شهادت 2500 کودک فلسطینی  در جنایات اسرائیل

مروری بر سابقه رژیم صهیونیستی در کشتار بی‌رحمانه کودکان فلسطینی

شهادت 2500 کودک فلسطینی در جنایات اسرائیل

كودك‌كشی رژیم اشغالگر قدس در غزه، كرانه باختری و قدس ادامه دارد و براساس آخرین گزارش‌ها در حملات اخیر رژیم صهیونیستی تاکنون 66کودک به شهادت رسیده‌اند. سكوت آزاردهنده سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای ظاهرا بین‌المللی، بر میزان و شدت وقاحت صهیونیست‌ها در این‌خصوص افزوده است. شهادت مظلومانه هزاران كودك فلسطینی، محصول جنایات این رژیم متوحش، همراهی حامیان غربی تل‌آویو و انفعال سازمان‌های بین‌المللی بوده است و گزارش منابع فلسطینی نشان می‌دهد که از سال 2000 تاکنون، بالغ بر 2500 کودک فلسطینی در حملات رژیم‌صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. در این‌خصوص، مروری بر آمار رسمی كشتار كودكان فلسطینی طی پنج نبرد اخیر میان رژیم اشغالگر قدس و مقاومت فلسطین خواهیم كرد:

سال 2008 میلادی؛ قتل‌عام كودكان غزه
نخستین تجاوز گسترده صهیونیست‌ها به نوار غزه در سال‌های اخیر، سال 2008 میلادی صورت گرفت. در این نبرد، رژیم اشغالگر قدس سعی داشت حماس و جهاد اسلامی و كل گروه‌های مقاومت را با موشكبارانی گسترده و نبردی زمینی نابود كند. صهیونیست‌ها نام این عملیات را سرب گداخته گذاشته بودند.  از آن‌ا كه اولین روز نبرد در 27 دسامبر سال 2008، با بیشترین شمار كشته و زخمی فلسطینی در یك روز ( از سال ۱۹۴۸ میلادی تا آن زمان) پایان یافت، فلسطینیان نام آن روز را شنبه سیاه گذاشتند.
سرانجام پس از 22 روز مقاومت مسلحانه از سوی حماس، صهیونیست‌ها بدون هیچ‌گونه دستاوردی در این نبرد، تن به آتش‌بس دادند. براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت فلسطین پس از پایان مقاومت 22 روزه، ۱۳۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند. 412 نفر از شهدا را كودكان تشكیل می‌دادند. وضعیت كودكان غزه پس از پایان جنگ به گونه‌ای اسفبار بود كه ریچارد گلدستون گزارشگر سازمان ملل متحد در گزارش خود تصریح كرد:
فراتر از كودكانی كه در جریان بمباران غزه جان خود را از دست داده‌اند، كمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد، درباره چندین حادثه (در جریان جنگ) كه در آنها كودكان، كشته شدن خویشاوندان خود را مشاهده كرده‌اند، تحقیقاتی انجام داده است. پزشكان برنامه بهداشت روانی جامعه در غزه، اطلاعاتی به كمیته درباره مشكلات روانی و بدنی ساكنان نوار غزه و گسترش احساس افسردگی ساكنان این منطقه و احساس یأس ناشی از فقدان بستگان، ارائه داده‌اند. كودكان در این میان از وضعیت به مراتب سخت‌تری برخوردار هستند. تعداد زیادی از كودكان نوار غزه از مشكلات روانی ناشی از صدمات وارده بر اثر جنگ، رنج می‌برند.



