رایزنی‌های برجامی-کرونایی لاوروف در تهران

وزیر خارجه روسیه با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد

رایزنی‌های برجامی-کرونایی لاوروف در تهران

 وزیر خارجه روسیه در آستانه دور جدید مذاکرات وین، در سفری به تهران با رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس و وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
روس‌ها که در موضوع احیای برجام، موضعی همسان با جمهوری اسلامی ایران دارند بارها بر ضرورت رفع تحریم‌های آمریکا تاکید کرده‌اند و این موضع در مذاکرات دیروز سرگئی لاوروف با مقامات کشورمان هم تکرار شد.
وزیر خارجه روسیه همچنین در موضع‌گیری‌های دیروز خود تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران را نیز محکوم کرد. مسائل مربوط به بیماری کرونا و توافق برای تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران از دیگر محورهای رایزنی لاوروف با مقامات کشورمان بود.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان دیروز در دیدار وزیر خارجه روسیه با قدردانی از مواضع و حمایت‌های مسکو از مذاکرات هسته‌ای، بر تداوم تلاش‌ها برای حفظ و احیای برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین‌المللی که الگویی برای حل‌وفصل مشکلات از مسیر مذاکره و دیپلماسی بوده است، تاکید کرد و گفت: امروز آمریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده و تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم‌هاست.
روحانی افزود: حرکت دو کشور در این خصوص نشان‌دهنده نگاه مشترک درمورد مسائل بین‌المللی از جمله برجام است و همچنین امروز برای این‌که بتوانیم برجام را احیا و فعال کنیم، همکاری دو کشور به طور قطع بسیار موثر خواهد بود.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما در واقع می‌خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال 2015 برگردد و همه طرف‌های برجام، همان قول‌ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هر آنچه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن را به‌دست آوریم.
روحانی در ادامه با اشاره به مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران یمن و سوریه بر تداوم همکاری‌ها و تبادل نظر ایران و روسیه به عنوان دو کشور تاثیرگذار منطقه برای حل‌وفصل بحران‌ها و مشکلات منطقه‌ای تاکید کرد و افزود: باز کردن پای رژیم‌صهیونیستی به عنوان یک عنصر بی‌ثبات کننده و تنش‌زا، در منطقه خلیج‌فارس، اقدامی خطرناک است.
 لزوم تسریع در تولید مشترک واکسن
روحانی در این دیدار با اشاره به موفقیت‌های روسیه در زمینه کرونا و توفیق در ساخت واکسن، تسریع در ارسال محموله‌های واکسن ساخت این کشور به ایران را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم تسریع در راه‌اندازی خط تولید مشترک واکسن در کشورمان تاکید کرد.
 وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار با بیان این‌که ایران و روسیه درخصوص همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اهداف مشترک و نزدیک دارند، به مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین و تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام اشاره کرد و افزود: تنها راه‌حل مساله از نظر مسکو، بازگشت بی‌قید و شرط و کامل آمریکا به برجام با اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و عمل به تعهدات از سوی این کشور است.
لاوروف تصریح کرد: از نظر ما این کاملا غیرمفید است که از ایران خواسته شود در چارچوب برجام، شرایط جدیدی را بپذیرد یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: هرگونه سند تکمیلی یا اضافی درخصوص مسائل مختلف از جمله منطقه‌ای یا توسعه نظامی می‌تواند خارج از چارچوب برجام و در راستای تامین امنیت منطقه و خلیج‌فارس با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
 لاوروف: همه تحریم‌ها علیه ایران
باید  بی‌قید و شرط برداشته شود
وزیر خارجه روسیه همچنین در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان گفت: موضع ما در مورد برجام کاملا روشن است و همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود و امیدوارم با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، فضای همکاری بیشتری ایجاد شود.
لاوروف تصریح کرد: تنها راه احیای برجام این است که آمریکا به صورت کامل به تعهدات خود بازگردد و طبق قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل عمل کند. اگر آمریکایی‌ها این کار را نکنند ممکن است گرفتار اقدام خطرناکی شوند که پیامدهای ناگواری می‌تواند داشته باشد.
وی با تاکید بر این‌که راه حفظ برجام این است که طرفین کاملا و بی‌چون و چرا به برجام بازگردند، گفت: تلاش ما این است که کمک کنیم آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و ایرانی‌ها نیز بازگردند.
وزیر خارجه روسیه بیان کرد: روحیه طرف ایرانی را در این زمینه مثبت می‌دانیم.