از جهان 2020 تا جهان 2021

از جهان 2020 تا جهان 2021

حنیف غفاری دبیر بین‌الملل


 سال 2020 میلادی با تمامی فراز و نشیب‌های خاص خود رو به پایان است. بدیهی است هرگونه آینده‌نگری در خصوص نظام بین‌الملل و تحولات مربوط به آن، در گرو چهره‌پردازی و توصیفی دقیق از گذشته است. اصلی‌ترین شاخصه تحولات نظام بین‌الملل در یک‌سال اخیر، بروز بحران‌ها و شکاف‌های تازه در جهان یا تعمیق بحران‌های قبلی در جهان است. هرچند شیوع ویروس کرونا،مناسبات روزمره و معمول در عالم سیاست را تا حدود زیادی تحت‌تاثیر خود قرار داد، اما این مساله مانع بروز حوادث و وقایع جدید و تعیین کننده در جهان نشد!. استمرار توطئه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایالات متحده و متحدانش در دوران شیوع ویروس کرونا به وضوح نشان داد بازیگران غربی حتی در سخت‌ترین شرایط انسانی در جهان نیز از بحران‌سازی در مناطق مختلف جهان دست برنمی‌دارند.
در مقابل، جبهه مقاومت نیز ضمن رصد هوشمندانه توطئه‌های ایالات‌متحده و رژیم‌صهیونیستی،گارد بسته و رویکرد قاطعانه خود را در برابر دشمنان حفظ کرد. تثبیت پیروزی ارتش‌سوریه بر تروریسم تکفیری، استمرار پیروزی‌های بزرگ انصارا... و جریان مقاومت‌یمن بر دشمنان سعودی و اماراتی،‌ مانور قدرتمندانه حشد الشعبی و گروه‌های مقاومت در معادلات نظامی،امنیتی و سیاسی عراق و....از جمله مصادیق پیروزی جبهه مقاومت در سال 2020 محسوب می‌شود. آینده‌پژوهی سال 2021 (بر اساس آنچه در سال 2020 گذشته است)، به وضوح نشان می‌دهد دامنه پیروزی‌های منطقه‌ای، نظامی، گفتمانی و سیاسی جبهه مقاومت هرگز به موارد فعلی نخواهدبود. بدون شک در سال جدید میلادی نیز شاهد ادامه ساخت بنای مستحکمی خواهیم‌بود که مقاومت به برکت خون شهدای خود ایجاد کرده‌است.
در سال پیش رو، هجمه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی علیه جبهه مقاومت تشدید خواهدشد و مهره‌های غرب و تل‌آویو در منطقه غرب آسیا مانند عربستان‌سعودی نیز کماکان در این میدان، نقش پیاده‌نظام دشمنان مقاومت را ایفا خواهندکرد. با این حال تجربیات امسال نشان داد هر اندازه کنش دشمنان مقاومت در برابر این جبهه مردمی و معنوی شدیدتر باشد، پاسخ مقاومت و متعاقبا هزینه‌های شکست غرب و رژیم‌صهیونیستی نیز سنگین‌تر و بیشتر خواهدبود.
در این میان عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم‌صهیونیستی و تنفس مصنوعی غرب به تروریسم تکفیری نیز فایده‌ای برای دولت جدید آمریکا و متحدانش نخواهدداشت. جهان 2021،آکنده از موفقیت و پیروزی جبهه مقاومت و در مقابل،ناکامی واشنگتن و متحدان آن در نقاط مختلف جهان خواهدبود.