بازگشت موش و گربه به سینماها

سازندگان «تام و جری» تلاش زیادی برای موفقیت عمومی این فیلم به خرج داده‌اند

بازگشت موش و گربه به سینماها

صنعت سینما از چند دهه قبل به‌دنبال تلفیق دو دنیای زنده و کارتونی بوده و تلاش داشته فیلم‌هایی تولید کند که در آنها، شخصیت‌های زنده و کارتونی در کنار هم قرار گرفته و دست به ماجراجویی‌هایی هیجان‌انگیز و جذاب بزنند. از آنجا که دنیای محصولات کارتونی کمدی و فانتزی است، به‌صورت طبیعی حس و حال اصلی فیلم‌های زنده/ کارتونی باید لحنی کمدی داشته باشد و اکشن کاری‌های شخصیت‌های متنوع خود را با زبانی طنز بیان کند. از این‌رو، نسخه سینمایی جدید «تام و جری» اولین محصول سینمایی نیست که به‌دنبال آشتی دو دنیای کاملا متفاوت زنده و کارتونی است. در عین حال، نمی‌توان این کمدی اکشن را موفق‌ترین محصول در این رابطه معرفی کرد. به باور منتقدان سینمایی، هنوز هم «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت» (که اولین محصول زنده/ کارتونی هالیوود بود) بهترین مثال در این رابطه است و فیلم دیگری نتوانسته آن‌را از مقام اول خود به پایین بکشد.

اما تام و جری تلاش زیادی به خرج داده تا به گونه زنده/ کارتونی وفادار بماند و یک کمدی بزن و بکوب به سبک کمدی‌های جنجالی و بسیار موفق کلاسیک سینما ارائه دهد. شاید اصلی‌ترین مانع در کسب موفقیت فیلم، انتخاب چلویی گریس مورتز برای نقش محوری زنده داستان است. او نمی‌تواند پابه‌پای دو شخصیت کارتونی ماجرای تام و جری حرکت کند و بسیار از آنها فاصله دارد. برای همین، تماشاچی نمی‌تواند ماجراهای فیلم را باور و با آنها همراهی کند. این در حالی است که این بازیگر جوان در گفت‌و‌گویی اعلام کرد برای بهتر ظاهر شدن در نقش خود، از بازی کسانی چون ساندرا بولاک، جنیفر آنیستن، مگ رایان و حتی هنرمندی کلاسیک و محبوب چون لوسیل بال الهام گرفته است.
داستان فیلم تلاش دارد به موش و گربه بازی‌های تام و جری رنگ و بوی تازه‌ای داده و قصه‌ای جدید و متفاوت ارائه کند. از این‌رو، شخصیت زنده تازه‌ای به نام کایلا (با بازی مورتز) به جمع شخصیت‌های مجموعه فیلم‌ها و سریال‌های تام و جری اضافه می‌شود. کایلا جوانی ایده‌آل و در جست‌و‌جوی شغلی مناسب برای خود است. او به صورت اتفاقی متوجه می‌شود بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین هتل شهر، به‌دنبال یک مدیر داخلی جدید است. کایلا با زیرکی خاصی این شغل را به‌دست می‌آورد اما تام و جری که در میانه دعوا و جنگ همیشگی خود سر از این هتل درآورده‌اند، اوضاع کاری را برای کایلا سخت می‌کنند. این در حالی است که دو نفر از سلبریتی‌های جنجالی برای مراسم ازدواج خود، همین هتل را انتخاب کرده‌اند. خرابکاری‌های تام و جری نه‌تنها اجرای مراسم عروسی را با مشکلات و دردسرهایی روبه‌رو می‌کند بلکه موقعیت کاری کایلا را هم به خطر می‌اندازد. حالا او مجبور است برای سروسامان دادن به اوضاع، قراردادی محرمانه با موش و گربه جنجالی داستان امضا کند.
دو شخصیت تام و جری برگرفته از همان شخصیت‌های محبوب و کلاسیکی هستند که تیم دونفره جوزف باربارا و ویلیام هانا در مجموعه کوتاه تلویزیونی دهه 60 میلادی‌شان خلق کردند و حالا لقب دو نفر از کالت‌های کلاسیک دنیای تصویر را گرفته‌اند. کوین کاستلو براساس این دو شخصیت، فیلمنامه نسخه سینمایی تام و جری را نوشت و تیم استوری که زمانی کارهای مهمی برای واحد انیمیشن شرکت والت دیزنی انجام داد، این فیلم را برای شرکت برداران وارنر کارگردانی کرد. بعد از فیلم سینمایی سال 1992 برادران وارنر، فیلم اخیر دومین محصول سینمایی است که براساس دو شخصیت محبوب تام و جری تولید و روانه پرده سینماها می‌شود. تفاوت این دو فیلم، در نمایش استریم و اینترنتی دومی است که همزمان با پخش و اکران آن در سالن‌های سینماها بوده است.
برادران وارنر در سال 2009 اعلام کرد نسخه سینمایی تازه‌ای از ماجراهای تام و جری را در دست تولید دارد اما به دلایلی نامعلوم، این فیلم در همان مراحل اولیه تولید ماند و تا سال‌ها خبری از ساخت آن نشد و آن زمان گفته شد تمام فیلمنامه‌هایی که نوشته و بازنویسی شده، نتوانسته‌اند نظر مساعد مدیران برادران وارنر را جلب کنند. این در حالی است که یکی از ایرادات اصلی منتقدان به نسخه فعلی، سست بودن داستان فیلمنامه و اسکلت آن است! از میزان استقبال اینترنتی از فیلم اطلاعی در دست نیست، اما فروش جهانی 93 میلیون دلاری آن در آمریکا و دیگر کشورهای دنیا، تام و جری را تبدیل به هفتمین کار موفق سال جدید میلادی کرد. از این رقم، 40 میلیون دلار آن اختصاص به جدول گیشه سینماهای آمریکای شمالی دارد.