سالی که به کام مقاومت گذشت

سالی که به کام مقاومت گذشت

یادداشت: حنیف غفاری دبیر گروه بین‌الملل


سال 1399 در حالی سپری شد که جبهه مقاومت در معرض توطئه‌ها و تحریم‌های فراوانی از سوی آمریکا و متحدان غربی و منطقه‌ای آن قرار گرفت.
از تحریم اقتصادی حزب‌ا... لبنان تا تشدید حملات متجاوزان در یمن گرفته تا بازتعریف داعش در سوریه و افزایش فشارها علیه حشد‌الشعبی در عراق، جملگی اجزای یک پازل (‌بر‌اساس استراتژی محدودسازی و مهار مقاومت) محسوب می‌شدند.
کاخ سفید‌، رژیم صهیونیستی و متحدان اروپایی و عربی آنها تصور می‌کردند که با تحت‌فشار قرار دادن اضلاع جبهه مقاومت، قادر به تضعیف محور مقاومت و متعاقبا گفتمان مقاومت خواهند بود اما این تصور باطل، مانند همیشه نادرست از آب در‌ آمد!
تثبیت پیروزی جبهه مقاومت در سوریه، تضعیف جایگاه اشغالگران آمریکایی در عراق، پیروزی‌های خیره‌کننده انصارا... یمن و ارتش این کشور در استان مارب و دیگر نقاط این کشور و در نهایت، ممانعت حزب‌ا... از تسلط آمریکا‌، رژیم سعودی و فرانسه بر امور داخلی لبنان از جمله مصادیق پیروزی جبهه مقاومت در سال 99 محسوب می‌شود.
 این موارد‌، جملگی پرچم مقاومت را نزد افکار‌عمومی منطقه و جهان به اهتزاز در‌آوردند. ماحصل نبرد همه‌جانبه و مستمر دشمنان با نمادهای مقاومت، چیزی جز شکست آنها نبود. سال 99، سالی بود که نه‌تنها نام مقاومت را زنده کرد، بلکه آن را به یک گفتمان فراگیر در نظم بین‌الملل مبدل کرد.
 اقدام کورکورانه ایالات متحده آمریکا و انگلیس در تحریم گروه‌هایی مانند حشد‌الشعبی و جنبش نجبا در عراق و حزب‌ا... لبنان نیز محصول خشم شدید واشنگتن و متحدان آن از شکست در برابر جبهه مقاومت محسوب می‌شود.
دولت ترامپ و حتی دولت بایدن (‌که از دی سال 99 بر سرکار آمد)، هر دو تصور می‌کردند که فقدان شهدایی مانند سردار سپهبد سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، مانع از چینش اجزا و اضلاع مقاومت در کنار یکدیگر می‌شود اما به برکت خون فرماندهان شهید مقاومت، معادله بار دیگر به ضرر دشمنان قسم‌خورده جهان اسلام رقم خورد. دامنه پیروزی‌های منطقه‌ای، نظامی، گفتمانی و سیاسی جبهه مقاومت، هرگز به سال 99 محدود نخواهد بود.
 بدون شک در سال 1400 و سال‌های آتی نیز شاهد ادامه ساخت بنای مستحکمی خواهیم بود که مقاومت به برکت خون شهدای خود ایجاد کرده است. در سال پیش‌رو، هجمه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جبهه مقاومت تشدید خواهد شد و مهره‌های غرب و تل‌آویو در منطقه غرب آسیا مانند عربستان سعودی نیز در این میدان، نقش پیاده‌نظام دشمنان مقاومت را ایفا خواهند کرد. با این حال تجربیات امسال نشان داد که هر اندازه کنش دشمنان مقاومت در برابر این جبهه مردمی و معنوی شدید‌تر باشد، پاسخ مقاومت و متعاقبا هزینه‌های شکست غرب و رژیم صهیونیستی نیز سنگین‌تر و بیشتر خواهد بود.
جبهه مقاومت در سال 99، تمرکز موثری روی نقشه‌های بازی آمریکا و شبکه همراه وی در منطقه داشت. استراتژی بازسازی تروریسم تکفیری، نقشه و طرحی بود که جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا در سال 99 در قبال آن ناکام ماندند. این ناکامی، قطعا در سال جدید نیز استمرار پیدا خواهد کرد.
آنچه مسلم است این‌که با استمرار پیروزی‌های محور مقاومت، واشنگتن و متحدانش دیگر توان پرداخت هزینه‌های تصاعدی شکست در منطقه غرب آسیا را نخواهند داشت. دمشق‌، صنعا‌، بغداد و بیروت جملگی به نمادهای شکست سیاست‌های منطقه‌ای کلان آمریکا و
رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند.
در نهایت این‌که سال 1399‌، سال تثبیت گفتمان مقاومت در منطقه بود. انقلاب اسلامی ایران به صورت ذاتی گفتمان‌ساز است. این گفتمان‌سازی در عرصه سیاست خارجی در قالب گفتمان مقاومت تبلور پیدا کرد؛ به عبارت بهتر ما شاهد بودیم که بر‌اساس الگوواره‌های گفتمانی در حوزه سیاست خارجی، جمهوری اسلامی ایران مولد گفتمان مقاومت در منطقه و جهان شد.
 با گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، گفتمان مقاومت و نمادها و اجزای آن روز به روز تبلور و عینیت کامل‌تری پیدا می‌کنند. محصول این تکثیر و تعمیق، چیزی جز افزایش دامنه شکست دشمنان در مواجهه با جبهه مقاومت نبوده است. بدون شک طی سال‌های آتی این روند به‌گونه‌ای ادامه پیدا خواهد کرد که جایی برای مانور کاخ سفید و متحدانش در منطقه باقی نخواهد گذاشت.