غزه؛ بدون مرز

ده‌ها هزار نفر در شهرهای سراسر دنیا در حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها آمدند

غزه؛ بدون مرز

 حضور ده‌ها هزار فرانسوی در تظاهرات گسترده و خودجوش ضداسرائیلی در این کشور، حیرت و وحشت لابی‌های صهیونستی در غرب را برانگیخته است. بدون شک، تظاهرات اخیر در ده‌ها شهر فرانسه و دیگر کشورهای جهان در محکومیت جنایات اسرائیل، نقطه آشکارساز شکست هیمنه پوشالی صهیونیسم  محسوب می‌شود.

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد خیزش عظیم خودجوش مردمی در حمایت از مظلومیت و حقوق ملت فلسطین، در کانون اسلام ستیزی و صهیونیسم پروری در اروپا، یعنی کشور فرانسه صورت گیرد. لابی‌های صهیونیستی نه تنها در دو جریان محافظه‌کار و سوسیالیست در این کشور رخنه کرده‌اند، بلکه به‌راحتی روی خروجی تصمیمات و رفتارهای سیاستمداران فرانسوی تاثیر می‌گذارند. وجه مشترک سیاستمدارانی مانند نیکولا سارکوزی، دومینیک دوویلپن، فرانسوا اولاند، امانوئل مکرون و حتی مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه، ایجاد حاشیه امن برای رژیم‌اشغالگر قدس و لابی‌های صهیونیستی در سراسر جهان است. تبلیغات رسانه‌ای در غرب، به‌خصوص رسانه‌های فرانسوی نیز همواره بر مبنای دروغ‌پردازی علیه گروه‌های مقاومت و در مقابل تطهیر رژیم‌صهیونیستی استوار شده است. اما به‌راستی چه اتفاقی در فرانسه رخ داده است؟!
خروش ده‌ها هزار فرانسوی در حمایت از فلسطینیان
با وجود ممنوعیت تظاهرات همبستگی با فلسطین در پاریس از سوی وزارت کشور فرانسه و بر اساس اعلام منابع رسمی، حدود ۲۲هزار نفر عصر شنبه در قالب ۶۰گردهمایی و تجمع در مرکز پایتخت فرانسه و نیز در دیگر شهرهای این کشور علیه حملات اسرائیل به فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری راهپیمایی کردند. برخی منابع خبری نیز تعداد تظاهرکنندگان را نزدیک به 40هزار نفر اعلام کرده‌اند. کاخ الیزه، فرمانداری پاریس و وزارت کشور فرانسه پیشتر برگزاری تظاهرات حامیان آرمان فلسطین را به‌دلیل نگرانی از تکرار حوادث تظاهرات مشابه در سال ۲۰۱۴ ممنوع اعلام کرده بودند. پس از اعلام این ممنوعیت، سازمان‌های حامی مجوز از دادگاه اداری پاریس درخواست کردند این تصمیم را فورا نقض کرده و مجوز صدور راهپیمایی را صادر کند. این درخواست از سوی دادگستری و به‌دلیل نگرانی از به خطر افتادن نظم عمومی رد شد. اما این مساله خللی در اراده ده‌ها هزار فرانسوی که از مشاهده تصاویر کودک‌کشی‌ها و جنایات رژیم‌اشغالگر قدس خشمگین شده بودند، ایجاد نکرد. حدود ۳۰حزب و سازمان فرانسوی اعلام کردند با وجود تمامی محدودیت‌ها به خیابان‌ها خواهند آمد و جنایات رژیم‌اشغالگر قدس در نوار غزه، قدس و کرانه باختری را محکوم خواهند کرد.
