رنگ آبی کرونا و  اولویت‌بندی واکسیناسیون

رنگ آبی کرونا و اولویت‌بندی واکسیناسیون


دیروز و در جدیدترین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، آمار شهرها ازنظر رنگ‌بندی کرونایی اعلام شد ، طوری که حالا هفت شهر با وضعیت قرمز، ۳۰شهر با وضعیت نارنجی، ۲۱۹شهر با وضعیت زرد و ۱۹۲شهر با وضعیت آبی داریم اما تعریف رنگ آبی در بین رنگ‌بندی‌های کرونایی شهرها، تازه‌ترین تصمیم ستاد بود.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ورود رنگ جدید به رنگ‌بندی شهرها گفت: در کشور ۴۱۱شهر با وضعیت زرد داریم اما میزان بستری در ۱۹۲شهر از شهرهای زرد کمتر است و به علت مناسب بودن وضعیت بیماری در این ۱۹۲شهر، رنگ آبی تعریف شد تا اعمال محدودیت‌های کمتر در این شهرها نسبت به شهرهای زرد
انجام شود.
حالا طبق این مصوبات در شهرهای آبی منع تردد بین‌شهری وجود ندارد و همه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اعلام می‌شود، می‌توانند فعالیت کنند، البته منع تردد بین‌شهری در شهرهای زرد هم وجود ندارد اما منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان برقرار است.
اما کاهش میزان بستری و مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا، دیگر خبر نسبتا خوش سخنگوی ستاد در جلسه روز گذشته بود:« در کشور روند بیماری به‌گونه‌ای است که ۸۰ درصد میزان بستری کم شده و حدود ۷۰درصد از مرگ‌ومیر کاهش‌یافته است.»
آن‌طور که رئیسی می‌گوید، در حال حاضر به‌جز استان‌های شمالی، همه استان‌ها وضعیت مناسبی دارند؛خبر خوبی که طبیعتا نتیجه رعایت و همکاری همه مردم در اجرای محدودیت‌هاست.
هم‌اکنون استان مازندران بیشترین موارد ابتلا به کرونا را دارد. استان گلستان و گیلان نیز نیازمند مراقبت بیشتری هستند. درواقع هفت شهر در کشور در وضعیت قرمز هستند که از این هفت شهر، پنج شهر آمل، ساری، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در مازندران و دو شهر بندرگز و کردکوی در استان گلستان قرار دارند که نیازمند مراقبت بیشتری هستند و محدودیت‌های مناطق قرمز را باید
رعایت کنند.
 اولویت‌بندی واکسیناسیون
اما اولویت‌بندی چهار فازی واکسیناسیون در کشور، یکی دیگر از مهم‌ترین خبرهای به گوش رسیده از ستاد ملی مقابله با کروناست؛ آن‌قدر که کلیات سند ملی واکسیناسیون کرونا در جلسه روز گذشته تصویب شد.
تهیه این سند بر اساس شواهد علمی و اولویت‌بندی‌ها  در دنیا انجام‌شده که براساس بار بیماری، میزان شیوع بیماری‌های پرخطر و زمینه‌ای به تفکیک هر استان و شهرستان مشخص‌شده و اولویت‌بندی انجام‌گرفته برای تزریق واکسن کرونا در چهار فاز است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دراین‌باره گفت: «در فاز اول، اولویت دریافت واکسن با کادر بهداشت و درمان است که به‌طور مستقیم با بیماری سروکار دارند، مثل افرادی که در آی سی‌یو و بخش بستری مشغولند یا افرادی که در سرای سالمندان و آسایشگاه‌ها هستند مثل جانبازان شیمیایی و بیماران تنفسی که یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفرند.»
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره فازهای دوم و سوم و چهارم اولویت‌های واکسیناسیون توضیح داد: «در فاز دوم سایر گروه‌های پرخطر مثل سالمندان بالای ۶۵ سال و همچنین افرادی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند، واکسینه می‌شوند.»
به گفته ‌او فاز سوم هم برای مراکز تجمعی و افرادی است که ریسک کمتری نسبت به فاز دومی‌ها دارند. فاز چهارم نیز برای واکسیناسیون عموم مردم خواهد بود، واکسیناسیونی که قرار است با واکسن تولید داخل و واکسن‌های خریداری‌شده انجام شود.