به هنرمندان نه نمی‌گوییم

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، عملکرد سال 1399 صندوق را تشریح کرد

به هنرمندان نه نمی‌گوییم

یک سال و چند روز است که سینماها، کتابخانه‌ها، سالن‌های نمایش، آموزشگاه‌ها و دیگر امورات هنری و نیز صنایع وابسته به آن تقریبا تعطیل است. علاوه‌بر خوابیدن کسب‌وکارهای هنری و فرهنگی، خیلی‌ها از دنیای هنر و رسانه به دام ویروس کرونا افتاده و رهسپار جهان باقی شده‌اند. در این سال پرنشیب، صندوق اعتباری هنر که چند سالی است کارش را برای حمایت از هنرمندان آغاز کرده، اقداماتی داشته که دیروز سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق این اقدامات را تشریح کرد.
سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن اشاره به سال سخت و عجیبی که بر همه و تمام جهان گذشت، یادی کرد از درگذشتگان عرصه هنر و رسانه و ابراز اندوه کرد که شرایط جهت تسلی خانواده‌ها و برگزاری مراسم برای رفتگان هم در این سال سخت فراهم نشد. پیش از هر برنامه‌ای در این نشست هنرکارت دو نفر از این درگذشتگان به خانواده آنها تقدیم شد؛ برادر روح‌ا... رجایی، سردبیر روزنامه جام‌جم و همسر علی اکرمی، روزنامه‌نگار هنرکارت این دو درگذشته را از رئیس هیات‌مدیره صندق اعتباری هنر دریافت کردند.
سیدزاده در ادامه به فعالیت‌های صندوق پرداخت و ضمن اشاره به رکود اقتصادی در سال‌های 1398 و 1399 و ضرورت حمایت از هنرمندان توضیح داد: اهداف و وظایف صندوق اعتباری هنر، در پنج بخش بیمه تامین‌اجتماعی، بیمه درمان‌تکمیلی، طرح تکریم مستمری، کمک‌مستمری و تسهیلات خدمات به جامعه فرهنگ، هنر و رسانه ارائه می‌شود.
با وجود تمام مشکلات و بار ویژه مالی در زمینه پرداخت بیمه اعضا، توانستیم حق بیمه سه‌ماهه اول سال ۹۹ هنرمندان را رایگان پرداخت کنیم. همچنین برای هنرمندان درجه‌یک پنج‌میلیون و به دیگر هنرمندان 5/1میلیون واریزی حمایتی داشتیم.
 بر اساس توضیحات مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در حال حاضر ۴۴هزار هنرکارت به دست افراد رسیده است و فرآیند صدور و ارسال هنر کارت ادامه دارد.
 واریز 15میلیون ریال در پایان سال
علاوه‌بر حمایت‌های صورت‌گرفته در سال 1399، صندوق اعتباری هنر در تلاش است برای روزهای منتهی به تعطیلات هم کمک‌هایی به هنرمندان داشته باشد.
سید‌زاده در این‌باره گفت: با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه چند روز پیش جلسه برگزار کردیم و تصمیم بر این شد تا برای عزیزانی که در هنرکارت ثبت نام کردند، مبلغ یک‌میلیون و 500هزار تومان دیگر تا روزهای آینده واریز شود.  مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، این نوید را داد که در صورت امکان حق بیمه فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هنرمندان به‌صورت رایگان پرداخت شود. سیدزاده در این‌باره قول قطعی نداد اما از تلاش برای تحقق آن خبر داد.
تسهیلات به پردیس‌ها و تماشاخانه‌ها
علاوه‌بر اعطای تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به هنرمندان، صندوق اعتباری هنر کمک‌هایی به صاحبان پردیس‌های سینمایی و تماشاخانه‌ها داشته است.
به گفته سیدزاده، پردیس‌های سینمایی به‌ازای هر پرده‌سینما 10میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند و همین میزان تسهیلات به تماشاخانه‌ها نیز اهدا شده است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همچنین به پرداخت حق بیمه تامین‌اجتماعی (سهم فرد) سه‌ماهه اول اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، پرداخت حق بیمه درمان‌تکمیلی فصل تابستان، کمک‌های بلاعوض و اعطای تسهیلات، پرداخت کمک‌هزینه معیشتی در قالب کمک‌مستمری به بیش از 2700 نفر از اعضای صندوق اعتباری هنر، بهره‌مندی ثبت‌نام‌کنندگان هنرکارت از بیمه‌نامه کرونا و پرداخت کمک‌هزینه ایام بیکاری کرونا اشاره کرد و از تداوم برخی از این حمایت‌ها در سال آینده خبر داد.
تداوم حمایت‌های صندوق اعتباری هنر در حالی است که طی سال 1399 بیشتر از 20هزار نفر به اعضای این صندوق اضافه شده و به گفته سیدزاده، به دلیل همین افزایش میزان درخواست، چالش‌هایی ایجاد شده مانند معطل ماندن برخی از اعضا در مراحل مختلف ثبت‌نام و دریافت کارت یا همین‌طور ارائه به‌موقع برخی خدمات که صندوق درصدد رفع آنهاست.
 رونمایی صندوق از سایه و پروانه
صندوق اعتباری هنر در سال 1400 از دو سامانه به‌نام‌های سایه و صندوق رونمایی خواهد کرد که سایه به نوعی بانک جامع اطلاعات مربوط به هنرمندان و اهالی رسانه است و علاوه‌بر معرفی امکانات و توانمندی‌های افراد و سابقه فعالیت هر فرد، به‌منظور برقراری عدالت دریافت تسهیلات و خدمات از نهادها و اصناف مختلف توسط افراد هم در این سامانه گردآوری می‌شود.
سامانه پروانه نیز یک بازار مجازی است برای عرضه آثار فرهنگی و هنری که در طراحی آن به نمونه‌های خارجی نیز توجه شده است.
 مدیرعامل صندوق اعتباری هنرمندان ضمن تشریح همه دستاوردها، اقدامات و چالش‌ها بر این نکته تاکید کرد که صندوق هرگز برای حمایت از هیچ هنرمند تاییدشده‌ای، نه نگفته و نخواهد گفت.