بدرفتاری اتحادیه اروپا با پناهجویان

بدرفتاری اتحادیه اروپا با پناهجویان


فرانتکس، آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا، نهادی که تبلور تلاش جمعی ۲۷ کشور عضو اتحادیه برای مراقبت از مرزها و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی بوده، این روزها از یک سو به خاطر بدرفتاری با پناهجویان و از سوی دیگر به دلیل مماشات با مهاجران غیرقانونی زیر بار انتقاد قرار گرفته است.
به گزارش یورونیوز، پارلمان اروپا بنا بر ادعای برخی نهادهای حقوق بشری فرانتکس را به نقض حقوق اساسی مهاجران از جمله بدرفتاری با آنها متهم کرده و خواستار استعفای فابریس لجری، مدیرعامل فرانتکس شده است. افزون بر این پارلمان اروپا با تشکیل یک گروه تحقیق و تفحص، بررسی و نظارت بر عملکرد این آژانس را آغاز کرده است.با این وجود، قانونگذاران و دیپلمات‌های مخالف گسترش ابعاد مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا معتقدند که توان فرانتکس برای مقابله با روند فزاینده مهاجرت غیرقانونی و پناهندگی به اتحادیه بسیار پایین بوده است و همین امر موجب شده تا این آژانس در ایفای مسوولیت خود دچار کم‌کاری و گاه مماشات با مهاجران غیرقانونی شود. بر همین اساس تلاش شده تا بودجه این آژانس افزایش قابل توجهی پیدا کند.
در حالی که در سال ۲۰۱۴، یک سال پیش از آن که بحران مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا به اوج خود برسد، بودجه سالانه این آژانس در حدود ۱۰۰ میلیون یورو بود، بودجه آن طی ۷‌سال به 6/5 میلیارد یورو و شمار نیروهای آن به ۱۰ هزار نفر رسیده است اما به اعتقاد برخی نمایندگان پارلمان اروپا همزمان با افزایش توان و وظایف فرانتکس برای کنترل مرزهای اتحادیه اروپا به ویژه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نیاز به نظارت بر عملکرد این آژانس نیز بیش از پیش افزایش یافته است.