چه گروه‌هایی تظاهرات بی‌سابقه فرانسه را ساماندهی کردند؟
انجمن فلسطینیان ایل دو فرانس، سازمان اتک، شبکه چپ افرادی اقدام ضدفاشیستی پاریس و حومه و حزب نوین ضدسرمایه‌داری، برگزارکنندگان اصلی این تظاهرات در ناحیه بربس در شمال پاریس بودند. ماموران پلیس بر اساس دستورات دریافت شده مبنی بر پراکنده ساختن فوری و منظم تظاهرکنندگان به محض آن‌که قصد تجمع داشته باشند، از گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش استفاده کردند. به عبارت بهتر، به نیروهای پلیس فرانسه دستور داده شده بود از تجمع افرادی که قصد شرکت در تظاهرات ضدصهیونیستی دارند، جلوگیری شود اما خروش بی‌نظیر جمعیت تظاهرکنندگان، جایی برای عرض اندام پلیس باقی نگذاشت. اگرچه در این تظاهرات، ده‌ها فرانسوی زخمی و حتی برخی از آنها دستگیر شدند، اما این مساله مانع طنین‌اندازی شعار مرگ بر اسرائیل در سراسر فرانسه نشد.
اسرائیل قاتل است؛ ما همگی فلسطینی هستیم
تظاهرکنندگان با شعارهای «اسرائیل قاتل است»، «ما همگی فلسطینی هستیم» در محل به تظاهرات دست زدند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در استراسبورگ تظاهرات آرامی که با دریافت مجوز برگزار شد ۴۰۰۰ نفر را گرد آورد که از میدان دانشگاه به سوی مرکز شهر حرکت کردند و شعارهایی چون «اسرائیل قاتل»، «اسرائیل تروریست»، «کودک غزه، کودک فلسطینی، بشریت نابود شده است» یا «اسرائیل قاتل است، مکرون همدست است» سر دادند.
در مارسی، تظاهراتی که برگزاری آن مجوز داشت، با شرکت حدود ۱۵۰۰نفر که شمار بسیاری از آنان چفیه بر سر داشتند و نیز شماری زنان روسری به سر زیر پرچم فلسطین در آرامش برگزار شد. در شهر نانسی نیز به دعوت20 انجمن مختلف، حدود ۱۰۰۰نفر در تظاهرات حمایت از فلسطینیان شرکت کردند.در مونپلیه نیز صدها نفر با فریاد «مرگ بر اسرائیل» به راهپیمایی پرداختند. در لیون، نانت و رن نیز تظاهرات آرامی برگزار شد. در کلرمون فراند حدود ۲۰۰ نفر با فراخوان انجمن «فرانسه فلسطین ۶۳» با «شعار اسرائیل قاتل، مکرون همدست است» در یکی از میدان‌های شهر تجمع کردند. در شهر لیل در شمال فرانسه، چند صد نفر به دعوت انجمن فرانسه-فلسطین در یکی از میدان‌های شهر با شعارهای «تحریم اسرائیل»، «از کشتار فلسطینیان دست بردارید» و... تجمع کردند.
طنین فریاد مرگ بر اسرائیل در سراسر دنیا
طی روزهای اخیر، تظاهرات مشابهی در انگلیس، آلمان، بلژیک، ترکیه، استرالیا و بنگلادش برگزار شده و در دیگر کشورها نیز گروه‌های مختلف، در حال برنامه‌ریزی اعتراضات گسترده جدید هستند. ۱۴می ۱۹۴۸ میلادی سالروز تشکیل عینی کشور اسرائیل و پایان قیمومت بریتانیا بر سرزمین فلسطین است. فلسطینی‌ها این روز را یوم‌النکبه (روز نکبت) نامگذاری کرده‌اند. هزاران نفر روز شنبه در مرکز لندن در تظاهراتی در حمایت از مردم فلسطین از دولت بریتانیا خواستند برای متوقف شدن عملیات و حملات نظامی اسرائیل علیه فلسطینیان مداخله کند. تظاهرکنندگان در این روز در نزدیکی هاید پارک لندن جمع شدند و از آنجا به طرف سفارت رژیم‌اشغالگر قدس حرکت کردند. در مادرید، پایتخت اسپانیا نیز تظاهرات هزاران نفری مشابهی برگزار شد. در استانبول، تظاهرکنندگان برای جانباختگان فلسطینی درگیری‌های شش روز گذشته تشییع جنازه نمادین برگزار کردند و از ارتش ترکیه خواستند برای حمایت از مسلمانان به غزه برود. در بروکسل، پایتخت بلژیک صدها نفر در برابر سفارت رژیم‌صهیونیستی تجمع آرام و مسالمت‌آمیز برگزار کردند. در سیدنی هزاران نفر همزمان با روز نکبت و برای همبستگی با مردم فلسطین و قربانیان دور اخیر جنگ راهپیمایی کردند.
