انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

 تصمیم خاتمی برای حضور دوباره در انتخابات
23 فروردین 80، به‌رغم برخی حرف و حدیث‌ها و شایعات مطبوعاتی مبنی بر انصراف خاتمی از حضور مجدد در عرصه انتخابات اما با نزدیک‌ترین شدن به فضای تبلیغاتی، شنیده‌ها حاکی از تصمیم جدی وی برای اعلام حضور دوباره بود. شنیده‌های حاکی از این بود که سید‌محمد خاتمی در جلسه هیات وزیران اعلام کرد نامزد انتخابات 80 است.
 وعده هاشمی به حامیانش
23 فروردین 84، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای اعلام کرد طی سه هفته آینده تصمیم نهایی خود را برای حضور یا عدم حضور در انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری خواهد گرفت.
محسن مهرعلیزاده، نامزد احتمالی نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که شعار دولت‌رفاه را سرلوحه برنامه‌های تبلیغاتی خود قرار داده بود گفت محصول کار دولت رفاه در بعد اقتصادی،‌ گسترش سطح برخورداری اقتصادی و رفاه عمومی است.
امینی جانشین ستاد انتخاباتی کروبی هم گفت در جلسات مشترک ستادهای انتخاباتی کروبی و معین، نظرسنجی و مصلحت‌سنجی به‌عنوان راهکار رسیدن به اجماع مطرح شده و محمد خاتمی،‌ موسوی خوئینی‌ها، میرحسین موسوی و حجاریان به‌عنوان اعضای شورای مصحلت‌سنجی معرفی شده‌اند.
مهدی عبایی خراسانی، دبیر‌کل جبهه مشارکت خراسان رضوی هم گفت در صورت رد صلاحیت دکتر معین، قصد ائتلاف با ستادهای کروبی را نداریم.
 مخالفت با طرح تشکیل کمیته صیانت از آرا
23 فروردین 88، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بحث تشکیل کمیته صیانت از آرا که از سوی برخی از گروه‌های سیاسی مطرح شده،‌ تشکیل هر نهاد جدید را نیازمند تصویب قانون دانست و گفت: تشکیل و ایجاد این کمیته‌ها خلاف قانون است.
محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر خاتمی و فعال در ستاد مهدی کروبی گفت: موسوی با حضورش انتخاباتی را که می‌بردیم سخت و مشکل کرد.
 شکل‌گیری ستادهای انتخاباتی روحانی
23 فروردین 96، علی پورعلی‌مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور گفت:‌ در اولین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی 126 نفر ثبت‌نام کردند که شش نفر آنها خانم بودند. جوان‌ترین فرد ثبت‌نام‌کننده 18 سال و مسن‌ترین فرد هم 79 سال داشت.
در همین روز، استعفای محمد شریعتمداری و محمدعلی نجفی دو نفر از مدیران ارشد دولت یازدهم پذیرفته شد. از مدت‌ها قبل گمانه‌های زیادی درباره حضور این دو نفر در ستاد انتخاباتی روحانی مطرح بود.
حسین قربان‌زاده، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: قالیباف هیچ‌گاه درخواستی به جمنا در زمینه انتخابات ارائه نکرده و اگر بخواهد در انتخابات حاضر شود، مستقل وارد رقابت‌ها خواهد شد. وی در نشست خبری با تاکید بر قرابت گفتمانی تشکل متبوعش با محمدباقر قالیباف، اظهار کرد: از دیدگاه ما کسی که کارنامه و سابقه مشخصی دارد باید برای انتخاب شدن اولویت داشته باشد و مردم نیز به این بلوغ رسیده‌اند که چنین فردی را انتخاب کنند.