رکوردشکنی کرونا در بهشت‌زهرا

دیروز تعداد پذیرش متوفیان بهشت زهرا به ۳۵۰ نفر رسید

رکوردشکنی کرونا در بهشت‌زهرا

  در هفته‌ای که گذشت، آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا، با شیب تندی افزایش پیدا کرد و به مرز 400 نفر در روز رسید. در کنار این اعداد سیاه اما خبرهایی که از گوشه و کنار می رسد از بحرانی‌تر شدن شرایط حکایت دارد. برای نمونه سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از رکورد جدید در ثبت فوتی‌های روزانه در بهشت زهرا(س) خبر می‌دهد؛ از این‌که رکورد ثبت پذیرش متوفیان بهشت زهرا(س) در 50 سال گذشته شکسته شد و به 350نفر رسید. این درحالی است که مدیران دولتی با اشاره با افزایش آمار مرگ و میر و تعداد بستری‌های ناشی از کرونا معتقدند، آمار به این زودی‌ها کاهش نمی‌یابد و افزایش مرگ و میر حداقل تا دو هفته دیگر ادامه دارد. دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان از روزهای سخت موج چهارم گفت، این که در 14ماه شیوع ویروس کرونا، موج چهارم شرایط دشوارتری ایجاد کرده است.
 دیروز در اولین روز هفته سلامت، سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان، از روزهای سخت مبارزه با بیماری کرونا گفت. از این که او و همکارانش سخت‌ترین روزهای خود را می‌گذرانند. او با اشاره به شهادت کادر درمان گفت: «یکی از استخوان‌سوزترین رنج‌ها برای من در طول این ۱۴ماه این است که به هر استانی که می‌روم با تصویر ناب‌ترین بندگان خدا مواجه می‌شوم که آسمانی شدند. ما کارخانه تولید انبوه این آدم‌ها را هم نداریم که بشود جایشان را پر کرد.»
 شبیه همین صحبت‌ها را هم دیروز سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) داشت. خال از روزهای کاری سخت همکارانش در بهشت زهرا(س)  گفت. از این که یکی از غم‌انگیزترین روزهای تاریخ 50ساله بهشت زهرا(س) رقم خورده است؛ او از روز سه‌شنبه گذشته گفت از روزی که تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در تهران به 147نفر رسید. در همان روز اما 200متوفی غیرکرونایی هم در بهشت زهرا(س) آرام گرفتند تا روز سیاه تهران با پذیرش 350متوفی در پایتخت رقم بخورد. به گفته خال، ثبت پذیرش 350متوفی در پایتخت حتی در طول هشت سال دفاع مقدس نیز بی‌سابقه بوده است. او با اشاره به افزایش آمار پذیرش متوفیان در بهشت زهرا(س) گفت در شب عید، فقط 9متوفی در این سازمان پذیرش شده است. خال شرایط این روزهای بهشت زهرا(س) را فاجعه نامید و عنوان کرد 14ماه است این سازمان با بحران دست و پنجه نرم می‌کند، در حالی که در زلزله‌های منجیل و بم که آمار کشته‌ها به‌شدت بالا بود در مدت هشت روز، بحران دفن و تطهیر حل شد.
 بحران در حالی در بهشت زهرا(س) به وجود آمده است که رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، چند روز پیش گفت چون تعداد متوفیان روزانه افزایش یافته، ممکن است برخی ‌ روزها همه اقدامات تغسیل و تدفین متوفیان در یک روز انجام نشود و به روزهای بعد موکول شود. او از ساخت سردخانه‌های جدید در بهشت زهرا(س)‌ گفت و با اشاره به افزایش تعداد متوفیان و شیوع ویروس کرونا ادامه داد که دو سردخانه جدید در بهشت زهرا(س) ساخته شده است. هرچند به گفته کرمی‌محمدی در حال حاضر سازمان بهشت زهرا(س) مشکل سردخانه ندارد، اما هنوز در نیمه موج چهارم کرونا قرار داریم و به نقطه اوج نرسیده‌ایم و از طرفی هم آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا هر روز افزایش پیدا می‌کند.  
 روزهای سخت کرونایی
 دیروز علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله به کرونا در تهران به ادامه شیب صعودی مراجعان سرپایی بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران، با وجود ادامه محدودیت‌ها اشاره کرد. او تاکید کرد رسیدن به سیر نزولی آمار به این سرعت اتفاق نمی‌افتد. زالی اما بزرگ‌ترین مشکل در موج چهارم را نیاز به اکسیژن عنوان کرد و گفت در موج چهارم، نیاز به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز از موج سوم بیشتر است.
انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم با اشاره به تفاوت موج چهارم با موج‌های گذشته گفت در موج‌های گذشته از همان ابتدا شاهد افزایش آمار ابتلا به ویروس و بعد افزایش آمار بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بودیم. در موج چهارم اما از ابتدا آمار بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا افزایشی بوده است. به گفته استاندار تهران  11درصد از آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در بیمارستان‌های حضرت رسول و مسیح دانشوری و 25درصد آمار فوتی‌ها، در دیگر بیمارستان‌های کوچک اتفاق می‌افتد. به نظر او افزایش آمار مرگ و میر حداقل تا دو هفته دیگر ادامه دارد.
 چالش زیرساختی و مدیریت یکپارچه
 این روزها که شرایط فراگیری کرونا در کشور مرگبار شده است باید برای مدیریت این بحران چه کار کرد؟ مهدی زارع، کارشناس مدیریت بحران دراین باره به ما می گوید توان فعالیت‌های خدماتی در کشور اندک و مشخص است. زارع می‌افزاید: «ظرفیت پذیرش روزانه متوفی در تهران حدود 400 متوفی است و ظرفیت تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو بعد از شیوع ویروس کرونا به حدود 18هزار تخت رسیده است. این یعنی که ظرفیت زیرساخت‌هایی که در اختیار داریم، اندک و ثابت است.»
بحران اما زمانی به وجود می‌آید که توان زیرساختی کمتر از حد بحران باشد. او به آمار مرگ و میر ثابتی که در کشور وجود دارد هم اشاره می کند و از این می‌گوید که در صورت بروز حوادث طبیعی دیگر مانند سیل یا زلزله، مدیریت بحران کرونا با مخاطره بیشتری روبه‌رو شود.‌ این کارشناس مدیریت بحران اما معتقد است بهترین کار برای مدیریت این مساله، داشتن نگاه جامعی به مدیریت ریسک است. زارع می گوید: «مدیریت ریسک می‌تواند ضمن برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای بحران شرایط را برای بلندمدت نیز مناسب سازی کند.» به نظر او، مدیران بحران باید اطلاعات موج‌های پیشین کرونا را پردازش کنند و از همین اردیبهشت و با همان اطلاعات برای آذریا حتی بهمن امسال برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انجام دهند.
 به نظر او مهم‌ترین عامل در مدیریت یکپارچه، پیش‌بینی موج‌های بعدی شیوع ویروس کروناست. برنامه‌ریزی میان‌مدت می‌تواند از مشکلات به وجود آمده در موج‌های بعدی کرونا جلوگیری کند. زارع نگاه پیشگیرانه را یکی دیگر از ارکان مدیریت ریسک می‌داند و معتقد است افزایش توان و زیرساخت‌ها می‌تواند  قربانیان بحران را کمتر کند.