انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

 تشدید حمایت‌ها از احمدی‌نژاد
16فروردین84 و در اولین روزهای سال، تشکل آبادگران، تکاپوهای سیاسی خود را به منظور حمایت از محمود احمدی‌نژاد تشدید کرد. در عین حال جریان‌های اصولگرا همچنان برای رسیدن به یک نامزد واحد به نتیجه قطعی نرسیده و البته تلاش چهره‌های شاخص این طیف سیاسی بر محور هماهنگی و وحدت بود؛ نکته‌ای که از سوی مهدی چمران، سخنگوی آبادگران در گفت‌وگو با رسانه‌ها هم مورد تاکید قرار گرفت. وی به این نکته اشاره کرد که این ائتلاف راه جدایی درپیش‌نگرفته و جدا از شورای هماهنگی نیروهای ائتلاف نیست. خبرها اما همچنان حاکی از حضور نامزدهای متعدد در دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب بود. در همین راستا ابوالقاسم رئوفیان اعلام کرد که با توجه به پیشتازی ولایتی در نظرسنجی در سطح استان‌ها او نامزد جامعه اسلامی فرهنگیان است.
 شفاف‌ترشدن آرایش انتخاباتی گروه‌ها
16 فروردین88 آرایش انتخاباتی دو طیف عمده سیاسی با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات شفافت‌تر شد. پس از آن که سیدمحمد خاتمی از حضور در انتخابات کناره‌گیری کرد میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان نامزدهای اصلی جریان اصلاحات شناخته شدند. از سویی دیگر در طیف اصولگرایان که به غیر از احمدی‌نژاد بحث‌هایی درباره حضور قالیباف به گوش می‌رسید با موضعگیری او فضا در این جریان نیز تا حدود زیادی روشن و مشخص شد. قالیباف به‌صراحت اعلام کرد که با جمع‌بندی شرایط موجود فعلا داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.
 اختلاف‌نظر درباره کاندیدای پوششی
16فروردین96 با توجه به استراتژی برخی از چهره‌های موثر اصلاح‌طلب در مورد حضور نامزد پوششی، واکنش‌های مختلف نسبت به این تاکتیک از سوی جریان‌های سیاسی صورت گرفت. در حالی که الیاس حضرتی، نماینده مجلس و همچنین داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری از حضور نامزد پوششی استقبال کردند اما عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگویی استفاده از نامزد پوششی را خطای استراتژیک دانست.