دوستی آذر با ماه شنیدنی شد

کتاب تازه رحماندوست به صورت صوتی هم منتشر شده است

دوستی آذر با ماه شنیدنی شد



از زمانی که کتاب‌های صوتی به دایره تولیدات ادبی و فرهنگی راه پیدا کرده‌اند، آثار نویسندگان مطرح را زنان و مردان خوش‌صدای عرصه گویندگی، بازیگری و هنرمندان صداپیشه خوانده‌اند. گاهی هم اتفاق افتاده که خود نویسنده، دست به میکروفن شود و کتابش را خودش بخواند؛ یکی از این معدود نویسندگان مصطفی رحماندوست است که البته بارها داستان‌گویی او را در برنامه‌های قصه‌گویی دیده‌ایم.
کتاب تازه رحماندوست که هم به صورت چاپی منتشر شده و هم به صورت صوتی، «درخت‌های تشنه» نام دارد. ایسنا درباره این کتاب نوشته که ماجرای سه داستان دنباله‌دار و خیال‌انگیز درباره دختربچه‌ای به نام آذر را بازگو می‌کند.
ماجرا از این قرار است که آذر با ماه دوست است و هر شب پیش از خواب برای ماه از بهترین کارهای روزانه‌اش سخن می‌گوید و ماه نیز او را به یکی از آرزوهایش می‌رساند. این داستان‌ها در موخره خود با یک لالایی کوتاه نیز همراه می‌شود که رحماندوست آنها را سروده است.
انتشارات کتاب نیستان به عنوان ناشر کتاب در معرفی آن نوشته است: داستان‌های کتاب «درخت‌های تشنه» داستان‌هایی لطیف و خیال‌انگیز به شمار می‌روند، داستان‌هایی برخاسته از نهاد لطیف و پاک کودکان که سعی دارند سرشت آنها را با فعالیت‌هایی نیک و پاک آمیخته کنند که رسوم زیست سالم را به آنها یادآوری می‌کند.
رسیدگی به گیاهان و حیوانات در کنار خیال‌انگیزی نهفته در دل قصه که حاصل گفت‌وگوی قهرمان قصه با سایر موجودات است به زیباترین شکل ممکن پیوند دوستی و محبت‌آمیزی میان کودکان و طبیعت را تقویت می‌کند. آذر، دختربچه حاضر در تمامی قصه‌ها رنج و ناراحتی ناشی از تشنه ماندن درختان و نبود آب برای سیراب شدن‌شان را به ملکه و پری دریا بازگو و از او طلب باران می‌کند. یا در قصه دیگری او پس از ایثارش برای رساندن غذا به پرندگان یک شب را مهمان آنها در آسمان و در کنار ابرها و ماه و ستاره‌ها می‌شود.
رحماندوست که پیش از این هم قصه‌هایی با تم لالایی سروده و با این سروده‌ها توانسته نگاه انسانی و احساسات مخاطبانش برانگیزد، در این کتاب نیز کودکان را با لالایی مهمان می‌کند و تلاش دارد مفاهیم مورد نظر داستان را در قالب لالایی به ذهن مخاطبش هدایت کند. این کتاب نیز مانند سایر کتاب‌های رحماندوست پیوند زیبایی از طبیعت، زیبایی‌های جهان و البته خیال‌پردازی و شاعرانگی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد که شنیدن آنها با صدای خود رحماندوست خالی از لطف نیست؛ به‌خصوص از این بابت که جنس صدای رحماندوست با نوع نگارش و ادبیاتش در تناسب قرار دارد و ملاحت لازم را برای یک داستان خیال‌انگیز دارد.
کتاب «درخت‌های تشنه» با تصویرگری‌ نازنین عباسی همراه با کتاب صوتی با صدای رحماندوست توسط انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر کودک عرضه شده است.