مهندسی تروریسم

باوجود نابودی حکمرانی داعش، 160 تروریست فرانسوی هنوز در خاک سوریه به سر می‌برند

مهندسی تروریسم

صدها تروریست اروپایی همچنان در عراق و سوریه به سر می‌برند. سوال اصلی اینجاست که چگونه با وجود گذشت سه سال از سقوط خلافت داعش توسط رزمندگان مقاومت، تروریست‌ها همچنان در نقاط مرزی و بیابانی حضور دارند؟ هزینه‌های استقرار و حضور این نیروها را کدام کشورها و نهادهای امنیتی تامین می‌کنند و اساسا چرا کشورهای اروپایی اصرار دارند اتباع داعشی آنها در منطقه غرب آسیا باقی بمانند؟

به اعتراف یک مقام ارشد امنیتی فرانسه، در حال حاضر 160 تروریست فرانسوی در خاک سوریه حضور دارند. لوران نونیز تاکید کرده که 160 تروریست تبعه این کشور همچنان در شمال غرب سوریه(استان ادلب) حضور دارند و پاریس با هدف جلوگیری از عملیات تروریستی در فرانسه، تحرکات این افراد را به دقت تحت نظر دارد. این در حالی‌ است که کشورهای اروپایی با همکاری ترکیه، صدها تروریست را از سال 2011 وارد خاک سوریه کرده‌اند. اما اکنون و پس از شکست تروریست‌ها، دولت‌های اروپایی مانع بازگشت تروریست‌ها به کشورهای خود می‌شوند.در ارتباط با جنایات اروپا در سوریه، دیروز  ایمن سوسان معاون وزیر خارجه سوریه گفت، همچنان که استعمار از سوریه رفت و هرگز برنخواهد گشت، اتحادیه اروپا نیز از سوریه رفت. وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا و داعش، دو روی یک سکه هستند. این مقام سوری درخواست اتحادیه اروپا برای باز‌سازی سوریه را رد کرد و گفت، اروپایی‌ها هنوز از سیاست‌های استعماری خود فاصله نگرفته‌اند.
تلاش مشترک آمریکا و اروپا برای بازسازی داعش
ایالات‌متحده همچنان بر استراتژی بلندمدت خود مبنی بر «تزریق بحران‌های مزمن امنیتی» در منطقه اصرار می‌ورزد. آمریکا و اتحادیه اروپا، خلق و هدایت همزمان بحران‌های سیاسی و امنیتی در جهان اسلام و منطقه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این مسیر، کشورهای غربی از بقایای داعش و ظرفیت‌های مخرب و تروریستی آنها استفاده می‌کنند. بقایای داعش که پس از سرنگونی خلافت این گروه متوحش و تروریستی در نقاط مرزی عراق و سوریه ساکن بوده‌اند طی سه سال اخیر آموزش‌های تازه‌ای را جهت ایجاد موج دوم تروریسم تکفیری در منطقه ( با هدایت حامیان غربی عربی و عبری خود ) دریافت کرده‌اند. نقش عربستان سعودی را در حمایت مالی از بقایای داعش را در این مجال نمی‌توان نادیده انگاشت. نکته حائز اهمیت این‌که دولت جو بایدن در آمریکا و دولت‌های انگلیس، آلمان و فرانسه نیز بر روی بازتعریف تروریسم تکفیری در منطقه و ایجاد موج جدید بحران در عراق، سوریه و دیگر کشورها تاکید دارند. واشنگتن و اتحادیه اروپا معتقدند که در سایه ایجاد بحران‌های امنیتی مزمن در منطقه می‌توانند دامنه دخالت خود را در جهان اسلام افزایش دهند.
سال گذشته، کاخ سفید، پنتاگون و سنتکام رسما به عراق و منطقه هشدار دادند که اگر مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی تحقق پیدا کند یا حتی تلاشی در مسیر تحقق آن صورت گیرد، واشنگتن
(‌و متحدان اروپایی آن) نمی‌توانند در خصوص جلوگیری از فعالیت‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تضمینی دهند! به عبارت بهتر، آمریکا و اتحادیه اروپا رسما از ابزاری به نام داعش در راستای تنظیم سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود استفاده می‌کنند.
نقشه امنیتی غرب در قبال داعش
داعش نه‌تنها ساخته و پرداخته دست غرب، بلکه ابزار تحقق اهداف مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا در منطقه محسوب می‌شود. اسلام‌ستیزی در غرب روندی بوده که نهادهای امنیتی آمریکا و اروپا در تقویت و پیشبرد آن، به مثابه یک کاتالیزور عمل کرده‌اند. ارائه چهره خشن از اسلام و تحقیر مسلمانان و فراتر از آن، حمایت از احزاب نژادپرست و ضداسلامی که امروز به پارلمان‌ها و حتی دولت‌های اروپایی راه یافته‌اند، از جمله اقدامات و گام‌های عملی مقامات غربی در مواجهه با اسلام و اسلامگرایی محسوب می‌شود. به صورت مشخص، در سال۲۰۱۳ میلادی، پس از این‌که داعش توسط دستگاه‌های امنیتی آمریکا و کشورهای اروپایی خلق شد، مقامات امنیتی غرب سعی کردند با تقسیم‌بندی و تفکیک تروریسم بد و تروریسم خوب، آن هم بر اساس مکان جغرافیایی حملات تروریستی و ماهیت قربانیان آنها، این بازی خونین را علیه مسلمانان هدایت و مدیریت کنند. بر این اساس، اگر داعش در منطقه جغرافیایی جهان اسلام دست به عملیات علیه مسلمانان بزند، از آن به عنوان تروریسم مطلوب و در صورتی که داعش در خاک اروپا دست به جنایت بزند، از آن به عنوان تروریسم بد یاد می‌کنند! این رویکرد دوگانه و آزاردهنده، سال‌هاست در معادلات امنیتی و سیاسی غرب (‌در قبال منطقه غرب آسیا) وجود دارد.
تروریست‌ها پیاده نظام آمریکا هستند
استفان لندمن تحلیلگر آمریکایی در خصوص تحرکات دوباره داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه می‌گوید: من تروریست‌ها را پیاده‌نظام آمریکا می‌دانم. همگان می‌دانند که در دهه 1980، سازمان سیا دخالت مستقیم و عمیقی در افغانستان و شبه‌قاره هند ( به بهانه مبارزه با شوروی سابق )داشت. در آن زمان، سازمان سیا ساماندهی شبکه‌های تروریستی را در مناطق مختلف آغاز کرد. اکنون اکثر گروه‌های تروریستی در جهان ساخته و پرداخته آمریکا هستند و واشنگتن از این گروه‌ها در راستای نیل به اهداف خود استفاده می‌کند.
لندمن در ادامه می‌گوید:در چنین شرایطی ادعای آمریکا مبنی بر جنگ علیه تروریسم، یک ادعای کاملا دروغین محسوب می‌شود. آمریکا چگونه می‌تواند ادعای مبارزه با تروریسمی را داشته باشد که خود آن را ایجاد کرده و گسترش داده است! نکته تاسفبار این‌که رسانه‌ها و جریان‌های تبلیغاتی در آمریکا نیز ادعای این کشور مبنی بر مبارزه با ترور و خشونت را مورد تایید قرار می‌دهند.