چنین آغاز شد 1400

چنین آغاز شد 1400




جمعه، 29   اسفند
سینما

در آخرین روزهای سال 1399 و در آستانه سال نو اکران نوروزی فیلم «هفته‌ای یک‌بار آدم‌باش» آغاز شد. این فیلم کمدی خانوادگی به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر تولید شده و شهرام شاه‌حسینی آن را کارگردانی کرده که این روزها سریال می‌خواهم زنده بمانم از او در شبکه نمایش خانگی در حال انتشار است. فیلم «هفته‌ای یک‌بار آدم‌باش» از روز جمعه ۲۹ اسفند در سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمد و زندگی دو برادر با سبک متفاوت را به نمایش گذاشت که به‌واسطه بیماری پدر، سرنوشت متفاوتی پیدا می‌کنند.  
در این فیلم پژمان جمشیدی، رعنا آزادی‌ور، ساغر قناعت، علی استادی، شیرین یزدان‌بخش‌، هوشنگ رادی‌پور، ترنم کرمانیان و پژمان بازغی بازی کرده‌اند و اگر هنوز فیلم را تماشا نکرده‌اید، فرصت دارید که تازه‌ترین اثر شاه‌حسینی که در ساخت سریال به پختگی رسیده را تماشا کنید و لذت ببرید.




شنبه، 30 اسفند
موسیقی
 
عیدی‌محمد معتمدی به طرفدارانش درست در آستان سال نو و در آخرین روز سال 1399 منتشر شد. قطعه تازه این خواننده سنتی با نام «بید مجنون» توسط دفتر موسیقی موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب تولید شد. آهنگسازی این قطعه و تنظیم آن را امیرحسین سمیعی برعهده داشت و شعر آن از سروده‌های علی‌محمد مودب است. قطعه بیدمجنون در استودیو آفتاب ضبط و تولید شده و در سایت‌ها و کانال‌های موسیقایی در دسترس علاقه‌مندان
قرار دارد.



یکشنبه، 1 فروردین
شبکه نمایش خانگی
 
20 دوره است که جشن حافظ برگزار می‌شود و امسال بیستمین دوره آن در غیبت علی معلم و متاثر از شیوع ویروس کرونا فقط با حضور برگزیده‌ها برگزار شد. فیلم این جشن ساعت 8 شب اول فروردین‌ماه در شبکه نمایش‌نت به نمایش درآمد که علاقه‌مندان بتوانند آن را تماشا کنند.
بیستمین جشن حافظ، تابستان امسال با اجرای احسان علیخانی و کارگردانی علی اوجی برگزار شد و از برگزیدگان این دوره می‌توان به محسن تنابنده، نوید محمدزاده، مهران مدیری، مریلا زارعی، شبنم مقدمی، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مصطفی زمانی، احسان علیخانی، پیمان قاسم‌خانی، نیما جاویدی، ژاله صامتی و... اشاره کرد.


