زنگ پرورشی  با بازی

زنگ پرورشی با بازی


بیشتر روان‌شناسان و کارشناسان آموزشی کودک عقیده دارند که یکی از بهترین و ارزشمندترین انواع بازی‌ها برای کودکان، بازی‌های فکری هستند؛ بازی‌هایی که کودک را در تفکر و حل مساله به چالش بکشد.
فراموش نکنید که بازی اگر درگیری ذهنی ایجاد نکند و صرفا تکرار باشد، وسیله‌ای برای پرورش خلاقیت و استعداد کودکان محسوب نمی‌شود. بهتر است هر موقعیتی را به یک بازی کودکانه تبدیل کنیم. چرا که چنین بازی‌هایی، علاوه بر این‌که کودک را به تفکر وادار می‌کند، مهارتی ارزشمند نیز برای کودکان محسوب می‌شود؛ تمرکز، توجه، مشاهده و تفکر دقیق، تفکر منطقی، خلاق و راهبردی، مهارت حل مساله، مهارت‌های زبانی شامل افزایش دایره واژه‌ها، خوب شنیدن و صحبت کردن، تفکر منطقی ریاضی، مهارت‌های دیداری و شنیداری و مهارت‌های اجتماعی، از جمله این مهارت‌ها هستند.
دو نمونه از این بازی‌ها، بازی چمدان و بازی کشف صداست.

بازی چمدان:
این بازی را می‌توانید به صورت خانوادگی برگزار کنید؛ به این شکل که چند نفری دور هم بنشینید و درباره محتویات داخل چمدانی فرضی بگویید. نوبت هرکسی که بود، می‌گوید: «من در چمدانم یک... (کفش یا هر شیء دیگری) گذاشته‌ام.» نفر بعدی باید بگوید: «من در چمدانم یک کفش و یک... (مثلا کلاه) گذاشته‌ام.»
در واقع با هر بار چرخش، هر بازیکن باید نام تمام اشیائی که قبلا گفته شده را به یاد بیاورد و یک شیء دیگر هم به آنها اضافه کند. بازیکنی که نتواند نام اشیاء قبلی را به یاد آورد، از بازی حذف می‌شود. حتی برای جالب‌تر شدن بازی، می‌توان اشیایی غیرعادی را که در چمدان جا نمی‌شوند هم قرار داد. این بازی مهارت‌های زبانی را تقویت می‌کند، گنجینه لغات کودکان را افزایش می‌دهد و به بالا بردن تمرکز و حافظه‌شان کمک می‌کند.
بازی کشف منبع صدا:
از اسباب‌بازی‌های موزیکال، ساعتی که تیک‌تاک می‌کند یا گوشی موبایلی که می‌تواند صدایی ضعیف یا آهنگ خفیفی پخش کند، استفاده کنید. آن را جایی از اتاق، مثلا زیر ملحفه یا پتویی پنهان کنید و از کودک بخواهید با گوش دادن به صدای ضعیفی که می‌شنود، آن را پیدا کند.
ضمن این‌که می‌توانید قرار بگذارید که کودک سینه‌خیز به دنبال شیء پنهان بگردد تا فعالیت جسمانی متفاوتی را هم به روند بازی اضافه کرده باشید. با دقت گوش دادن و توانایی حل مساله، از مهارت‌های کلیدی انجام چنین بازی ساده‌ای است.