مرور برنامه‌های قدیمی

مرور برنامه‌های قدیمی

لالایی برای همه بچه‌ها
نام برنامه: شب بخیر کوچولو
تاریخ تولد: سال1360
چی به چی: گنجشک لالا، سنجاب لالا، آمد دوباره مهتـــاب، لالا لالایی لالا لالایی… شاید داستان‌های «شب بخیر کوچولو» در ذهن شنوندگان کامل باقی نمانده باشد، اما موسیقی تیتراژ آن برای همه آشناست و خیلی‌ها ترانه‌اش را حفظ هستند. این تیتراژ که «لالایی» نام دارد، براساس شعری از مصطفی رحماندوست، شاعر خوب کودکان سروده شد و پروشات پیروزکار وقتی فقط هشت سال داشت آن را برای تیتراژ این برنامه خواند. در این برنامه مریم نشیبا با صدای گرم و مهربانش هر شب در این برنامه قصه‌ای برای کودکان تعریف و آنها را برای خوابی شیرین آماده می‌کند.




قصه‌هایی برای ظهرهای جمعه
نام برنامه: قصه ظهر جمعه
تاریخ تولد: سال 1319
چی به چی: مگر می‌شود حرف ظهرهای جمعه شود و به یاد برنامه قصه ظهر جمعه نیفتیم که همه ما چند بار قصه‌های آن را گوش کرده‌ایم؟ اگرچه بیشتر مخاطبان این برنامه آن را با صدای محمدرضا سرشار به خاطر دارند، اما این برنامه را فضل‌ا... مهتدی، معروف به صبحی راه‌اندازی کرد. صبحی سال‌ها قصه‌گوی این برنامه بود و زمانی اجرای این برنامه را رها کرد که سرطان حنجره او را از پای درآورده بود. پس از صبحی به ترتیب علی جواهرکلام، ایرج گلسرخی، حمید عاملی و مصطفی موسوی‌گرمارودی مدتی اجرای قصه‌های این برنامه را به عهده داشتند.




جمعه‌های خاطره‌انگیز
نام برنامه: صبح جمعه با شما
تاریخ تولد: 1360
چی به چی: در آن سال‌هایی که در گیرودار روزهای جنگ بودیم و اکثر خبرها به بمب، حمله، ویرانی و... ختم می‌شد، «صبح جمعه با شما» جزو معدود برنامه‌هایی بود که مردم را از حال و هوای غم و غصه بیرون می‌آورد و کمی آنها را می‌خنداند. حتی مردم با این برنامه زندگی می‌کردند و هنرمندان بسیاری همچون شادروان منوچهر نوذری، خالق نقش‌های ملون و آقای دست‌و‌دلباز، منوچهر آذری با آن سوت‌های منحصر به فردش و خالق کارمندکوچولو، پریچهر بهروان، شهلا ناظریان، علیرضا جاویدنیا، زنده‌یاد فرهنگ مهرپرور، شهروز ملک‌آرایی، مهین دیهیم و... در آن ایفای نقش کردند.



برنامه‌ای، همراه با مردم
نام برنامه: راه شب
تاریخ تولد: 1355
چی به چی: طرح این برنامه را جمشید گرگین، هنرمندی که در طول این سال‌ها بازی و اجرا کرده، ارائه داد. هدف از راه‌اندازی برنامه راه شب این بود که در آن مقطع زمانی، خدمات پزشکی و اورژانس در دسترس نبود. به همین دلیل یکی از کارکردهای برنامه این بود که اگر برای کسی مساله‌ای پیش می‌آمد، با این برنامه تماس می‌گرفت و راه شب هم از این طریق، پیام فوری اعلام می‌کرد تا به فرد مصدوم کمک شود. البته این برنامه شامل بخش‌های متنوع از جمله اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ و هنر، پخش موسیقی بنا به درخواست مردم و طرح مسائل روز بود.



شنیدن صدای بم مردانه
نام برنامه: تقویم تاریخ
تاریخ تولد: 1346
چی به چی: صبح‌ها که رادیو روشن می‌شد، صدای بم مردانه را می‌شنیدیم که می‌گفت چند صد سال قبل در چنین روزی چه اتفاقاتی افتاده است. صدای مردانه از آن عبدا... فجری بود و او با زبانی ساده درباره اتفاقات صحبت می‌کرد. البته موسیقی متن این برنامه هم با ریتم تند پخش می‌شد و هیجان خاصی به اهمیت رویدادهای تاریخی می‌داد. پیدایش این برنامه به سال‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد که در طول این سال‌ها گویندگان دیگری هم حضور داشتند و مقاطعی هم پخش برنامه متوقف شد اما فجری از همه قدمت طولانی‌تر در این برنامه دارد.


برنامه‌ای با حضور بچه‌ها
نام برنامه: سلام کوچولو
تاریخ تولد: 1350
چی به چی: عذرا وکیلی، زمانی که برای کار کودک به رادیو آمد، برنامه سلام کوچولو حدود یک‌ سالی بود روی آنتن می‌رفت و بچه‌های بزرگ‌تر با صدای کودکانه در این برنامه حرف می‌زدند و ادای بچه‌ها را در می‌آوردند. وقتی کار را تحویل گرفت از بچه‌های خردسال استفاده کرد. او برای اولین بار از بچه چهار ساله استفاده کرد و بعد از آن‌که نتیجه خوبی گرفت فقط از بچه‌ها برای اجرای برنامه سلام کوچولو بهره برد. او در برنامه بچه‌ها را آزاد می‌گذارد تا صحبت کنند. حتی می‌توان گفت دلیل موفقیت این برنامه به عذرا وکیلی برمی‌گردد که توانست با بچه‌ها برنامه‌ای قابل قبول روانه آنتن کند.