معمای مرگ مرموز شکارچی ایرانی در مرز ترکمنستان

معمای مرگ مرموز شکارچی ایرانی در مرز ترکمنستان

پرونده پیچیده مرگ مرد شکارچی در مرز ترکمنستان، با درخواست اولیای دم برای پرداخت دیه از بیت‌المال در دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، رسیدگی به این پرونده از پنج سال قبل و با مرگ مرد ایرانی در ترکمنستان آغاز شد. خانواده این مرد با شکایتی عنوان کردند: ابراهیم شکارچی ماهری بود. ما اهل شیروان در خراسان شمالی هستیم و روز حادثه او برای شکار از خانه بیرون رفت و دیگر بازنگشت. جست‌وجو برای یافتن او را آغاز کردیم و متوجه شدیم، مجروح شده و در یکی از بیمارستان‌های ترکمنستان است. راهی آن بیمارستان شدیم اما او فوت شده بود.
پس از این شکایت پرونده‌ای تشکیل شد و از مرزبانان ترکمنستان درباره این حادثه توضیح خواسته شد که آنها ادعای عجیبی مطرح کردند. پلیس این کشور در گزارش خود اعلام کرد، ابراهیم به مرز ایران و ترکمنستان رسیده بود و در حال عبور از مرز بود که مرزبانان به او اخطار دادند اما ابراهیم به سوی آنها شلیک کرد. بعد هم لوله تفنگ را در دهان خود گذاشت و به خود شلیک کرد.
خانواده مرد شکارچی این ادعا را رد کردند و گفتند: ابراهیم فردی نبود که به خود شلیک کند و انگیزه‌ای برای خودکشی نداشت. ادعای شلیک او به سوی مرزبانان هم درست نیست.
در حالی که خانواده این مرد مدعی قتل او بودند و به دلیل شناسایی نشدن قاتل، اولیای دم ابراهیم با مراجعه به دادگاه کیفری یک استان تهران خواستار پرداخت دیه از بیت‌المال شدند. آنها در شکایت خود گفتند به دلیل این‌که دولت ایران مسوول حفاظت از جان شهروندان خود است و تا به حال هم ردی از قاتل او پیدا نشده است، درخواست دیه از بیت‌المال را دارند.
پرونده در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران تشکیل شد و در جلسه رسیدگی، فرزندان مقتول گفتند: ادعای ترکمنستان درباره خودکشی پدرمان درست نیست و ما خواستار پیگیری پرونده برای دستگیری قاتل هستیم. از سوی دیگر به دلیل این‌که پنج سال از مرگ پدرمان گذشته و قاتل دستگیر نشده است درخواست پرداخت دیه او از بیت‌المال را داریم.
قضات شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران در ادامه با بررسی پرونده، با توجه به نظریه پزشکی قانونی و فاصله شلیک گلوله، نظر خودکشی ابراهیم را درست تشخیص دادند و درخواست دیه از بیت‌المال را رد کردند.
با اعتراض اولیای دم به این رای، پرونده برای رسیدگی به دیوان‌عالی کشور ارسال شد که قضات دیوان‌عالی کشور این رای را نقض کرده و پرونده برای رسیدگی دوباره به شعبه دهم دادگاه کیفری ارسال شد. در جلسه رسیدگی دوباره به پرونده، پدر و مادر ابراهیم و فرزندانش دوباره خواستار رسیدگی به پرونده و شناسایی قاتل شده و همچنین به خاطر طولانی شدن روند رسیدگی درخواست دیه را مطرح کردند.
پدر و مادر ابراهیم گفتند: پسرمان افسرده نبود که بخواهد خودکشی کند. پسر ما به قتل رسیده و امکان نجات جان او وجود داشت. پس از بررسی این درخواست قضات برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند.