ایران، بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین بین اعضای اوپک شد

ایران، بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین بین اعضای اوپک شد


معاون وزیر نفت با بیان این‌که توسعه CNG کوتاه‌ترین‌ و به صرفه‌ترین راه حل کاهش مصرف و افزایش صادرات بنزین است، گفت: پیش‌بینی من این است که متوسط مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ به ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد.
علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: در ایران، شدت مصرف انرژی بسیار بالاست و در خصوص مصرف بنزین نیز این روند مستثنی نیست؛ پس باید اقداماتی را اجرایی کنیم تا روند مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی اصلاح شود.
وی افزود: یکی از راهکارهای موثر در جهت اصلاح روند مصرف بنزین، جایگزینی این سوخت با سوخت مناسب دیگری است که در این زمینه CNG‌ بهترین گزینه جایگزینی با سوخت بنزین است.
صادق‌آبادی همچنین گفت: ما مهمترین تأمین‌کننده بنزین کردستان عراق هستیم، به افغانستان و پاکستان بنزین صادر می‌کنیم، اخیرا صادرات بنزین به آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را آغاز کرده‌ایم و همچنین صادرات دریایی بنزین ما به مقصد بسیاری از کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.
وی با یبان این‌که توسعه CNG سریع‌ترین راه برای حفظ ظرفیت صادراتی بنزین کشور است، گفت: ما همه زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی داریم کار می‌کنیم و باید همه با هر منش و رویکرد سیاسی، موضوع CNG و ضرورت توسعه آن را به عنوان یک اقدام مهم ملی و مصلحت امروز و فردای کشور، مورد توجه و حمایت قرار دهیم.
صادق‌آبادی افزود: در حال حاضر بین 23 تا 25 میلیون مترمکعب در روز مصرف CNG‌ در کشور داریم که به همین مقدار از مصرف بنزین با مصرف CNG جایگزین شده است، می‌توانیم با هزینه بسیار کمی، تا 20 میلیون لیتر دیگر از مصرف روزانه بنزین کشور را در طول دو سال با CNG جایگزین کنیم.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که متوسط مصرف بنزین در سال 1400 به 95 تا 100 میلیون لیتر در روز برسد که این به معنای کاهش ظرفیت صادراتی بنزین کشور خواهد بود و در صورت ادامه این روند در سال 1401، ممکن است دوباره به واردکننده بنزین تبدیل شویم./ تسنیم