پیچیدگی‌های اقتصاد به زبان ساده

برنامه تلویزیونی «عیار » با موضوعات اقتصادی از شبکه افق پخش می‌شود

پیچیدگی‌های اقتصاد به زبان ساده

این روزها خبرهای اقتصادی بیشتر از حوزه‌های دیگر نظرمان را جلب کرده و ناخودآگاه هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم سری به گوشی‌هایمان می‌زنیم تا متوجه شویم امروز نوسان بازار بورس چطور است؟ چه خبر از سکه و دلار... حتی خیلی از صحبت‌های یومیه میان اعضای خانواده و اطرافیان هم به چنین موضوعاتی در حوزه اقتصاد ختم می‌شود و کافی است همان روز سوار تاکسی و دیگر وسایل نقلیه عمومی شویم، آن وقت است که بازار چنین مباحثی داغ‌تر می‌شود و هر کس از زاویه خودش به چرایی به این اتفاقات می‌پردازد. حالا این بازار داغ دستمایه ساخت یک برنامه اقتصادی در شبکه افق به نام «عیار» شده که سه‌شنبه ساعت 22 از همین شبکه روی آنتن می‌رود. این برنامه که می‌توان گفت یک مجله رادیویی اقتصادی کامل است، تلاش دارد از زاویه‌ای تازه به موضوعات اقتصادی بپردازد. از سوی دیگر عوامل این برنامه سعی دارند به گونه‌ای طرح موضوع کنند که برنامه فقط بینندگان نخبه‌ای نداشته باشد و کاربردی برای همه مردم از هر قشری باشد. به همین دلیل زبان برنامه برای مردم قابل هضم است. این برنامه به تهیه‌کنندگی محمد ساسان پخش می‌شود و ما با عوامل این برنامه درباره جزئیات آن صحبت کرده‌ایم که در ذیل می‌خوانید.

 تأثیرپذیری اقتصاد از تکانه‌های خارجی
نخستین قسمت برنامه تلویزیونی «عیار» با موضوع تاثیرپذیری اقتصاد ایران از تکانه‌های خارجی روانه آنتن شد و قرار است هر هفته به موضوعات متنوعی بپردازد. محمد ساسان، تهیه‌کننده برنامه عیار با اشاره به این‌که این برنامه جدید با محوریت مسائل اقتصادی از این پس سه‌شنبه‌ها  به صورت زنده پخش می‌شود، ادامه می‌دهد: برنامه عیار
به گونه‌ای محک مدیریت و اقتصاد ایران است که زاویه اصلی ما در این مستند حکمرانی اقتصادی است و از زوایای متفاوت به اقتصاد نگاه می‌کنیم و موضوعات را به چالش می‌کشیم. نمی‌شود گفت که عیار یک برنامه گفت‌و‌گو‌محور است، زیرا ما این برنامه را به صورت یک مجله اقتصادی طراحی کرده‌ایم و شامل بخش‌های متنوع است و صرفا به گفت‌و‌گو با کارشناسان و مسؤولان ختم نمی‌شود. این برنامه شامل چند بخش است؛ بخش اول پرونده ویژه نام دارد که با حضور کارشناسان و مسؤولان اقتصادی خواهد بود، بخش‌های دیگر شامل محک بازار، گزارش ویژه و خبرنامه است‌.
وی ادامه می‌دهد: ما به فراخور اتفاقات اقتصادی هر هفته به موضوعات روز اقتصادی می‌پردازیم و بر آن اساس بخش‌های برنامه طراحی می‌شود. به‌عنوان نمونه در نخستین قسمت این برنامه که سه‌شنبه 11 آذر ماه پخش شد، اکبر ترکان حضور داشت و گفت‌وگو با وی پیرامون تاثیر‌پذیری اقتصاد ایران از تکانه‌های خارجی بود. اجرای این بخش را محسن جندقی و مسعود براتی به‌عهده داشتند. البته محسن جندقی مجری اصلی برنامه است و  کنار او در بخش‌های مختلف مجری - کارشناسان هم حضور دارند.
این تهیه‌کننده با اشاره به این‌که هر هفته میزبان یکی از خبرنگاران اقتصادی رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها هستیم  در بخش خبرنامه در اولین قسمت محمدحسین علی‌اکبری، خبرنگار روزنامه جام‌جم حضور داشت. همچنین یکی از بخش‌های برنامه گزارش ویژه است. اولین قسمت این بخش به موضوع اپلیکیشن‌های شاد تا دانش‌آموزان ناشاد اختصاص داشت. بخش گزارش ویژه را ابوالقاسم رحمانی و حامد هادیان به‌عهده دارند. هادی سلیمی‌زاده نیز در بخش محک بازار به نوسانات بازار بورس طی چند ماه اخیر می‌پردازد.  ساسان درباره دیگر موضوعات در هفته‌های آینده می‌گوید: در هفته‌های آینده در بخش‌های پرونده ویژه و گزارش ویژه موضوعاتی همچون ساماندهی دستفروشان در روزگار کرونایی که نمی‌توانند کار کنند و مشکلات معیشتی دارند، زمین‌خواری در نقاط مختلف، مشکلات آبرسانی در استان‌های مختلف، گرانی مرغ، کمیاب شدن روغن، وضعیت پیک‌های موتوری در شرایط کرونا و... را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ضمن این‌که نگاه‌مان این است که با این برنامه مطالبه‌گری رخ بدهد. همچنین در بخش محک بازار هم به بازار سکه، طلا، اجاره مسکن و... خواهیم پرداخت.
 دغدغه اقتصاد دارم نه اجرا!
محسن جندقی، مجری اصلی برنامه  درباره این‌که خودش قبل از برنامه تا چه میزان مطالعه می‌کند،  توضیح می‌دهد: من از سال‌ها پیش دغدغه اقتصاد داشتم و نه دغدغه اجرا  معتقدم  که به مباحث اقتصادی بیشتر از این باید بپردازیم. چون اعتقاد دارم پرداخت به موضوعات اقتصادی جای کار بسیاری دارد و آن‌طور باید و شاید به موضوعات اقتصادی نپرداخته‌ایم. وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر تعداد برنامه‌های اقتصادی پر مخاطب همچون پایش، حرف حساب و... کم نیست که از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود، پس چرا شما می‌گویید به موضوعات اقتصادی پرداخت نشده است، تاکید می‌کند: بله، صحیح است ما برنامه‌های اقتصادی داریم، اما با این حال اعتقاد دارم که باید تعداد چنین برنامه‌هایی افزایش یابد و جای خالی برخی مباحث اقتصادی خالی است.  این مجری عنوان می‌کند: ما سعی کرده‌ایم از نگاه مردم به مسائل مبتلا به جامعه در حوزه اقتصاد بپردازیم و این برنامه در قالب یک مجله اقتصادی روانه آنتن می‌شود و شامل بخش‌های متنوع است.  جندقی درباره این‌که آیا خودش به‌عنوان مجری این برنامه اقتصادی، سوژه‌هایی که در این حوزه می‌بیند به اتاق فکر برنامه منتقل می‌کند یا نه، می‌گوید: قبل از این‌که من مجری باشم خودم را از اعضای تحریریه می‌دانم، چون سال‌ها خبرنگار اقتصادی بودم و در این حوزه کار کرده‌ام. بنابراین اگر ایده‌ یا فکری به ذهنم برسد، حتما با اعضای تحریریه برنامه در‌میان می‌گذارم. به همین دلیل روزانه در جریان خبرهای اقتصادی هستم. ضمن این‌که ما در این برنامه صرفا اطلاعات برای آگاهی مردم نمی‌دهیم، بلکه راهکار هم به آنها ارائه می‌کنیم و از دیگر ویژگی‌های برنامه این است که با زبان مردم صحبت می‌کند تا مباحث قابل هضم باشد.


