تروریسم دریایی

تروریسم دریایی

حسن هانی‌زاده کارشناس روابط بین‌ا��ملل

    طبق گزارش‌های اولیه، انفجار در کشتی لجستیکی ساویز متعلق به جمهوری اسلامی ایران در سواحل اریتره در دریای سرخ، نتیجه همکاری نظامی و امنیتی مشترک عربستان سعودی و رژیم‌صهیونیستی بوده است. این انفجار زمانی صورت گرفته که مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 در وین تحت عنوان کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و هدف این است که خروجی این مذاکرات، تحت‌تاثیر قرار گیرد و بیشتر نگاه‌ها متوجه این حادثه تروریستی شود. اگر کمیته فنی ایرانی که در حال تحقیق و بررسی درباره این انفجار است گزارش خود را منتشر کند و ثابت شود رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در این انفجار دست دارند طبیعتا جمهوری اسلامی ایران واکنش‌های مناسبی از خود نشان می‌دهد.
 طبق برخی گزارش‌ها،‌ رژیم‌صهیونیستی یک مین دریایی را به بدنه کشتی ساویز متصل و آن را منفجر کرده که البته خسارات، جزئی بوده است. اتخاذ چنین رویه‌ای از سوی رژیم‌صهیونیستی می‌تواند یک جنگ کشتی‌ها را در دریاهای منطقه ایجاد کند و امنیت دریانوردی را به خطر اندازد. در طول ماه‌های گذشته، رژیم‌صهیونیستی بارها تلاش کرده برای کشتی‌های ایرانی و هم پیمانان جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ناامنی ایجاد کند و این یک اقدامی است که مغایر با مقررات دریانوردی و قوانین بین‌المللی است و رژیم‌صهیونیستی باید پیامدهای سختی را در قبال چنین اقدامات تروریستی متحمل شود.
عربستان سعودی طی چهار سال اخیر یک نوع همکاری نظامی و امنیتی پنهانی با رژیم‌صهیونیستی در دریای سرخ ایجاد کرده و بیشتر اتفاقات در دریای سرخ و دریای مدیترانه که در واقع حوزه نفوذی مشترک عربستان سعودی و رژیم‌صهیونیستی است صورت گرفته است.  این‌گونه اقدامات تروریستی موجب خواهد شد هیچ‌یک از کشتی‌هایی که در دریای مدیترانه و خلیج‌فارس و دریای سرخ در حال تردد هستند در آینده امنیت نداشته باشند و در حقیقت یک نوع جنگ دریایی را در منطقه و آب‌های بین‌المللی ایجاد خواهد کرد.
عربستان سعودی و رژیم‌صهیونیستی به طور قطع در این انفجار دست داشته‌اند و جمهوری اسلامی ایران نیز امکانات گسترده‌ای را به لحاظ دریانوردی و توان نظامی و دفاعی در اختیار دارد که در مقابل این‌گونه عملیات تروریستی واکنش مناسبی انجام و پاسخ مناسبی به رژیم‌صهیونیستی و عربستان سعودی یا هر متجاوز دیگری که بخواهد تهدیدی برای ایران محسوب شود، بدهد. تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران همواره از منافع خود دفاع خواهد کرد.