بازار مرغ به آرامش می‌رسد؟

بازار مرغ به آرامش می‌رسد؟


وزیر جهاد كشاورزی با بیان این‌كه 1450 تن مرغ برای استان تهران تامین و وارد شده، گفت: «با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، روز گذشته هم 1116 تن مرغ وارد استان تهران شد كه البته این تدارك برای استان البرز هم دیده شده و به این ترتیب بازار مرغ آرام شد.»
كاظم خاوازی در حاشیه جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ كشور در جمع خبرنگاران با بیان این‌كه در دو ماه گذشته تصویر بسیار نامناسبی از وضع و ظرفیت‌های تولید مرغ در كشور به نمایش گذاشته شد، گفت: «این در حالی بود كه تولید به اندازه كافی در كشور تدارك دیده شده بود. این امر موجب شد چهارشنبه ۱۱ فروردین دولت تصمیم بگیرد تا ستاد یا قرارگاهی برای ساماندهی این امر ترتیب دهد كه مسؤولیت این كار به وزارت جهاد كشاورزی سپرده شد.»
وی افزود: «یكی از موارد موجود در بازار‏، قطعه‌بندی مرغ آن هم به مقدار زیاد بود و به جای این‌كه مرغی كامل به مردم عرضه شود، مرغ قطعه‌بندی آن هم با قیمت بسیار گزاف به فروش می‌رفت كه تا اطلاع ثانوی فروش این روش ممنوع شد. موضوع دیگر بسته‌بندی مرغ در قالب زنجیره‌ها و واحد‌های تولیدی بزرگ بود كه با قیمت بسیار بالا عرضه می‌شد. از این رو تا اطلاع ثانوی بسته‌بندی مرغ را ممنوع كردیم.»
وزیر جهاد كشاورزی گفت: «به طور نمونه در یك واحد بسته‌بندی ۳۵۰ تن مرغ در یك شیفت كاری وارد می‌شد و این واحد در سه شیفت مشغول كار بود. گرچه ما موافق از بین رفتن اشتغال نیستیم، اما بسته‌بندی مرغ و عرضه آن با قیمت بالاتر، اتفاق خوبی برای مردم نبود. از این رو این رویه ممنوع شد.»
خاوازی افزود: «گرچه دولت موافق افزایش قیمت مرغ نبود، اما به جهت این‌كه از مهر سال گذشته افزایش قیمتی در حوزه مرغ نداشتیم، هزینه‌های تولید مانند حمل و نقل نیز افزایش یافته بود و ارز ۴۲۰۰ تومانی هم
۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌های تولید مرغ را پوشش می‌داد؛ دولت با افزایش قیمت مرغ به كیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان موافقت كرد.»
وی ادامه داد: «قرارگاه ساماندهی مرغ كشور با بررسی همه اجزای مرتبط و هماهنگ كردن این اجزا در حوزه مرغ، ترتیبی اتخاذ خواهد كرد تا كمبود و به‌تبع آن افزایش بی‌رویه قیمت مرغ در حاشیه بازار تكرار نشود. همچنین در جلسات قرارگاه مشكلات مردم در حوزه مرغ بررسی و منافذی كه موجب خروج مرغ از دست دهك‌های پایین جامعه می‌شد، شناسایی شد.»
خاوازی ادامه داد: «در پنج ماه گذشته نهاده‌های مورد نیاز در همه اجزای تولید مرغ به اندازه كافی تامین شد، ضمن این‌كه در شرایط كنونی یكی از كار‌های اصلی قرارگاه تثبیت و پایداری تولید مرغ در كشور است.»
وزیر جهاد كشاورزی گفت: «با اقدامات خوبی كه برای تولید مرغ صورت گرفته، دست واردكنندگان خاص از وارد كردن دان مرغ كوتاه شد و از این پس، همه تولیدكنندگان می‌توانند دان مرغ وارد كنند. یكی از كار‌های خوبی كه در قرارگاه انجام شد، این بود كه از این پس مستقیم با خود تولیدكننده قرارداد بسته خواهد شد و تولیدكننده محصول نهایی مرغ را برای توزیع بین مردم، تحویل دولت می‌دهد.»
وی درخصوص برخورد با دلالان گوشت مرغ هم گفت: «اكثر توزیع‌كنندگان گوشت مرغ در كشور، افراد خوب و سالمی هستند، اما متخلفانی هم هستند كه با هماهنگی بین تعزیرات و دادستان‌های كشور، در حال رسیدگی است. مسیر تولید مرغ و توزیع آن طوری طراحی شده كه از این پس دیگر هیچ فردی نمی‌تواند تخلف كند. در این قرارگاه، وزارتخانه‌های جهاد كشاورزی، صمت، دادگستری و اطلاعات در تلاش‌اند تا آرامش كامل و فراوانی گوشت مرغ در بازار
برقرار باشد.»