1400 با تفال به حافظ

1400 با تفال به حافظ

یادداشت: امید مهدی‌نژاد نویسنده و طنزپرداز


دیوان حافظ کتاب عجیبی است. به همین دلیل است که برای تفأل مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوان حافظ بدون آن‌که لای صفحات آن کاغذی نشانه‌ای چیزی گذاشته باشیم هنگام فال گرفتن خودش لای متناسب‌ترین و مربوط‌ترین شعر خود را باز می‌کند و از اوضاع و احوال به فال گیرنده خبر می‌دهد. از همین‌رو وقتی نگارنده لای حافظ را باز کرد به این غزل رسید و آن را برای شما تفسیر و تحلیل کرد:
ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی
 از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
ای صاحب فال، باد مربوط به نوروز از سمت کوی یار در حال وزیدن است و مشخصه این باد این است که برخلاف بادهای دیگر که به هنگام وزیدن چراغ‌ها را خاموش می‌کند، این باد چراغ‌ها را روشن می‌کند. بقول استاد افتخاری: عجیب است، واقعا عجیب است. پس چه بهتر که از این باد مدد بگیریم و چراغ دل خود را روشن کنیم.
چو گل گر خرده‌ای داری خدا را صرف عشرت کن
 که قارون را غلط‌ها داد سودای زراندوزی
ای صاحب فال، اگر سرمایه اندکی داری (زیر 10میلیارد)، بی‌خیال سرمایه‌گذاری و این مسخره‌بازی‌ها شو. مگر ندیدی که بورس آن‌جور و ارز آن‌جور و ارزهای اینترنتی اینجور؟ بجای این کارها سرمایه‌ات را به زخم زندگی بزن تا زن و بچه‌ات نفسی بکشند. اگر سرمایه‌ات اندک نیست، بیکاری که روزنامه می‌خوانی؟ بلند شو برو سرمایه‌گذاری کن.
به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی
به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی
ای صاحب فال، به خواهش و تمنای وزیر محترم بهداشت وقع بنه و از سفرهای نوروزی اجتناب کن. بجای سفر نوروزی بساط پیک‌نیک فراهم کن و به صحرایی بیابانی جایی که آدمیزاد در آن نباشد برو و غبار غم را از دامن بفشان. بعد از آن هم به گلزاری پارکی جایی برو و از بلبل غزل گفتن بیاموز، باشد که رستگار شوی.
چو امکان خلود ای دل در این فیروزه ایوان نیست
مجال عیش فرصت دان به فیروزی و بهروزی
ای صاحب فال، آمار تلفات کرونا گرچه هنوز به آمار تلفات سوانح رانندگی نرسیده‌است، اما به نوبه خود تو را گوشزد می‌کند که آدمی رفتنی است و به هرحال امروز و فردا جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کند. پس به‌جای حرص مال دنیا و بغل گرفتن زانوی غم، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از چهار روز باقیمانده عمرت در راستای فیروزی و بهروزی استفاده بهینه کن.
طریق کام‌بخشی چیست ترک کام خود کردن
کلاه سروری آن است کز این ترک بردوزی
ای صاحب فال، همچنین به یاد داشته باش این‌که از چهار روزه باقیمانده عمرت صرفا به‌طور شخصی در راستای فیروزی و بهروزی استفاده بهینه نکنی و به سایرین نیز حال لازم را بدهی، چرا که فرق آدم با حیوان همین است که فقط به فکر خودش نیست و به فکر سایرین نیز هست.
ندانم نوحه قمری به طرف جویباران چیست
مگر او نیز همچون من غمی دارد شبانروزی
ای صاحب فال، تو هم مانند قمری درگیر غمی هستی که شب و روز با تو است و تو را رها نمی‌کند. اما به تو مژده می‌دهم که در سال جدید رحمت خدا نازل می‌شود و همان‌گونه که رئیس‌جمهوری فرموده‌اند «ان‌شاءا... سال ۱۴۰۰ سالی ا‌ست که خداوند رحمت خود را بر این مردم نازل می‌کند و ما می‌توانیم پرده‌های مختلفی که موجب ناراحتی مردم شده را کنار بزنیم.» پس غصه نخور و توی سر خود نزن و کماکان امیدوار باش که درست می‌شود.
به عجب علم نتوان شد ز اسباب طرب محروم
بیا ساقی که جاهل را هنی‌تر می‌رسد روزی
ای صاحب فال، اگرچه از مراتب علمی بالایی برخورداری، اما مراقب باش این امر موجب نشود که دچار کبر و غرور شوی. خودت را نگیر و با سایرین بجوش، مبادا سایرین بپندارند که پف‌کن خود را به برق زده‌ای و بخاطر مدارج علمی خود به آنها فخر می‌فروشی.
نه حافظ می‌کند تنها دعای خواجه تورانشاه
ز مدح آصفی خواهد جهان عیدی و نوروزی
ای صاحب فال، هرکس در زندگی و زمانه خود خواجه تورانشاهی دارد که در صورت تایید وی از نعماتی مانند عیدی و سایر مزایا بهره‌مند خواهدشد. پس خواجه تورانشاه زمانه‌ات را بشناس و به مدح او مشغول شو و عیدی خود را از او دریافت کن، باشد که واقعا رستگار شوی.