مقابله با ویروس منحوس واگذاری غلط

مقابله با ویروس منحوس واگذاری غلط


واگذاری‌های بی‌ضابطه و غیراصولی، دامن فخر صنایع گیلان یعنی «کارخانه پوشش» را هم گرفت. کارخانه‌ای که طی سال‌های متمادی اعتبار صنعت گیلان و از بزرگ‌ترین کارخانجات ریسندگی غرب آسیا بوده که شامل چرخه زنجیره کامل تولید از کشت و تولید نخ تا بافندگی انواع پارچه و حوله و مخمل می‌شد.
کارخانه پوشش پنج سوله داشت که در هر سوله حدود ۱۰۰ ماشین‌آلات صنعتی به تولید بهترین و مرغوب‌ترین پارچه‌ها و صادرات آنها به ۱۰ کشور مختلف جهان مشغول بود، در نتیجه یک واگذاری غلط ، نابود شد؛ به‌گونه‌ای که  ۵۰۰ دستگاه از مدرن‌ترین دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی زیر باد و باران و برف رها شد تا مستهلک شود وبه عنوان آهن قراضه به فروش برسد! از سوی دیگر خریداران فاقد اهلیت کارخانه پوشش به حراج اموال این کارخانه روی آوردند؛ همچنین کارگران واحد تولیدی مزبور که از کار بیکار شده بودند، اعتراضاتی را نسبت به خریداران فاقد اهلیت مطرح کردند و پرونده حدود پنج سال در دادگستری مفتوح بود؛ سرانجام تملک کارخانه پوشش که وسعتی ۸۵ هکتاری دارد به یک شرکت هلدینگ بورسی به نام «شرکت آتیه دماوند» تعلق گرفت.  
در سال ۹۶ یعنی حدود ۱۴ سال پس از تعطیلی کارخانه پوشش و چند سال پس از واگذاری این کارخانه به شرکت آتیه دماوند، مدیران شرکت مزبور، از طرح‌های خود برای تحول در صنعت نساجی استان گیلان و کارخانه پوشش سخن گفتند و حتی اعلام کردند که برای احیا و ارتقای توان تولیدی کارخانه پوشش، یک طرح مطالعاتی به شورای برنامه‌ریزی استان گیلان ارائه کرده‌اند.
مدیران شرکت آتیه دماوند وعده دادند که در صورت تصویب طرح‌های‌شان در شورای برنامه‌ریزی استان گیلان، ظرف زمانی یک سال و نیم (تا حداکثر سال ۹۸) می‌توان نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها و بازگشت تولید به اراضی کارخانه پوشش اقدام کرد؛ اراضی‌ای که در نزدیکی فرودگاه رشت، منطقه آزاد انزلی و در مسیر راه‌آهن واقع شده و برای تولید از بهترین موقعیت مکانی برخوردارند.
اما با وجود آن‌که یک سال از وعده مدیران شرکت آتیه دماوند برای احیا و ارتقای تولید در کارخانه پوشش می‌گذرد، هنوز هیچ تغییری در وضعیت این کارخانه ایجاد نشده است؛ از یک‌سو مدیران شرکت آتیه دماوند از عدم حمایت استانداری گیلان گلایه می‌کنند و از سوی دیگر، اداره هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز از عدم ارائه طرح جدید از سوی شرکت آتیه دماوند می‌گوید.
در اوایل پاییز سال جاری، حجت‌الاسلام حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان، از کارخانه پوشش بازدید کرد.