از كودك‌كشی تا جنین‌كشی
صبح روز چهارم ماه می‌سال 2019 میلادی، رژیم صهیونیستی به مناطقی دیگر در نوار غزه حمله كرد و مقاومت با شلیك چندین راكت پاسخ داد، اما این نبرد موقت و كوتاه نبود. لحظه به لحظه بر حجم تنش‌ها میان نوار غزه و رژیم صهیونیستی افزوده شد. حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در روز و شب یكشنبه (۱۵اردیبهشت / ۵ می) نیز ادامه پیدا كرد و مقاومت نیز با شلیك راكت و موشك، قاطعانه پاسخ داد. سرانجام با وساطت دو كشور مصر و قطر و همچنین سازمان ملل متحد، پس از ناكامی مطلق رژیم صهیونیستی در این نبرد، آتش‌بس در نوار غزه برقرار شد.
در حملات دوروزه رژیم صهیونیستی به غزه در سال 2019 میلادی، ۲۷ فلسطینی به شهادت رسیدند كه در میان آنها «سه زن، دو نوزاد دختر و دو جنین (در شكم مادر)» دیده می‌شدند. رژیم صهیونیستی در این حملات دو روزه به ۳۲۰ هدف در نوار غزه حمله كرد كه طی آن ۵۸ واحد مسكونی به صورت كامل تخریب شد و ۳۱۰ واحد مسكونی دیگر آسیب جزئی دید.



كودكانی كه مظلومانه هدف قرار گرفتند
در سال 2012 میلادی، رژیم اشغالگر قدس جنایت گسترده دیگری را علیه غیرنظامیان فلسطینی آغاز كرد. پس از ترور الجعبری، معاون فرمانده گردان‌های عزالدین قسام - شاخه نظامی حماس -‌، رژیم صهیونیستی كه این عملیات را دستاورد بزرگی برای خود می‌دانست، حملات گسترده هوایی علیه نوار غزه را آغاز كرد و طی هشت روز حمله، 175 فلسطینی را شهید و 1399 نفر را زخمی كرد.
در مقابل همه این تجاوزات صهیونیست‌ها، گروه‌های مقاومت فلسطین نیز به مقابله پرداخته و در راستای دفاع از ملت فلسطین، پاسخ دندان‌شكن و كوبنده‌ای به صهیونیست‌ها دادند كه سران این رژیم را غافلگیر كرد. برخلاف جنگ‌های قبلی، جنگ هشت‌روزه با وجود مدت‌زمان اندك آن، خسارت‌های قابل‌توجهی به دشمن وارد كرد و برای نخستین بار گروه‌های مقاومت شهرهای تل‌آویو و قدس اشغالی را هدف شلیك موشك‌های فجر 5 قرار دادند كه وحشت زیادی در میان صهیونیست‌ها ایجاد و زندگی طبیعی در این شهرها را مختل كرد.
مركز اطلاعات بهداشتی وابسته به وزارت بهداشت غزه آمار نهایی مربوط به تجاوزات وحشیانه هشت‌روزه رژیم صهیونیستی به غزه را كه از تاریخ 14 نوامبر 2012 آغاز و 21 همان ماه به پایان رسید، منتشر كرد كه براساس آن، مجموع شهدای این حملات 175 نفر بوده كه از میان آنها 50 كودك (از جمله 16 كودك زیر پنج سال)، 11 زن و 19 سالخورده است. در این گزارش آمده بود كه تعداد زخمی‌ها نیز 1399 نفر است كه 465 نفر از آنها كودك، 141 نفر كودك زیر پنج سال، 254 زن و 91 نفر نیز سالخورده هستند.



