رقص ناتمام خاخام‌ها

حداقل 200 صهیونیست در مراسم خاص یهودیان ارتدوکس در کوه مرون کشته و زخمی شدند

رقص ناتمام خاخام‌ها

کوه مرون در سرزمین‌های اشغالی، به کانون توجه رسانه‌های صهیونیستی و غربی تبدیل شده‌است. دست‌کم 55 نفر در بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در اسرائیل بر اثر ازدحام جمعیت کشته و 150 نفر دیگر زخمی شدند. اصل ماجرا از این قرار بود که ده‌ها هزار نفر که اغلب آنها از یهودیان ارتدوکس بودند پنجشنبه شب از سراسر اسرائیل برای شرکت در مراسمی سالانه به کوه مرون رفته بودند. کوه مرون در منطقه الجلیل بالا که شمال سرزمین‌های اشغالی و جنوب لبنان را دربرمی‌گیرد واقع شده‌است. مقبره شمعون بار یوحای، خاخام سرشناس قرن دوم میلادی در کوه مرون قرار دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این حادثه در صفحه توییتر خود از «فاجعه‌ای بزرگ» سخن گفت. یائیر لاپید، از رهبران مخالف نتانیاهو نیز اعلام کرد که با «نگرانی» گزارش‌های دریافتی از کشته شدن شرکت‌کنندگان در مراسم مذهبی یهودیان ارتدوکس در کوه مرون را دنبال می‌کند.