نگاه‌های متفاوت در اتاق تحریریه
محمدرضا علیزاده، سردبیر برنامه با اشاره به این‌که تیم سردبیری شامل چه کسانی است، می‌گوید: برای تیم سردبیری از دانشکده‌های مختلف دعوت کرده‌ایم تا نگاه‌های متفاوت را در این برنامه داشته باشیم.
ما در این برنامه صرفا به موضوعات اقتصادی نمی‌پردازیم، بلکه بحث اقتصاد سیاسی را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم و موضوعات روز را برای پرداخت در برنامه انتخاب می‌کنیم تا برای مخاطبان جذاب‌تر باشد.
وی با تاکید بر این موضوع که برنامه عیار قرار نیست قضاوت کند، ادامه می‌دهد: ما به موضوعات اقتصادی به گونه‌ای نمی‌پردازیم که مردم با تماشای آن بگویند عوامل نظرات خودشان را به ما دیکته می‌کنند.
به همین دلیل ما قضاوت نمی‌کنیم، بلکه مباحث را طرح می‌کنیم و قضاوت به‌عهده مردم است و آنها باید روی موضوعات تامل داشته باشند.
علیزاده می‌افزاید: ضمن این‌که تریبون برنامه یکطرفه نیست و از سوی دیگر هم مناظره نیست، بلکه ما به چالش‌های اقتصادی مبتلا به جامعه می‌پردازیم . به‌عنوان مثال به تاثیرپذیری اقتصاد ایران از تکانه‌های خارجی و به چرایی این موضوع پرداخته‌ایم. در برنامه‌های آتی به این موضوعات وارد می‌شویم که چرا انتخابات آمریکا روی مسائل اقتصادی ما تاثیر می‌گذارد و قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود و... در مجموع برنامه عیار یک مجله اقتصادی است و صرفا به گفت‌وگو ختم نمی‌شود.
سردبیر «عیار»  می‌گوید: از سوی دیگر سعی نکرده‌ایم برنامه به گونه‌ای باشد که مخاطبان آن فقط نخبگان باشند، بلکه می‌خواستیم مردم بیننده این برنامه باشند. در هفته‌های آینده هم به کالاهای اساسی می‌پردازیم که مردم با آن درگیر هستند. مثل مرغ، گوشت و... .
وی درباره انتخاب نام عیار برای برنامه تاکید می‌کند: درباره نام برنامه جلسات مختلفی داشتیم و چند اسم پیشنهادی داشتیم، اما چندان راضی نبودیم تا این‌که نام عیار را انتخاب کردیم که کاملا با فضای برنامه یکی بود، زیرا ما در این برنامه به حکمرانی اقتصادی می‌پردازیم و عیار نامی است که فراگیر  بوده و همه چیز را دربرمی‌گیرد.
تلاش کرده‌ایم زاویه ورودمان به مباحث هم تخصصی و هم قابل درک برای مخاطبان باشند. امید می‌رود برنامه مورد توجه‌شان قرار بگیرد.