از واشنگتن تا نیویورک؛ مرگ بر اسرائیل
هزاران نفر از مردم آمریکا در شهرهای لس‌آنجلس، نیویورک، واشنگتن، دالاس، سن‌خوزه و شیکاگو با به دست گرفتن پرچم‌ها و دستنوشته‌هایی، ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین، خواستار توقف خشونت صهیونیست‌ها شدند. تنها در نیویورک، صدها نفر در بروکلین گرد آمدند و شعار «فلسطین را آزاد کنید» و «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» سر دادند. آنها پرچم‌ها و پوسترهای فلسطین با نوشته فلسطین را آزاد کنید، زندگی فلسطینیان اهمیت دارد و حقوق بشر برای فلسطینی‌ها را در دست داشتند. این تظاهرات مسالمت‌آمیز بوده است. شرکت‌کنندگان در تظاهرات گفتند در حال درخواست از جامعه بین‌المللی برای تحریم اسرائیل و خواهان پایان خونریزی و اشغال اراضی فلسطینیان توسط رژیم‌صهیونیستی هستند. همزمان با وارد شدن معترضان به خیابانی عرب‌نشین، چند فرد یهودی نیز به این تظاهرات پیوستند و پلاکاردهایی را در دست گرفتند که عبارات به اسم من نه و همبستگی با فلسطین روی آنها نقش بسته بود.
خشمی که یکباره فوران کرد
پس از حملات رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه در سال 2014 میلادی -که با پیروزی حماس پس از مقاوتی 51 روزه همراه بود- خشم افکار عمومی غرب علیه رژیم‌صهیونیستی رو به افزایش نهاد. در سال 2017 میلادی، نشریه تایمزآو اسرائیل پس از انجام یک نظرسنجی و تحقیق میدانی اعلام کرد: بیش از 50درصد فرانسوی‌ها معتقدند آنچه «جنبش ملی‌گرای یهودی» خوانده می‌شود، نهادی اصالتا نژادپرست است و تنها سعی در تامین منافع یهودیان افراطی دارد. 53درصد شرکت‌کنندگان نیز اعلام کردند وجود رژیم‌صهیونیستی، تهدیدی برای ثبات بین‌المللی محسوب می‌شود.
در نظرسنجی‌های دیگر نیز که در کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا در طول سال‌های اخیر برگزار شده است، رشد فزاینده امیال ضدصهیونیستی به کرات مشاهده می‌شود. مقامات رژیم‌صهیونیستی، مخالفت عمیق افکار عمومی دنیا با موجودیت و ماهیت خود را تعبیر به یهودستیزی کرده و با استناد به لابی‌های پشت پرده و آشکار خود، از سیاستمداران غربی خواسته‌اند هرگونه تظاهرات و اعتراض ضدصهیونیستی را محکوم کنند. با این حال، بازی سیاستمداران اروپایی در زمین تل‌آویو نتیجه‌ای جز ضرر برای آنها نداشته و البته در آینده نیز نخواهد داشت. از این رو خشمی که اکنون در خیابان‌های اروپا و به‌خصوص کشور فرانسه فوران کرده است، محصول غلبه آگاهی جمعی افکار عمومی بر سیاست‌های تبلیغاتی دروغین و فریبکارانه مشترک آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و کشورهای اروپایی حامی تل‌آویو بوده و موفقیتی بی‌نظیر ابتدای هزاره سوم محسوب می‌شود.
