سقوط سعودی‌ها در  مارب

ارتش و گروه‌های مقاومت یمن به دروازه‌های مارب رسیدند

سقوط سعودی‌ها در مارب

پیشروی ارتش و نیروهای مقاومت یمن در مارب ادامه دارد. در آخرین تحولات، رسانه‌های یمنی از پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت گذرگاه شرقی شهر مارب خبر دادند. براساس گزارش‌های منتشر شده، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین به سمت گذرگاه «الودیعه» با عربستان سعودی نیز پیشروی کردند. اهمیت گذرگاه الودیعه برای همگان مشخص است. گذرگاه الودیعه در استان حضرموت (شرق یمن) و استان شروره در جنوب عربستان سعودی، تنها گذرگاه ارتباطی بین دو کشور است که کنترل آن در دست عربستان سعودی است و بیشتر اوقات توسط آنها تعطیل می‌شود.

 چرا آزادسازی مارب اهمیت دارد ؟
استان مارب در مرکز یمن و شرق استان صنعا، پایتخت این کشور قرار دارد و با توجه به این‌که مقدار زیادی از نفت و گاز یمن در این استان مرکزی استخراج می‌شود، حائز اهمیت بوده و سقوط مرکز این شهر به‌دست نیروهای دولت نجات ملی (صنعا) ضربه سختی به دولت منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی که مورد حمایت ریاض است، وارد خواهد کرد. با پیشروی نیروهای دولت نجات ملی، ائتلاف سعودی از بیم سقوط این شهر که دروازه شرقی شهر صنعا به‌شمار می‌رود، نیروهای زیادی به این استان گسیل داشته‌است. این پیشروی‌ها باعث شده‌است سازمان ملل و آمریکا و دیگر حامیان ائتلاف متجاوز سعودی دست به کار شده و پیشنهاد توقف آتش‌بس به دولت نجات ملی بدهند که این دولت به دلیل عدم توقف حملات ائتلاف با این پیشنهاد مخالفت کرده و آن را مشروط به توقف کامل حملات و لغو محاصره یمن کرده‌است.
 فراخوان رهبر انصارا... برای مقابله با متجاوزان
رهبر انصارا... یمن هم در سخنرانی اخیر خود با اشاره به تحولات میدانی در استان مارب گفت عملیات نیروهای مسلح در این استان یمنی به دنبال اخراج متجاوزان است. او از همه یمنی‌ها خواست با اشغالگران به مقابله برخیزند. عبدالعزیز بن حبتور، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن در واکنش به تحولات جاری در استان مارب تصریح کرد: «کسانی که در مارب در حال جنگ هستند، نیروهای حزب‌الاصلاح [اخوان‌المسلمین شاخه یمن]، القاعده، داعش و سلفی‌هایی هستند که تحت پوشش آمریکایی، سعودی و اماراتی گردهم آمده‌اند و سلاح آمریکایی در اختیار دارند». به نوشته پایگاه خبری شبکه «المسیره»، وی گفت: نبرد مارب، نبرد عزت و کرامت است؛ نبردی سرنوشت‌ساز با نیروهایی که می‌خواهند یمن همچنان تحت قیمومیت باشد.
 سعودی‌ها نگران هستند
پیشروی سریع ارتش و نیروهای مقاومت در مارب، منجر به نگرانی شدید سعودی‌ها، اماراتی‌ها، کاخ‌سفید و رژیم‌اشغالگر قدس شده‌است. نکته جالب توجه این‌که سازمان‌ملل‌متحد نیز به عنوان یکی از بازوان اشغالگری و تجاوز آمریکا در یمن، قصد دارد به هر نحو ممکن، در مارب آتش‌بس اعلام کند! سوال اصلی اینجاست چرا تلاش سازمان‌ملل برای آتش‌بس، در طول شش سال اخیر و در حالی‌که شهروندان بی‌گناه یمنی از سوی متجاوزان سعودی و اماراتی بمباران و کشته می‌شدند، کمترین تلاشی را برای توقف جنگ در یمن صورت نداده‌است؟
 مردم مارب در حال پیوستن به مقاومت هستند
«معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی، فرهنگ و گردشگری دولت مستعفی یمن، روز جمعه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی دولت مستعفی یمن (سبأ نت) به پیوستن مردم استان مأرب به جنبش انصارا... یمن اذعان کرده‌است.  وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی در این خصوص با فریب‌خورده خواندن افرادی که به ارتش یمن پیوسته‌اند، گفت:«حوثی‌ها همچنان به عملیات جمع کردن و بسیج افراد فریب‌خورده ادامه می‌دهند.» بر اساس این گزارش، معمر الاریانی از شیوخ،‌ قبایل و پدران و مادران خواست در هر منطقه‌ای که ارتش یمن آنجا را تحت کنترل خود درآورده، مانع پیوستن فرزندان‌شان به انصارا... شوند. این در حالی‌است که بازی تبلیغاتی و شانتاژ سعودی‌ها برای فرار از شکست در مارب، فایده‌ای به حال آنها نخواهد داشت. الاریانی در اظهاراتی که نشان از عصبانیت او از این اقدام داشت، مدعی شد با پیوستن مردم یمن به نیروهای انصارا... آنها خود را به کشتن خواهند داد .اظهارات الاریانی در حالی مطرح شده‌ که  منابع خبری از پیشروی انصارا... در جبهه‌های مختلف استان مارب خبر داده‌اند. بدون شک این پیشروی طی روزهای آتی نیز ادامه داشته و در نهایت به آزادسازی مارب و متعاقبا دیگر نقاط یمن از چنگال اشغالگران و متجاوزان منجر خواهدشد.



پیروزی بزرگ مقاومت یمن در راه است
فادی اسماعیل بودیه، تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید:«تحولات اخیر در مارب، نقطه آشکارساز پیروزی مقاومت در یمن محسوب می‌شود. بدون شک اکنون عربستان‌سعودی و متحدان ریاض و حامیان غربی آن در جنگ یمن، باید به شکست در این میدان و آوردگاه اذعان کنند. مقاومت یمن درس بسیار سختی را به متجاوزان و حامیان غربی و صهیونیستی آنها داد. این درس بزرگ، در تاریخ ماندگار خواهد شد.»  مدیر مسؤول مجله لبنانی المرایا افزود:«شاید کمتر کسی تصور می‌کرد جریان مقاومت در یمن بتواند در مقابل هجمه سنگینی که از سوی دشمنان به این کشور وارد شد، تا این اندازه مقاومت کند و در نهایت پیروزی‌های بزرگ را علیه متجاوزان رقم بزند اما به اذن و لطف خداوند این موفقیت بزرگ در حال رخ دادن است.»