مرور و عبور

مرور و عبور

سردار ذوالقدر: سپاه وارد منازعات سیاسی نمی‌شود
سپاه به‌هیچ‌وجه در جریان انتخابات دخالت نخواهد کرد و هیچ عنصری از سپاه یا بسیج حق ندارد با هویت سپاهی یا بسیجی له یا علیه یک شخص یا جریان سیاسی وارد عمل شود و در صورت تخلف بدون هیچ‌گونه مسامحه‌ای با متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
سردار محمدباقر ذوالقدر، جانشین فرمانده کل سپاه‌پاسداران در جمع پاسداران و بسیجیان در اصفهان گفت: اصولا شان سپاه و بسیج بالاتر از این است که در دعواهای جناحی و اختلافات و رقابت‌های سیاسی وارد شود. حضور سپاه و بسیج در جایی است که به سرنوشت انقلاب مربوط باشد. (صفحه 2)


افتتاح سد کرخه
بزرگ‌ترین سد مخزنی ایران با هدف تامین آب کشاورزی، مهار سیلاب‌های مخرب رودخانه کرخه و تولید برق طراحی و احداث شده است.
این طرح با سه هدف تعیین و تنظیم آب جهت آبیاری شبکه‌‌های پایین‌دست، کنترل سیلاب‌های مخرب و ویرانگر و استفاده از نیروگاه‌ برق ساخته شده است. این سد از بهمن سال گذشته شروع به آبگیری شد که حدود یک‌میلیارد و 200 مترمکعب آب ذخیره شد. همین کار باعث شد سد کرخه در خشکسالی تابستان گذشته مناطقی از دشت خوزستان را که از طریق این سد مشروب شده بود از خشکسالی نجات دهد. (صفحه 4)



یک‌سوم مواد غذایی دور ریخته می‌شود
بهروز فروتن، فعال بخش صنایع غذایی گفت: ظرفیت محصولات کشاورزی کشور سالانه حدود 63میلیون تن است که نزدیک به 30 درصد آن به شکل ضایعات از بین می‌رود. وی گفت: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته ضایعات مواد غذایی تنها یک تا 2درصد است. در کشور ما 30درصد ضایعات می‌تواند پاسخگوی نیاز غذایی 20میلیون نفر باشد. کشاورزان ما فاقد امکانات بسته‌بندی و نگهداری محصولات تولیدی هستند. به همین دلیل از سبد درآمد کشاورزان کاسته و به سبد ضایعات آنان افزوده شده است. (صفحه 4)



مرغداران تهدید کردند
نمایندگان مرغداران سراسر کشور روز گذشته تصمیم گرفتند چنانچه از سوی دولت تدابیر لازم برای رفع مشکلات این صنعت اندیشیده نشود از پنجم اردیبهشت‌ماه جوجه‌ریزی نخواهند کرد.
غلامرضا آستانی، مدیرعامل شرکت هماهنگی تشکیلات مرغداران ایران گفت: مدتی است ارز شناور تولید مرغ را از ما گرفته‌ و اعلام کرده‌اند با ارز آزاد مرغ تولید کنیم. این در حالی است که تولید مرغ برای ما حدود 7326 ریال تمام می‌شود و از سوی دیگر وزارت بازرگانی به بهانه این‌که دولت اعتباری برای خرید مرغ در اختیار آنها نگذاشته از خرید مرغ امتناع می‌کند، در نتیجه ما مرغ را به قیمت بسیار گران تولید می‌کنیم اما قادر به فروش آن نیستیم. (صفحه 14)


جایزه شارجه برای حسین خسروجردی
جایزه بزرگ نمایشگاه بین‌المللی شارجه - 2001 به ایران رسید.
حسین خسروجردی، نقاش برجسته کشورمان که از سوی موزه هنرهای معاصر تهران در این نمایشگاه شرکت کرده بود جایزه خلاقیت هنرهای تجسمی شارجه را از آن خود کرد. این جایزه شامل 7000 دلار است که به نقاشی این هنرمند با عنوان فتوآرت تعلق گرفت. (صفحه 16)