تاملی بر تظاهرات ضد صهیونیستی در جهان
طی روزهای اخیر، شاهد انتشار نظرسنجی‌های تکان‌دهنده‌ای علیه رژیم‌اشغالگر قدس هستیم. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد به رغم سیاست‌های کلان سیاستمداران و رسانه‌های رسمی در غرب مبنی بر حمایت مطلق از رژیم‌اشغالگر قدس، صهیونیسم ستیزی در جهان همچنان رو به افزایش است. در این میان، بسیاری از پیروان دین یهود نیز رژیم‌صهیونیستی را مسبب وهن دین خود در سراسر دنیا می‌دانند.  براساس یک نظرسنجی جهانی جدید که بنابر اذعان موسسه ADL (موسسه صهیونیستی ضد افترا) و در 18کشور جهان انجام شده است، از هر چهار اروپایی، یک نفر( 25درصد کل جمعیت) نگاه منفی مطلقی نسبت به رژیم‌اشغالگر قدس و صهیونیست‌ها دارد. این در حالی‌است که میان 75درصد نیز تعداد زیادی نسبت به صهیونیست‌ها موضعی بی‌تفاوت دارند.  این نظرسنجی نشان داد در کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، نفرت در قبال صهیونیست‌ها در حال افزایش است. در کشورهای کانادا، آفریقای جنوبی، آرژانتین، برزیل، روسیه و اوکراین نیز نفرت عمومی از سیاست‌ها و رفتارهای رژیم‌صهیونیستی به صورت تصاعدی افزایش یافته است. در برخی کشورها، این نفرت عمومی به اندازه‌ای فراگیر شده است که جایی برای مانور طرفداران رژیم‌اشغالگر قدس باقی نگذاشته است. به عنوان مثال در کشور لهستان ( در اروپای شرقی)، حداقل 48درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، نگاهی ضدصهیونیستی و حتی ضدیهودی دارند. این میزان در سال 2015میلادی، 37درصد بود.



لابی‌های صهیونیستی دیگر قدرت فریب دنیا را ندارند
 استفان لندمن، تحلیلگر آمریکایی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه فلسطینیان، به نکات قابل تاملی در خصوص گسترش اعتراضات ضدصهیونیستی در آمریکا و اروپا اشاره می‌کند: لابی‌های صهیونیستی قبلا توانسته بودند باپول، رسانه، فشار، زور و قدرت و ارتباط با سیاستمداران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا و سیاستمداران ارشد اروپایی، اسرائیل را به عنوان یک خط قرمز نزد افکار عمومی مطرح کنند. حتی برخی شهروندان جرات نداشتند در خصوص این خط قرمز، ایجاد ابهام کنند، چه رسد به آن‌که از جنایات اسرائیل و دروغ‌پردازی‌ها و جنایات آن در قبال فلسطینیان سخن بگویند. اما اکنون ماجرا با قبل متفاوت است. به نظر می‌رسد لابیگری صهیونیست‌ها، دیگر اثر چندانی ندارد و افکار عمومی جهان، بیش از هر زمان دیگری نسبت به جنایات این رژیم آگاه شده‌اند.
این تحلیلگر آمریکایی می‌افزاید: گروه‌های صهیونیستی زیادی در جهان وجود دارند که از قدرت، پول و لابیگری برخوردارند. اما اتفاقاتی که اکنون در غرب (میان افکار عمومی و در قبال جنایات صهیونیست‌ها) در حال رخ داده است، به‌وضوح نشان می‌دهد آنها تنها توانسته‌اند سیاستمداران را با پول بخرند، نه مردم را.
باید بگویم صهیونیست‌ها به واسطه جنایاتی که می‌کنند و ظلمی که در حق فلسطینیان مرتکب می‌شوند، جایگاهی نزد ملت‌های دنیا ندارند. روند مبارزه و نفرت از جنایات اسرائیل، قطعا در آینده دوباره افزایش می‌یابد.