دوشنبه، 2 فروردین
نمایش
 
چه کسی فکرش را می‌کرد که سیاه ساده و آوازخوان فرهنگ نوروز، ناگهان موضوع یک منازعه مدیریتی بشود؟ اما شد؛ ماجرا از این قرار است که معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران یک بخشنامه صادر کرد که استفاده از حاجی‌فیروز با صورت سیاه از برنامه‌های نوروزی شهرداری حذف شود اما خیلی‌ها به این بخشنامه واکنش نشان دادند از‌جمله دو عضو شورای اسلامی شهر تهران. محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این‌باره با انتشار توییتی اعلام کرد که حاجی‌فیروز ریشه‌های اساطیری هم دارد اما سوء‌برداشت نژادی از چهره سیاه او را نمی‌توان انکار کرد. جوادی‌یگانه نوشته بود که ضمن دعوت از اصحاب علم و هنر برای پژوهش و گفت‌وگو برای روشن‌تر شدن ابعاد موضوع، شهرداری تهران از این پس و تا آن زمان در برنامه‌هایش از حاجی‌فیروز با صورت سیاه استفاده نمی‌کند.
اما محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با انتقاد از این سخنان در صفحه اینستاگرام شخصی خود نوشت: این سخن یک مغالطه آشکار است و نشان از عدم دقت و مطالعه کافی دارد.
علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم در واکنش به نامه معاونت فرهنگی و اجتماعی مبنی بر لزوم عدم استفاده از حاجی‌فیروز با صورت سیاه در برنامه‌های شهرداری تهران در توییتر نوشت: برای دکتر جوادی به عنوان یک جامعه‌شناس بادانش، احترام فراوان قائلم؛ اما به عنوان یک فرد علاقه‌مند با مختصر مطالعاتی در حوزه فرهنگ و ادبیات، منطق اقدام ایشان را درک نمی‌‌کنم. فارغ از ریشه‌ها، در کجای فرهنگ ایرانی دوگانه نژادسیاه، نژادسفید دارای موضوعیت بوده است؟
اعطا نوشت: این نامه، از یک مرجع رسمی در حوزه مدیریت فرهنگی، چیزی جز پذیرش و رسمیت دادن به یک دوگانه ناموجود یا حداقل بسیار کمرنگ نیست.
سخنگوی شورای با بیان این‌که شهرداری دستگاه اجرایی است، تأکید کرد: پژوهش و گفت‌وگو و کشف حقایق را به ساحت خاص خود بسپارید و دستور به توقف یک امر دایر فرهنگی و دستورناپذیر ندهید.
حاجی‌فیروز یا خواجه‌پیروز، یک چهره داستانی در فولکلور ایرانیان است که در نخستین روزهای هر سال، در کنار عمونوروز، به شهرها می‌آید تا از آمدن نوروز به مردم آگهی دهد. او یک مرد لاغراندام و سیاه‌رخ، با کلاه دوکی، گیوه‌های نوک‌تیز و جامه سرخ است که با دایره‌زنگی و تنبک، به خیابان‌ها می‌آید و به رقص، شیرین‌کاری و خواندن آواز کوبه‌ای می‌پردازد.
انتشار بخشنامه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران درباره حاجی‌فیروز در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب فراوانی داشت و مخالفان و موافقانی پیدا کرد.

موسیقی
 
در دومین روز سال نو نماآهنگ «فراق» با صدای سالار عقیلی در شصت‌وسومین سالروز تولد سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی با تصاویری دیده‌نشده از این شهید در دسترس مخاطبان قرار گرفت. در این نماآهنگ سالار عقیلی خواننده و محمد ایمان تنها به عنوان تدوینگر همکاری کرده‌اند. سالار عقیلی که سابقه انتشار سه آلبوم در شش روز را دارد و بدون تردید می‌تواند رکوردی در گینس به ثبت برساند، سال 1400 را هم پرکار شروع کرده و قطعه‌ای به مناسبت روز جمهوری اسلامی منتشر کرده که بالای همین صفحه درباره‌اش کوتاه نوشته‌ایم.



سه‌شنبه، سوم فروردین
نمایش
 
واکنش‌ها به ابلاغیه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مبنی بر برداشت‌های نژادپرستانه از چهره سیاه حاجی‌فیروز، بسیار گسترده بود اما در این میان علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت نیز ساکت ننشست و از این هویت‌ساز نمایشی صیانت کرد. او تأکید کرد سیاهی حاجی‌فیروز ربطی به نژادپرستی ندارد. او در سومین روز نوروز هم با رویی گشاده به تماس خبرنگار خبرگزاری مهر پاسخ داده و گفته بود که برایش قابل باور نیست که از چهره سیاه حاجی‌فیروز برداشت‌های نژادپرستانه بشود و این موضوع یک سوءتفاهم است: «چهره سیاه حاجی‌فیروز ارتباطی به نژاد ندارد و برگرفته از نمایش‌های سنتی ایرانی است. حاجی‌فیروز و عمو نوروز مژده بهار، عوض شدن فصل و سال جدید را می‌دهند. شخصیت مبارک و سیاه در خیمه‌شب‌بازی و تخته‌حوضی سنتی ما نیز از شخصیت‌های اصلی هستند و ربطی به نژاد ندارند».

