سامانه‌ حمایت از خانواده زندانیان

سامانه‌ حمایت از خانواده زندانیان

جعفر رئیسیان‌زاده مدیرکل دفتر اقدامات حمایتی سازمان زندان‌های کشور

در برنامه تحولی قوه‌قضاییه، رسیدگی به امور خانواده زندانیان به عنوان یک اولویت مورد توجه متولیان است و این مهم موجب شده سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، یکی از مأموریت‌های محوری خود را به مساله رسیدگی به امور خانواده زندانیان اختصاص دهد و در این مسیر برنامه و امکاناتی را در دستور کار دارد. یکی از برنامه‌های کاربردی و مطلوب و مرتبط، ایجاد سامانه‌ای با عنوان سامانه حمایت است. مقرر است سامانه مذکور موجب رفع برخی مشکلات و چالش‌های پیش رو در مسیر خدمت‌رسانی به خانواده نیازمند زندانیان شود. مزیت‌های این سامانه عبارتند از:
۱- دسترسی آسان:  به منظور اعلام نیاز خانواده‌های نیازمند برای استفاده از خدمات حمایتی نیاز به مراجعه حضوری، چه متقاضی و چه مددکار نیست. فقط کافی است با مراجعه به نشانی samanehemayat.com نسبت به تکمیل فرم اقدام شود. بعد از تکمیل، در سریع‌ترین زمان، فرم به نزدیک‌ترین انجمن حمایت محل سکونت خانواده ارجاع می‌شود.
2- عدالت توزیعی: در شرایط فعلی، همه بسته‌های حمایتی به طور عمومی و سراسری بین نیازمندان توزیع می‌شود. از آنجا که این سامانه در هشت سطح اطلاعات دقیق خانواده‌ها را اخذ و نسبت به مدیریت اطلاعات با هدف تعیین سطح و توان خانواده اقدام می‌کند به طور هوشمند سطح دریافت خدمات حمایتی هرخانواده را تعیین و بسته‌های حمایتی کاملا منطبق با نیاز و سطح مخاطب تقدیم می‌شود و این یعنی عدالت توزیعی.
۳‌- در اختیار بودن اطلاعات به‌روز خانواده‌ها برای متولیان: نظر با آن‌که میزان ورود و خروج محکومان به موسسات کیفری قابل پیش‌بینی نیست، ارائه آمار به روز تقریبا ناممکن یا با انحراف بالا انجام می‌شود. اما از آنجا که این سامانه به صورت آنلاین اقدام به فراخوان و ثبت‌نام می‌کند همواره اطلاعات متقاضیان در اختیار متولیان خواهد بود.
۴- سرعت در ارائه خدمت: با توجه به آن‌که در سامانه مذکور عملکرد ۲۲۵ انجمن حمایت تحت نظارت است و اعلام نیاز ارسال شده خانواده به انجمن‌های مذکور به تفکیک استان‌ها و شهرها قابل رصد است، سامانه نسبت به ارائه گزارش از وضعیت فعالیت مسؤولان خدمت‌رسانی برای پاسخگویی به درخواست خانواده‌ها به صورت هوشمند اقدام  و تذکرات لازم را نیز صادر می‌کند.
۵-هدایت هدفمند حمایت‌ها:  از آنجا که اطلاعات کامل و جامعی و در هشت سطح از خانواده اخذ می‌شود در این سامانه امکان استخراج گروه‌های خاص و نیازمند حمایت‌های خاص وجود دارد؛ مثلا می‌توان اعلام کرد تعداد فرزندان محصل، اعضای بیمار، خانواده‌های فاقد بیمه و... در کشور به تفکیک استان و شهر در چه شرایطی قرار دارد. همچنین برای اولین بار است که یک سامانه بدون هیچ محدودیتی از خانواده‌های نیازمند به ساده‌ترین شکل و به‌صورت هوشمند اقدام می‌کند. امید است اولین گام خدمت‌رسانی که تکمیل بانک اطلاعاتی مخاطبان است با همراهی خانواده‌ها و دست‌اندرکاران با موفقیت برداشته شود.