در زورق شکسته منم

در زورق شکسته منم

علیرضا رأفتی روزنامه‌نگار

  ورلدپرس فوتو یک مسابقه سالانه برای عکاس‌های خبری است. می‌شود گفت معتبرترین و مهم‌ترین مسابقه عکاسی خبری که هرساله عکس‌های منتخب خود را از عکاس‌های سراسر جهان معرفی می‌کند. 65سال پیش چند عکاس هلندی برای رقابت عکس‌های مستند و خبری این مسابقه را راه‌انداختند و حالا همچنان این بنیاد در آمستردام مستقر است.
آمستردام بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر هلند است؛جایی در قلب اروپا با گل‌های رز معروف و یکی از مقاصد گردشگری جذاب برای زوج‌های جوانی که می‌خواهند دنیای رمانتیک را قدم بزنند و پیرمرد و پیرزن‌هایی که می‌خواهند آرامش را نفس بکشند.
همه اینها را گفتم که بگویم داوری مسابقه ورلدپرس فوتو در چنین شهری برگزار می‌شود و هرسال در این شهر عکس‌هایی از رنج‌های مردم آفریقا و خاورمیانه و نقاط دیگری از جهان که مردم آمستردام شاید حتی اسم آنها را هم نشنیده باشند در این رقابت برنده می‌شوند.
 یکی از عکس‌های منتخب دوره 2021 این مسابقه عکسی است از مادر و پسر اهل یمن که سوار بر قایقی ساده- که در تصویر موتوری یا غیرموتوری بودن آن مشخص نیست- مشغول ماهی‌گیری‌اند. شهروند اهل هلند تا اینجای ماجرا را می‌فهمد. مادر و پسر زده‌اند به دریا و ماهیگیری که هم فال است و هم تماشا و لابد حسابی هم کیف‌شان کوک است. شهروند اهل هلند حتی به این نکته موتور داشتن یا نداشتن قایق فکر هم نمی‌کند، چون مطمئن است قایق موتوری است.
اما من به‌عنوان شهروند اهل خاورمیانه چیزهای بیشتری می‌دانم. مادر و پسری که سال‌هاست در محاصره و زیر فشار ظلمند و مرد خانواده‌شان اگر کشته نشده باشد، الان در جبهه‌های جنگ است، مجبورند برای زنده ماندن چیزی از دریا بگیرند که بشود خورد. با قایقی که بعید می‌دانم در این چند سال محاصره، قطعات موتوری‌اش به یمن رسیده باشد.