ضیافت صهیونیستی در اجلاس امنیتی خلیج‌فارس

ضیافت صهیونیستی در اجلاس امنیتی خلیج‌فارس

امیر مسروری پژوهشگر و روزنامه‌نگار


حوادث در خلیج‌فارس همانند پاندمی کرونا با سرعت در حال گسترش است. در یمن، انصارا... توانسته عملیات سنگینی علیه اهداف متجاوزان در شرق داشته باشد و احتمال بازپس‌گیری دو استان مهم الجوف و مارب ظرف چند هفته آتی وجود دارد. عملیات علیه تاسیسات آرامکو، بحران کمبود بنزین و صف‌های طولانی را در جنوب عربستان به وجود آورده و شنیده‌ها حاکی است تیم بایدن مخالف ماندن بن‌سلمان در قدرت است.
انتخابات آمریکا و مسأله انتقال قدرت نیز اثرش را بر بازیگری واشنگتن در خلیج‌فارس گذاشته و پاندمی کرونا به آن افزوده است. چرخش کشورهایی چون بحرین، امارات، عمان و عربستان به سمت رژیم‌صهیونیستی راه‌حلی است که شیخ‌نشینان حاشیه خلیج‌فارس برای عبور از شرایط موجود انتخاب کردند.
گزارش‌ها حاکی است هیأت 400نفره از شرکت‌ها و فعالان اقتصادی اسرائیل با سفر به امارات قرار است ضمن بازدید از نمایشگاه فناوری اطلاعات ابوظبی، قراردادهایی امضا کنند. کارشناسان امنیتی معتقدند این سفر علاوه بر قراردادهای اقتصادی، یک توافق امنیتی است. تاجران و شرکت‌هایی که به این نمایشگاه سفر کردند عمدتا در حوزه تجهیزات نظامی و جاسوسی فعال هستند و به احتمال زیاد بلندپروازی‌های حاکمان ابوظبی برای دستیابی به ماهواره جاسوسی قرار است با همکاری تل‌آویو صورت گیرد.
در طرحی که پیشتر در اجلاسیه امنیتی تل‌آویو مطرح شد، مقامات امنیتی رژیم‌صهیونیستی تصمیم گرفتند با استفاده از شبکه چندلایه مهار جمهوری اسلامی ایران را از نوار مرزی دنبال کنند. در این طرح قرار است سامانه‌های موشک بالستیک و پهپادها ایرانی قبل از شلیک و خروج از جو یا مرز رهگیری و منهدم شود. نزدیک شدن تل‌آویو به ابوظبی در حوزه فناوری و سامانه‌های جاسوسی این زمزمه را به وجود آورده که واحدهای پاتریوت و گنبد آهنین سفارش داده شده ابوظبی قرار است به صورت منسجم توسط تلآویو هدایت و کنترل شود. در کنار این توافق، بحرین میزبان مجازی وزیرخارجه رژیم‌صهیونیستی بود.
اشکنازی روز یکشنبه در یک نشست ویدئوکنفرانسی در منامه با سخنرانی علیه ایران از کشورهای عربی خواست برای مقابله با محور مقاومت تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای دهد. البته اشکنازی مدعی شد قرار است با امارات و بحرین و همکاری اتحادیه اروپا به دنبال طراحی راه‌حلی برای منطقه غرب آسیاست. در عربستان نیز وضعیت همکاری رژیم‌صهیونیستی و تل‌آویو گسترش یافته و قرار است همکاری سامانه چند لایه دفاع هوایی در عربستان نیز اجرایی شود. با این حال باید اذعان کرد، رژیم‌صهیونیستی برای مقابله با ایران در خلیج‌فارس خیز برداشته است؛ مسأله‌ای که باید علاوه بر ساختار نظامی و امنیتی، با کنشگری وزارت خارجه همراه باشد تا مانع از نقش فعال این رژیم در خلیج‌فارس شود.