ضرب شست به خرابکاران

ضرب شست به خرابکاران

دو روز پس از خرابکاری هسته‌ای در تاسیسات نطنز که باعث آسیب دیدن تعدادی از سانتریفیوژها در این مجموعه شد عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران خبر داد. عراقچی گفت: ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.
بهروز کمالوندی, معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات نطنز گفت: به دستور رئیس‌جمهور، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد. وی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از سه‌شنبه شب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی‌سازی آغاز شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رسید.
کمالوندی گفت: اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر «مولیبدن» با هدف به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروهاست. مولیبدن یک عنصر شیمیایی با نماد Mo و عدد اتمی ۴۲ است که در درمان بیماران قلبی و برخی از دیگربیماری‌ها کاربرد دارد.
وی در تشریح اقداماتی که از دیشب آغاز شده است، اعلام کرد: ماشین‌های سانتریفیوژ IR1  جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد و IR1 های جدید با تغییرات کیفی ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت. وی گفت که اطلاعات دقیق و تکمیلی در این خصوص بعداً اعلام خواهد شد.
پیش از این، رهبر انقلاب در اسفند سال گذشته در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این‌که برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیازهای کشور مصمم هستیم، تأکید کرده بودند: «حد غنی‌سازی ایران ۲۰درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد، اقدام خواهد کرد مثلا برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰درصد هم برسانیم.»
آغاز غنی‌سازی 60درصدی از سوی ایران در حالی صورت گرفته است که آمریکا و اسرائیل امیدوار بودند با خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای، برگ‌های برنده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای را از کار بیندازند.
اما عراقچی که برای حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین رفته است، اعلام کرد علاوه بر آغاز غنی‌سازی 60درصدی، هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز اضافه می‌شود و این به جز جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده در این نیروگاه است.
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده ایران در آژانس  هم بعد از خرابکاری اخیر  اعلام کرده بود ماشین‌های نسل جدید در نطنز نصب و چندین اقدام فنی دیگر نیز ظرف همین هفته اعلام خواهد شد. در پی اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، سازمان انرژی اتمی غنی‌سازی ۲۰درصد را ۱۵دی در فردو از سر گرفت.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم پس از خرابکاری در نطنز گفته بود، نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم با بیان این‌که آنها فکر می‌کردند این کارشان باعث تضعیف پشتوانه ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌شود، گفت: دشمنان قطعا اشتباه کرده‌اند و پشتوانه ما قوی‌تر شده و در دل کوه در حال ساخت سالن‌های بسیار پیشرفته‌ای هستیم. رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: سانتریفیوژهای صدمه‌دیده در نوع خود جبران می‌شود و با اصلاحاتی، کیفیت و کارآمدی سانتریفیوژها حداقل ۵۰درصد بالا می‌رود.
 این فقط بخشی از پاسخ ایران به خرابکاری بود
مالک شریعتی، نماینده تهران هم با انتشار مطلبی در توییتر نوشت: غنی سازی ۶۰درصد فقط یک مرحله پس از ۲۰درصد است، فناوری بیشتری نمی خواهد و مرحله بعدی آن ۹۰درصد است. وی با بیان اینکه غنی سازی ۲۰درصد در نطنز نبوده و آسیب ندیده است نوشت:آغاز غنی سازی ۶۰درصد فقط بخشی از پاسخ معتبر ایران است. لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی واقعی شروطی تغییرناپذیر است.
 تعویق یک روزه جلسه مشترک ایران با ۱+۴
در همین حال سيد عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه از تاخیر یک روزه در برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام خبر داد.  وی گفت: براساس برنامه قبلی قرار بود جلسه مذاکره با ۱+۴  چهارشنبه ( امروز) برگزار شود اما بدلیل ابتلا یکی از اعضای هیات سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی، جلسه روز پنجشنبه برگزار می شود.