جنگی كه با كودك‌كشی صهیونیست‌ها آغاز شد
رژیم اشغالگر قدس در ژوئن سال 2014 میلادی به بهانه كشته شدن سه شهرك‌نشین صهیونیست (كه اساسا مداخله فلسطینیان در آن به اثبات نرسیده بود)، نبرد همه‌جانبه دیگری را علیه فلسطینیان آغاز كرد. صهیونیست‌ها به بهانه كشته شدن سه شهرك‌نشین، ده‌ها كودك و نوجوان فلسطینی را دستگیر، شكنجه و حداقل 11 نفر از آنها را به شهادت رساندند. فراتر از آن، رژیم صهیونیستی آغازگر نبرد هوایی با فلسطینیان و بمباران غزه در این جنگ بود. در مقابل، رزمندگان حماس پس از هشدار درخصوص استمرار جنایات رژیم اشغالگر قدس و بی‌نتیجه بودن این هشدارها، عملیات بنیان المرصوص را آغاز كردند. همچنین این نبرد پس از مدتی با هجوم زمینی نیروهای نظامی اسرائیل به غزه وارد مرحله تازه‌ای شد. براساس اظهار وزیر بهداشت غزه، ۲۰۴۰ نفر از اهالی غزه در این درگیری‌ها شهید و ۱۰ هزار و 196 نفر نیز زخمی شده‌اند. 80 درصد از شهدا را غیرنظامیان تشكیل می‌دادند. دفتر هماهنگی‌های امور انسانی سازمان ملل متحد در گزارش نهایی خود تصریح كرد كه در پایان این نبرد (كه با ناكامی رژیم صهیونیستی و اعلام آتش‌بس به پایان رسید)، 711 نفر از قربانیان را زنان و كودكان تشكیل می‌دادند. براساس آمار مجزای دیگری كه سازمان ملل متحد ارائه كرد، حداقل 380 نفر از شهدا، كودك بوده‌اند. سخنگوی سازمان ملل در این‌خصوص اظهار كرد: «به معنای واقعی كلمه، هیچ‌جای امنی برای شهروندان در غزه وجود ندارد. بیش از ۲۹۹ هزار كودك فلسطینی اكنون (پس از پایان جنگ) نیازمند «پشتیبانی روانی» هستند.»



و اكنون كودك‌كشی در سال 2021
هم‌اكنون، در پنجمین تجاوز رژیم اشغالگر قدس به حریم فلسطین و بمباران غزه، قدس و كرانه باختری توسط جنگنده‌های این رژیم، باردیگر شاهد شهادت مظلومانه كودكانی هستیم كه فلسطینی بودن تنها جرم آنها از دید غرب و تل آویو محسوب می‌شود. مطابق آخرین آمار اعلام‌شده، از آغاز بمباران غزه و دیگر نقاط فلسطین (از دوشنبه هفته گذشته) تاكنون، 250 فلسطینی شهید شده‌اند كه از این میان، 66 نفر كودك بوده‌اند. همچنین در میان 1300 زخمی فلسطینی، حداقل 260 كودك وجود دارند كه حال برخی از آنها وخیم گزارش می‌شود.
در سال 2017 میلادی، وزارت اطلاع‌رسانی فلسطین با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز كودكان فلسطینی كه پنجم آوریل هر سال جشن گرفته می‌شود، اعلام كرد كه نیروهای اسرائیلی علیه كودكان فلسطینی یك جنگ سازماندهی‌شده اجرا می‌كنند. طبق این بیانیه از سال 2000 و از آغاز انتفاضه دوم تا فوریه سال 2017 میلادی، 2069 كودك به دلیل حملات نیروهای اسرائیلی جان باخته‌‌اند. اكنون در سال 2021، منابع فلسطینی تعداد كودكان شهید فلسطینی را بالغ بر 2500 نفر (از آغاز سال 2000 تا كنون) تخمین زده‌اند. البته بیش از 20 هزار كودك فلسطینی نیز بر اثر بمباران منازل خود یا سركوبگری نیروهای اشغالگر زخمی شده‌اند. این در حالی است كه بحران‌های روحی و روانی كودكان بازمانده از جنگ نیز شدید و غیرقابل تصور است. لازم به ذكر است كه شمار زیادی از كودكان فلسطینی، به سبب فقر فراگیر خانواده‌ها و تنگنای اقتصادی شدید در فلسطین و محاصره مستمر باریكه غزه، ناچار به ترك تحصیل و پیوستن به بازار كار می‌شوند.