مرور و عبور

مرور و عبور

12 داور و انتشار مجموعه گفت‌وگو با بهترین انیماتورهای جهان در جشنواره پویانمایی
جشنواره پویانمایی تهران امسال 7 داور ایرانی برای بخش مسابقه ایران و 5داور برای مسابقه بین‌الملل دارد. علی‌اکبر صادقی، سعید توکلیان، اکبر عالمی، ابراهیم فروزش، عبدا... علیمراد، ابوالفضل رازانی و ناهید شمس‌دوست هیات داوران مسابقه ایران و بر تیلاو پویار(چک، انیماتور)، سایکو کینوشیتا (ژاپن، مدیر جشنواره هیروشیما و دبیرکل آسیفای ژاپن)، نلسون شین (کره‌جنوبی،  دبیرکل آسیفای کره)، تیزیانالوسکی (فرانسه، مدیر اجرایی جشنواره انسی) و حمید نویم (ایران، انیماتور مقیم کشور سوئد) داوران بخش مسابقه بین‌الملل هستند. سعید توکلیان داور جشنواره، آثار دانشجویان را بهترین آثار بخش مسابقه ایران می‌داند. او  در ادامه می‌گوید: دانشجویان نسبت به بخش‌های دیگر راندمان بسیار بالایی داشتند و این موضوع، این طرز فکر قدیمی را که دانشگاه نمی‌تواند انیماتورهای خوب تربیت کند، رد می‌کند. عبدا... علیمراد یکی دیگر از داوران بخش مسابقه ایران نیز ضمن با ارزش خواندن کلیه فعالیت‌های صورت‌گرفته در این رشته، انیمیشن را بی‌نیاز از متولی خاص دانست و خاطرنشان کرد: کافی است نهادهای دولتی و خصوصی فعال انیمیشن از حمایت‌هایی مثل خریداری شدن تولیدات یا اجازه صدور آنها برخوردار باشند، در  این صورت شاهد رشد و بالندگی بیشتر این هنر در کشور خواهیم بود.   ( صفحه 3)



دیدار کمیساریای عالی حقوق بشر با رئیس قوه قضاییه
مری رابینسون، رئیس کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان‌ملل‌متحد دیروز از اصلاحات قضایی در جمهوری‌اسلامی‌ایران حمایت کرد و گفت: این سازمان آماده ارائه هرگونه کمک‌های فنی به دستگاه قضایی جمهوری‌اسلامی‌ایران است.
وی در دیدار با آیت‌ا... سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، رئیس‌قوه‌قضاییه گفت: تحولات قضایی که در جمهوری‌اسلامی‌ایران در حال انجام است به دقت دنبال کرده و از این تحولات استقبال می‌کنیم. رابینسون توجه قوه قضاییه ایران به تشکیل دادگاه ویژه اطفال را ستود و خاطرنشان کرد: همواره در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشته‌ام، مسؤولان آن کشورها را به اعمال کمتر مجازات، تشویق می‌کنیم. وی اظهار امیدواری کرد با توجه به اصلاحاتی که در زمینه‌قضایی در کشور صورت‌گرفته، کنوانسیون تبعیض علیه زنان در ایران تصویب شود. ( صفحه یک )




خرازی: خزر باید دریای صلح و آرامش باشد
سیدکمال خرازی، وزیرخارجه‌ایران در سومین‌اجلاس حقوقی معاونان‌دریای‌خزر، رژیم‌حقوقی این دریا را تنها مبنای مشروع فعالیت در این حوزه‌جغرافیایی دانست. وی با اشاره به توافق کشورهای حاشیه‌خزر گفت: دریای خزر به عنوان دریای صلح و همکاری شناخته‌شده و فعالیت حضور نظامی
چه داخل و چه خارج از منطقه به ضرر ثبات دیرینه این ناحیه است. موافقت‌نامه‌های دوجانبه در خصوص دریای‌خزر مادامی که با مفاد این دو معاهده سازگارند، دارای ارزش و اثر حقوقی هستند؛ لذا هیچ موافقت‌نامه‌ای بدون پذیرش کشورهای ساحلی از عواقب و تبعات حقوقی مصون نیست. ( صفحه 16 )





قرارداد ایران با شرکت‌های نفتی شل
و بریتیش پترولیوم

روزنامه فایننشال‌تایمز چاپ لندن در شماره دیروز خود نوشت: ایران با شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم و شرکت انگلیسی ـ هلندی شل در خصوص ساخت و‌ساز و گسترش دو مجتمع بزرگ که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، مذاکراتی داشته‌است. این روزنامه به نقل از محمد پیوندی، یکی از مدیران ان‌پی‌سی افزود: شل اظهار علاقه کرده در یک مجتمع در بندر امام‌خمینی (ره) سرمایه‌گذاری مشترک داشته‌باشد.به گفته پیوندی، بی‌پی نیز علاقه‌مند همکاری مشترک در مجتمع و پلی‌اتیلین عسلویه است.
روزنامه فایننشال انگیزه اجرای این طرح‌ها را تبدیل‌شدن ایران به یک قدرت مهم جهانی در صنعت پتروشیمی در منطقه خلیج‌فارس عنوان کرده‌است. ( صفحه 4 )



مزدوجان با اتباع بیگانه بخوانند
آن دسته از اتباع ایرانی که با اتباع‌خارجی مقیم ایران ازدواج کرده‌اند باید در طرح ملی شناسایی اتباع بیگانه شرکت کنند.
مدیر دفتر اتباع و مهاجرین‌خارجی استان سمنان با اشاره به این مطلب گفت: زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند و ازدواج آنها به ثبت نرسیده، باید با مراجعه به شعبه‌های طرح مذکور و ارائه مدارک موردنیاز در این طرح شرکت کنند. در صورت شرکت نکردن در این طرح، پرونده آنها ناقص خواهدبود و در آینده مدارک شناسایی به آنها داده نخواهدشد. ( صفحه یک )