انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

نامزدهای نمایشی
4 اردیبهشت 80، با این‌که برخی چهره‌های دوم خردادی برای رقابت با خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام حضور کردند اما برخی اصولگرایان این رویکرد را در حد یک حرکت نمایشی می‌دانستند.
حمیدرضا ترقی، عضو موتلفه در همین زمینه گفت: نگرانی کنونی جبهه دوم خرداد از حضور رقبای درون جناحی و شکسته شدن تمرکز تصمیم‌گیری روی آقای خاتمی از سوی استراتژیست‌های دوم خرداد، حاکی از این واقعیت است که استراتژی متخذه در گرانیگاه دوم خرداد مورد قبول همه تشکل‌های ائتلافی در درون جبهه نیست. وی خاطرنشان کرد: حضور نامزدهای درون جبهه‌ای می‌تواند در گرم کردن تنور انتخابات ایفای نقش کند. آنها تا روزهای پایانی خواهند ماند و حرف‌های خود را خواهند زند اما درنهایت به نفع آقای خاتمی کنارمی روند.
حزب همبستگی ایران اسلامی در اطلاعیه‌ای به امضای محمدرضا راه‌چمنی، دبیر کل خود، موضع این حزب را حمایت از خاتمی و دادن رای به وی اعلام کرد.
جای نگرانی برای وحدت اصولگرایان نیست
4 اردیبهشت 84، علی لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان به وحدت خواهند رسید یا نه گفت: اصولگرایان ممکن است در سبک و اخلاق با هم تفاوت داشته باشند اما قلبا یکدیگر را دوست دارند و من بسیار امیدوارم اصولگرایان به‌زودی به وحدت برسند.
علی‌اکبر ولایتی گفت: با عزمی راسخ در میدان هستیم و ترجیح قطعی من حضور مستقل است.
محسن رضایی هم درخصوص شایعات اخیر درباره انصرافش از انتخابات گفت: این حرف‌ها شایعاتی است که رقبای انتخاباتی طرح می‌کنند و حضور من در صحنه انتخابات جدی است.
سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، رئیس ستاد انتخابات مهدی کروبی در خصوص حضورهاشمی درانتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حضور هاشمی باعث رقابتی‌تر شدن فضای انتخابات می‌شود، ولی حضور وی به این معنا نیست که حتما رای می‌آورد.
ابراهیم اصغر زاده، دبیرکل حزب همبستگی با صدور بیانیه‌ای اعلام آمادگی خود را برای حضور در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.
تعاملات شیخ دیپلمات
4 اردیبهشت 92، حسن روحانی یا آن‌طور که اصلاح‌طلبان به او شیخ دیپلمات لقب داده‌اند، یزد را برای سفر انتخاباتی خود انتخاب کرد و شاه‌بیت سخنان او این بود که در برابر قدرت‌ها تسلیم نمی‌شویم اما تعامل می‌کنیم.
محمدباقر قالیباف، نامزد انتخاباتی با تاکید بر این‌که باید به سمت یک سیاست خارجی هوشمند برویم، گفت: به جای اصالت دادن به تخاصم صرف یا وادادگی و تسلیم باید براساس اصول و ارزش‌ها و با در نظر گرفتن امکانات و محدودیت‌ها،‌ رقابت را با هدف تحقق اهدافمان محور فعالیت‌ها قرار دهیم.
علی‌اکبر ولایتی، عضو ائتلاف سه‌گانه در مورد احتمال تضعیف ائتلاف به دلیل کناره‌گیری نکردن اعضا تا قبل از ثبت‌نام، گفت: اتفاقا این نقطه قوت است، چرا که هر سه نفر شرکت می‌کنند و می‌توانیم در میزگردهای احتمالی تلویزیونی شرکت کرده و هر یک به بخشی از پرسش‌ها درباره دولت آینده پاسخ دهیم.
اولین نامزد حزبی
4 اردیبهشت 96، مصطفی میرسلیم، نامزد حزب مؤتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری، اولین نشست مطبوعاتی خود را در محل حزب مؤتلفه اسلامی برگزار کرد.
محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی با صدور اطلاعیه مشترکی تاکید کردند در انتخابات پیش رو از هیچ فردی حمایت نمی‌کنند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: به‌صراحت اعلام می‌کنیم در انتخابات پیش رو از هیچ فردی حمایت نکرده و نخواهیم کرد.