افزایش قربانیان کرونا در شرق اروپا

افزایش قربانیان کرونا در شرق اروپا


طی روزهای اخیر شاهد افزایش قربانیان کرونا در اتحادیه‌اروپا هستیم. در این میان، در شرق اروپا شاهد فراگیری بیشتر شیوع کووید-19 و در نتیجه، مرگ تعداد بیشتری از افراد هستیم. این مساله، بار دیگر نشان‌دهنده تاثیرات تفاوت و شکاف طبقاتی در وقوع کرونا در کشورهای غربی و افزایش مرگ‌ومیر در آنهاست.
بر اساس گزارش یورونیوز، اتحادیه‌اروپا در سال ۲۰۲۰ میلادی در مقایسه با چهار سال قبل از آن، با افزایش قابل‌توجه شمار مرگ‌ومیرها روبه‌رو بوده که احتمال می‌رود بخش قابل‌توجهی از این مرگ‌ها در نتیجه شیوع ویروس کرونا روی داده‌باشد. همان‌گونه که اشاره شد، اوج این مرگ‌ومیرها در ماه نوامبر و عمدتا در کشورهای شرق‌اروپا به ثبت رسیده‌است. بنا بر گزارش جدید یورواستات، مرکز آمار اتحادیه‌اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه طی دوره ۹ماهه مارس تا نوامبر ۲۰۲۰ میلادی، شاهد وقوع ۴۵۰هزار مرگ بیشتر از آماری بودند که پیش از این طی همین دوره ۹ماهه در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده‌بود.
یورواستات برای رسیدن به این نتیجه، داده‌های مرگ‌ومیر ماهانه را از همه کشورهای عضو اتحادیه به‌جز ایرلند جمع‌آوری کرده و مورد بررسی قرار داده‌است. بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد «پس از آغاز شیوع ویروس کرونا در اروپا، اولین پیک مرگ‌ومیر در ماه آوریل به ثبت رسیده‌است. یعنی زمانی که شمار مرگ‌ومیرها، در مقایسه با آمار مرگ‌های ثبت‌شده در ماه آوریل در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی، یک افزایش ۲۵درصدی را نشان داده‌است.» در آوریل ۲۰۲۰ میلادی، مرگ‌ومیرها در اسپانیا تا حدود ۸۰درصد و در بلژیک تا حدود ۷۴درصد بیشتر از متوسط مرگ‌ومیر ماهانه در این کشورها بوده‌است.