چهارشنبه، چهارم فروردین
موسیقی
 
در آستانه فرارسیدن سالروز میلاد امام مهدی(عج) بودیم که نماآهنگ «ناظر دنیام» با صدای حامد علیزاده منتشر شد؛ با ترانه‌ای از منصوره فلامرزی که برگرفته از دعای عهد بوده است.




پنجشنبه، پنجم فروردین
موسیقی
 
اتفاقی بود برای خودش؛ این‌که 40خواننده در یک نماهنگ ظاهر شوند. «منو بشناس» را می‌گوییم که با آهنگسازی فرزاد فرزین، تنظیم بهروز صفاریان، شعر احمد امیرخلیلی، کارگردانی محمد اولاد و تهیه‌کنندگی میثم محمد حسنی در موسسه فرهنگی دلصدا ساخته شده‌است.



جمعه، ششم فروردین
موسیقی
 
از پنجم فروردین به بعد، خیابان‌های تهران کاملا رنگ موسیقی گرفت. تعدادی از مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی شهر تهران از پنجم فروردین در باغ فردوس، فضای باز برج میلاد، خانه مینایی، خانه ساعی، تئاتر شهر و راه آهن میزبان موسیقی اقوام و نواحی شدند تا آن‌طور که محسن شریفیان خواننده و نوازنده گروه لیان نوشت: اهالی موسیقی نواحی تهران را تسخیر کرده‌اند. نوازندگان و هنرمندانی از بلوچستان، مازندران، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، لرستان، کردستان، آذربایجان، شیراز، خراسان، کرمان و گیلان روزهای تعطیلات را مهمان مردم بودند.

سینما
 
جمعه‌شبِ همه را به هم ریخت این خبر؛ درگذشت عجیب آزاده نامداری مجری سابق تلویزیون که البته با بازی‌اش در فیلم «مالاریا»ی پرویز شهبازی به عنوان بازیگر هم شناخته می‌شد. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تا فردا صبح برای تایید خبر درگذشت او صبر کرد و البته مشخص شد در لحظه کشف جسد، 48 ساعت از مرگ خانم مجری جوان گذشته بوده‌است.



شنبه، هفتم فروردین
انیمیشن
 
محمد ابوالحسنی، تهیه‌کننده انیمیشن «دیرین دیرین» هم بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. بچه‌های گروه رسانه روزنامه جام جم، امروز گزارشی درباره او نوشته‌اند.



یکشنبه، 8 فروردین سینما
 
با این‌که رنگ‌بندی کرونا در تهران نارنجی شد، باز هم سینماها تعطیل شدند. رییس انجمن سینماداران هم گلایه کرد که چرا دولت به جای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، مدام بر سر راه این امور سنگ‌اندازی می‌کند. حالا که شما اینها را می‌خوانید سیزده‌بدر را پشت سر گذاشته‌اید و شاید به این فکر کنید که سینماها که پس از این بازگشایی شد و مردم می‌توانستند به جای حضور در بوستان‌های بدون سقف، به سالن سینماها بروند،
تدبیر بود؟


خبر آمد که قرار است بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم لاس‌پالماس در کشور اسپانیا با نمایش مجموعه‌ای منتخب از آثار اصغر فرهادی از این سینماگر ایرانی قدردانی ‌کند. این اتفاق قرار است از ۲۰تا ۲۹ فروردین در کشور اسپانیا بیفتد.

تئاتر

جالب بود؛ سینماها که تعطیل شدند، قرار شد تئاتر آغاز به کار کند! هر چند که نشد و تئاتری‌ها هم به تعطیلی تن دادند. البته مثلا یکی از گروه‌‌ها که قرار بود در تئاتر شهر روی صحنه بروند، پیش از خبر تعطیلی خود انصراف دادند. نوروز غریبی بود خلاصه برای سینما و تئاتر.