هزاران نفر از یهودیان ارتدوکس سالانه این مراسم را برگزار می‌کنند. روشن کردن آتش و رقص بخشی از آیین‌های سالانه علاقه‌مندان به شمعون بار یوحای در کوه مرون است. اما این بار رقص دسته جمعی کسانی که در این مراسم حاضر شده بودند، به قیمت جانشان تمام شد! براساس آنچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، امدادگران ابتدا دلیل حادثه پنجشنبه‌شب را ریزش بخشی از پلکانی که شرکت‌کنندگان در این مراسم مذهبی از آن بالا می‌رفتند عنوان کردند.  با این حال ساعاتی بعد از ازدحام شدید جمعیت به‌عنوان عامل حادثه یاد شد. یکی از امدادگران گفته که شاهد زیر دست و پا گیر کردن تعدادی از شرکت‌کنندگان و سپس بیهوش شدن آنها بوده‌است.
 آمارهایی که در ابتدا کتمان می‌شد
آمارها از این حادثه که در کوه مرون (جبل‌الجرمق) در شمال سرزمین‌های اشغالی روی داد به‌تدریج در طول شب از «۲۰زخمی» به «ده‌ها کشته» و در نهایت دست‌کم 55 جان‌باخته رسید. مقامات اسرائیل اجازه شرکت ۱۰ هزار نفر در مراسم سالانه زیارت مقبره شمعون بار یوحای را داده بودند. با این حال به گفته برگزارکنندگان این مراسم دست‌کم ۶۵۰ اتوبوس از سراسر اسرائیل به کوه مرون رفته بود. این رقم به این معناست که شمار شرکت‌کنندگان در گردهمایی مراسم در کوه مرون، دست‌کم ۳۰ هزار نفر بوده‌است. البته برخی رسانه‌های محلی تعداد شرکت‌کنندگان را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند. آنچه مسلم است این‌که رژیم اشغالگر قدس از ارائه آمار و اطلاعات واقعی درخصوص حادثه در کوه مرون امتناع می‌کند.
 از کوه مرون تا قدس اشغالی
صهیونیست‌ها در حالی ده‌ها هزار نفر را برای برگزاری مراسم در کوه مرون گسیل داشته‌اند که طی روزهای گذشته، بارها از برگزاری نماز جماعت، آن هم با حضور حداقلی فلسطینیان در قدس ممانعت به عمل آورده‌اند. این هفته، نظامیان رژیم‌صهیونیستی از ورود صدها فلسطینی از اهالی کرانه باختری رود اردن به قدس اشغالی برای ادای سومین نماز جمعه ماه رمضان در مسجد الاقصی جلوگیری کردند.
نظامیان اسرائیل، فلسطینیان را از اهالی کرانه باختری اشغالی به بهانه عدم برخورداری از مجوز از ورودی‌های قدس بازگردانده است. گفتنی است نظامیان رژیم‌صهیونیستی طی چند سال اخیر تنها برای اهالی منطقه قدیمی قدس اشغالی که مسجدالاقصی در آن واقع شده است، اجازه ورود به این مسجد را می‌دهد اما از ورود فلسطینیان اهالی کرانه باختری و نوار غزه ممانعت می‌کنند. در دوران شیوع ویروس کرونا، صهیونیست‌ها نه تنها اجازه رسیدن دارو و واکسن به غزه و رام‌ا... را نمی‌دهند، بلکه به بهانه شیوع این ویروس محدودیت‌های سختی را علیه فلسطینیان تحمیل می‌کنند.
 پرتاب بطری و سنگ به نتانیاهو
در جریان بازدید نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از محل کوه مرون، صهیونیست‌هایی که در محل حاضر بودند علیه وی شعارهای تندی سردادند. آنها نتانیاهو و کابینه رژیم‌صهیونیستی را مسؤول این فاجعه دانستند. حاضران به سمت نتانیاهو و همراهانش، از جمله وزیر دادگستری رژیم‌صهیونیستی بطری‌هایی پرتاب کردند و مسیر نتانیاهو را بستند و علیه او شعار دادند.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در وضعیت بی‌ثبات و نامساعدی به سر می‌برد.
نتانیاهو برای تعیین وزیر دادگستری از حزب خود تلاش کرد، در حالی که چنین اقدامی با توافق با حزب بنی گانتس مغایرت دارد. همان‌طور که مشاور قضایی دولت این اقدام را غیرقانونی دانسته بود. درباره آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو این احتمال وجود دارد که نتواند در سمت خود عمل کند. پس از آن‌که دادگاه عالی بر اساس توافق ائتلافی، دولت را به تعیین وزیری از حزب بنی گانتس وادار کرد، این هفته این فکر در سطح بیشتری مطرح شد. نتانیاهو وزیر دادگستری را از حزب لیکود انتخاب کرد که این اقدام در مغایرت با تصمیم مشاور قضایی و همچنین اقدام غیرقانونی بود، زیرا سمت وزیر دادگستری از نظر نتانیاهو که تحت محاکمه قرار دارد، از حساسیت برخوردار است.
نتانیاهو تحت فشار محافل حقوقی و مردمی از موضع خود عقب‌نشینی کرد. اما تلاش وی برای تسلط بر وزارت دادگستری، بار دیگر به سؤال‌هایی درباره توان وی برای جدا کردن سمت و منافعش به عنوان یک متهم به دنبال داشت. به این ترتیب، نتانیاهو آینده سیاسی و فرصت تشکیل دولت را در معرض خطر قرار داد. قانون رژیم‌صهیونیستی بر این اساس است که در صورت رأی دادگاه در این باره، فردی وظیفه سرپرستی سمت نخست‌وزیر را به‌عهده می‌گیرد که در دوره کنونی ممکن است بنی گانتس، رقیب نتانیاهو به سبب این شرایط نخست‌وزیر شود. بسیاری از تحلیلگران و منابع صهیونیستی معتقدند گذشت زمان، بیش از پیش دشواری نتانیاهو در هماهنگ کردن سمت خود به عنوان نخست‌وزیر و محاکمه به عنوان فرد متهم مشخص می‌شود و سؤالات زیادی درباره میزان توانایی وی برای جدا کردن این دو موضوع از یکدیگر مطرح می‌شود و چه بسا این ماجرا به واداشتن وی به برکناری منجر شود. در هر حال، وقوع حادثه اخیر در کوه مرون، وضعیت نتانیاهو را نسبت به قبل نیز سخت‌تر خواهد کرد.
 عجله بحرینی‌ها برای همدردی با صهیونیست‌ها
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند حکومت بحرین، بابت کشته‌شدگان حادثه سقوط جایگاه در کرانه باختری به رژیم‌صهیونیستی تسلیت گفته است. به گزارش صفحه عربی وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی در شبکه توییتر، عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین برای گابی اشکنازی، همتای صهیونیست بابت کشته‌شدگان این حادثه پیام تسلیتی ارسال کرده است. وزیر خارجه بحرین در بخشی از پیام مذکور گفته است: «وقتی از فاجعه وحشتناکی که به کشته شدن ۴۴نفر منجر شد، اطلاع پیدا کردم به شدت اندوهگین شدم.»  بحرین و رژیم‌صهیونیستی در تاریخ ۱۵سپتامبر سال ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور) با وساطت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به طور رسمی در کاخ‌سفید توافق عادی‌سازی روابط امضاء کردند.