عمیق‌تر شدن بحران و انحلال پارلمان سوق ندهد.
 نتانیاهو پیشتر تاکید کرده بود نمایندگان حزب تحت رهبری وی بر ضد پیش‌نویس قانون انحلال پارلمان و به نفع وحدت و یکپارچگی رای خواهند داد. اما در نهایت بر‌خلاف آنچه نتانیاهو می‌خواست، پیش‌نویس طرح انحلال پارلمان تصویب شد.
نتانیاهو شاید ناچار شود به گانتس و جریان‌های رقیب امتیاز دهد تا در قدرت باقی بماند یا  تن به برگزاری انتخابات دوباره دهد. هر دو گزینه برای نتانیاهو و حزب لیکود هزینه‌ساز خواهد بود!
از جمله اختلاف‌های موجود میان دو شریک دولت ائتلافی در سرزمین‌های اشغالی بر سر بودجه است؛ بنی‌گانتس از نتانیاهو خواسته است برای آن‌که ساکنان اراضی اشغالی برای شرکت در انتخاباتی زودهنگام ماه مارس به پای صندوق‌های رای نروند، بودجه را مصوب کند. رهبر ائتلاف آبی- سفید در کابینه رژیم صهیونیستی همچنین بنیامین نتانیاهو را متهم کرده است که همواره منافع شخصی را به منافع تل‌آویو ترجیح می‌دهد.
شکاف عمیق در آشیانه صهیونیست‌ها
شش ماه بعد از اتحاد سیاسی بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتس که به تشکیل یک کابینه ائتلافی انجامید، اختلافات و شکاف میان این دو عمیق‌تر شده، تا جایی که احتمال انحلال کامل پارلمان و برگزاری انتخابات پیش از موعد در دستور کار قرار گرفته است. در چنین وضعیتی، انتخابات آینده که باید در ماه مارس (اسفند/ فروردین) برگزار شود، چهارمین انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی طی کمتر از دو سال خواهد بود.
رادیو فرانسه گزارش داده است، در بهار‌۲۰۲۰، بعد از سه انتخابات پارلمانی و یک دوره بلاتکلیفی سیاسی، سرانجام بنی‌گانتس، نظامی قدیمی و رهبر حزب آبی-سفید اتحاد با بنیامین نتانیاهو را پذیرفت. هدف این کابینه ائتلافی قبل از هر چیز پایان دادن به طولانی‌ترین بحران سیاسی در تل‌آویو بود. هدف بعدی هم با توجه به شیوع اپیدمی کووید- ۱۹، مواجهه با تبعات شیوع این ویروس بود.
اعتراض در سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد
در شرایطی که عمق بحران‌های سیاسی در تل‌آویو روز به روز بیشتر می‌شود، اعتراض‌ها علیه نتانیاهو و عملکرد وی ادامه دارد. اخیرا هزاران نفر با حضور در خیابان‌های بیت‌المقدس خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی شدند .این نخستین تظاهرات صهیونیست‌ها از زمان برقراری قرنطینه مجدد در این کشور به‌شمار می‌رود .تظاهرکنندگان عمدتا ماسک بهداشتی بر چهره داشتند اما فاصله اجتماعی چندانی میان‌شان وجود نداشت. آنها علاوه بر تظاهرات در خیابان‌های مرکزی شهر، بار دیگر مقابل منزل بنیامین نتانیاهو در بیت‌المقدس تجمع کردند. مخالفان نتانیاهو به نحوه مدیریت بحران شیوع ویروس جدید کرونا در سرزمین‌های اشغالی معترض هستند. آنها همچنین به‌دلیل پرونده قضایی نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس بر این باور هستند که بنیامین نتانیاهو باید از قدرت کناره‌گیری کند.
رژیم صهیونیستی،  بالاترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را طی دو هفته گذشته داشته است. صهیونیست‌ها از جمعه گذشته مجددا قرنطینه سراسری را به اجرا در‌آوردند؛ اقدامی که به علت مقارن شدن با روز اول تعطیلات آيینی یهودی، خشم یهودیان ارتدکس را برانگیخت.

وحشت نتانیاهو از بحران جدید در سرزمین‌های اشغالی
نتانیاهو در عین این‌که ظاهرا قصد دارد خود را مسلط بر اوضاع نشان دهد، نمی‌تواند خشم و سردرگمی خود را از وضعیت بحرانی موجود کتمان کند! نتانیاهو در این خصوص هشدار داده است:  با انحلال پارلمان باید انتخابات زودرس برگزار شود. این در حالی است که در این روزها (همه‌گیری کرونا) کسی نباید پای صندوق‌های رای حاضر شود. ما با چالش های امنیتی متعددی مواجه هستیم و دشمنان‌مان به‌دنبال ضربه زدن به ما هستند.
همان‌گونه که تاکید شد، پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) در رأی‌گیری مقدماتی به انحلال خود رأی داد و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد. در جلسه کنست، کنست شش درخواست را که همگی آنها در ارتباط با انحلال پارلمان بود، مورد بررسی قرار داد و در رأی‌گیری نخست خود، ۶۱ نفر موافق در برابر ۵۴ نفر مخالف، به انحلال پارلمان رأی دادند .گفتنی است کابینه رژیم صهیونیستی پس از تصویب این لایحه ، خود به خود ساقط نمی‌شود. پس از خوانش مقدماتی، این لایحه احتمالا به کمیته کنست که در کنترل حزب آبی و سفید قرار دارد، ارجاع داده می‌شود؛ جایی که گفته شده دست‌کم تا روز دوشنبه فرصتی برای مذاکره با حزب لیکود فراهم می‌کند و بر‌پایه گزارش‌ها بعید به‌نظر می‌رسد توافقی حاصل شود. پس از موافقت کمیته، این لایحه باید از سوی نمایندگان در سه مرحله دیگر مورد موافقت قرار گیرد و در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، کنست منحل خواهد شد و اعضای کنست باید بر سر موعد برگزاری انتخابات که بين مارس تا ژوئن ۲۰۲۱ است، توافق کنند.