میالژیا یا درد عضلانی چرا اتفاق می‌افتد؟

میالژیا یا درد عضلانی چرا اتفاق می‌افتد؟

 از آنجا که ماهیچه‌ها مسؤول ایجاد حرکت در مفاصل مختلف بدن هستند، در صورت بروز اختلال در عملکردشان باعث ایجاد انقباض و حرکت دردناک می‌شوند و حتی ممکن است باعث محدودیت حرکت در برخی مفاصل بدن شوند. همچنین لمس ماهیچه درگیر می‌تواند با درد و حساسیت همراه باشد.
گاهی وقتی یک عضله را لمس می‌کنیم، سفتی غیرطبیعی را خواهیم یافت که می‌تواند نشان از فعالیت زیاد آن باشد و همین عامل درد و شکایت بیمار است. این فعالیت بیش‌ازحد می‌تواند به علت بلندکردن بارسنگین، کارکردن طولانی‌مدت با گوشی‌های تلفن‌همراه، استرس و فشار روحی، روانی یا نشستن طولانی و رانندگی‌ باشد. گاهی در لمس عمقی‌تر برجستگی‌هایی در عضلات احساس می‌شود که نقاط ماشه‌ای نام دارند و به علت فعالیت زیاد عضلات به‌صورت مزمن و طولانی برخی فیبرهای ماهیچه سفت می‌شوند و عملکرد عضله را دچار اختلال کرده و دردهای عضلانی در ناحیه یا منتشر در نواحی دیگر بدن ایجاد می‌کنند.
این دردهای منتشرشده ناشی از نقاط ماشه‌ای گاهی مثلا در عضلات گردن که در قفسه سینه و بازو و دست تیر می‌کشند ممکن است با دردهای ناشی از مشکلات قلبی-عروقی اشتباه شود.
بیماری‌هایی مثل فیبرومیالژیا، اختلالات عملکرد تیروئید، بیماری‌های روماتیسمی، برخی بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و کووید-19 و استفاده از برخی داروها مانند داروهای کنترل‌کننده‌ چربی‌خون هم می‌توانند درد عضلانی یا میالژیا ایجاد کنند که هر کدام از اینها درمان متفاوتی دارد و فیزیوتراپیست‌ها با روش‌های مختلف مانند آزادسازی دستی گره‌های عضلانی، سوزن‌زدن، سوزن‌درمانی با تحریک الکتریکی، آرام‌سازی عضله با روش‌های مختلف درمانی، ماساژ یخ، گرمادرمانی سطحی و عمقی و طب فشاری می‌توانند باعث بهبود آنها شوند. تمرین درمانی هم از روش‌های مؤثر دیگری است که در فیزیوتراپی برای درمان درد ماهیچه به کار برده‌می‌شود.