فاجعه در ابن‌الخطیب

انفجار کپسول اکسیژن در بیمارستانی در بغداد بیش از 82 قربانی گرفت

فاجعه در ابن‌الخطیب

بیمارستان قدیمی ابن‌الخطیب در جنوب بغداد عراق که اغلب بیماران کرونایی در آنجا نگهداری می‌شدند در آتش سوخت. در این حادثه 82نفر فوت کرده و110نفر دیگر مصدوم شدند. با توجه به وضعیت بیماران، احتمال افزایش قربانیان زیاد است. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در نشست فوق‌العاده هیأت دولت دیروز، وزیر بهداشت عراق، استاندار بغداد و چند مقام مسؤول این کشور را از کار معلق کرد. همچنین دستور بازداشت وزیر بهداشت و تحقیق از او را صادر کرد.

بیمارستان قدیمی ابن‌الخطیب در الرصافه بغداد قرار دارد. آنجا محلی برای نگهداری و درمان بیماران کرونایی بود و مردم سراسر عراق ازجمله بیماران مبتلابه کووید-۱۹ به این بیمارستان در جنوب شرق بغداد مراجعه می‌کردند. آخر شب شنبه کپسول‌های اکسیژن که در بیمارستان نگهداری می‌شد منفجر و آتش گرفت. آتش‌نشان‌ها برای امدادرسانی در محل حاضر شدند. آنها دو ساعت و نیم تلاش کردند و توانستند شعله‌های آتش را در ساختمان بیمارستان خاموش کنند. وزارت بهداشت و محیط‌زیست عراق با صدور بیانیه‌ای از نجات بیش از ۲۰۰بیمار بستری‌شده در این بیمارستان خبر داد.
در این بیانیه با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی نخست‌وزیر عراق برای برخورد با مقصران این حادثه  که در شرایط سخت و حساس کنونی رسانه‌ها و مردم باید در کنار کادر درمان وزارتخانه باشند تا ضمن انجام تحقیقات در خصوص چرایی رخداد این حادثه از هرگونه اقدامی که باعث از بین رفتن و پراکندگی تلاش‌ها در این زمینه می‌شود،جلوگیری شود.
نیروهای امدادی در این عملیات افراد زیادی را که در میان آنها بیماران کرونایی، همراهان آنها و کادر درمان حضور داشتند،نجات داده و از بیمارستان خارج کردند. بیماران نجات‌یافته در بیمارستان‌های دیگر بستری شدند. آتش‌نشان‌ها در ادامه عملیات، اجساد 82 نفر از گرفتارشدگان در میان دود و آتش را بیرون آوردند. هویت قربانیان معلوم نبود و برای مشخص شدن این‌که آنها بیمار، همراه یا کادر درمان هستند به پزشکی قانونی منتقل شدند. تحقیقات آتش‌نشانی حاکی از این بود که ساختمان قدیمی بیمارستان سیستم اطفای حریق نداشته و انفجار کپسول‌های اکسیژن که در مکان نامناسب بوده، باعث سوختن کامل ساختمان شده است. 110نفر مصدوم این حادثه نیز در بیمارستان‌های دیگر بستری شده‌اند.
فرانس‌پرس به نقل از یک منبع پزشکی در بیمارستان ابن الخطیب اعلام کرده ،هنگام وقوع حادثه دست‌کم ۳۰نفر در بخش مراقبت‌های ویژه که به درمان موارد حادتر بیماری کووید- ۱۹ اختصاص دارد، بستری بوده‌اند. این بیمارستان در جنوب بغداد است که هم‌اکنون جزو آلوده‌ترین پایتخت‌ کشورهای عربی به ویروس کرونا به‌شمار می‌رود.
سه روز عزای عمومی
دولت عراق سه روز عزای عمومی اعلام کرد و مردم به خشم آمده خواستار برکناری وزیر بهداشت این کشور هستند. همچنین مدیرکل اداره بهداشت بخش رصافه بغداد، مدیر بیمارستان ابن‌الخطیب، معاون اداری- فنی بیمارستان و مدیر بخش تأسیسات برکنار شدند. حتی حقوق بشر عراق نیز خواستار برکناری وزیر بهداشت شد. ساعاتی بعد از این حادثه مرگبار مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با وزرا و مسؤولان امنیتی خود تشکیل جلسه داد و این حادثه را «فاجعه‌ای علیه امنیت ملی عراق» دانست و اعلام کرد در 24ساعت آینده نتیجه تحقیقات اعلام تا با مقصران برخورد شود.علاوه بر آن به خانواده جان‌باختگان حقوق مستمری می‌پردازد و بیماران اگر نیاز به ادامه درمان دارند به خارج از کشور اعزام می‌شوند.
این حادثه دلخراش که واکنش گسترده داخلی و بین‌المللی زیادی را برانگیخت، باعث خشم عمومی مردم عراق هم شده است. این در حالی است که سندیکای پزشکان عراق،دیروز در بیانیه‌ای اعلام کردند: حادثه آتش‌سوزی (بیمارستان ابن‌الخطیب) ما را به یاد حوادث دیگر در سایر نهادهای مشابه می‌اندازد که ناشی از نقص در تمام سطوح دولت است که نظارت بر الزامات ایمنی و اجتماعی در ساختمان‌هایی که از رده خارج شده‌اند به‌خوبی انجام نمی‌گیرد. ساختمان‌هایی که فقط بیماران بی‌بضاعت در آنها بستری می‌شوند و فقط پزشکانی در آنجا کار می‌کنند که یا داوطلبانه  یا وظیفه‌شان را بر آنها تحمیل کرده‌اند.
وزیر خارجه ایران در پیامی این حادثه مرگبار را به ملت و دولت عراق تسلیت گفت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به وزیر بهداشت عراق، درگذشت تعدادی از شهروندان این کشور را در حادثه انفجار بیمارستان بغداد تسلیت گفت.
سعید نمکی، ضمن عرض تسلیت این حادثه غم‌انگیز به  دولت و ملت عراق تصریح کرد:«بار دیگر بر ایستادگی همیشگی در کنار کشور دوست و برادر عراق و آمادگی در امدادرسانی و یاری‌رسانی در همه سطوح مقابله با بحران همه‌گیری ویروس منحوس کرونا تأکید می‌کنم. از خداوند متعال برای خواهران و برادرانم که جان خود را ازدست‌داده‌اند، طلب غفران و رحمت واسعه الهی داشته و برای مجروحان این حادثه، شفای عاجل مسألت دارم.»