درخواست بازپخش مناظرات 92‌و96

درخواست بازپخش مناظرات 92‌و96

شرایط كرونایی گرچه بازار برگزاری میتینگ‌ها و دورهمی انتخاباتی را حسابی كساد كرده، اما زمزمه‌های انتخاباتی راه خود را پیدا می‌كند و اخبار انتخابات و كاندیداها، توییتر و فضای مجازی را داغ كرده است؛ فایل صوتی ظریف هم همچنان نقل مجالس خبری است، به‌ویژه این‌كه جهانگیری هم علنا در بیانیه خود دلیل آمدنش را جبران خلأ نبود حضور ظریف عنوان کرد.
از سوی دیگر علیرضا زاكانی، یكی دیگر از نامزدهای حاضر در عرصه انتخابات، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت مشكل آقای لاریجانی استفاده از عبارت پیش‌شرط است. كسی مخالف تعامل با دنیا نیست، اما نقطه عزیمت باید تقویت توان داخلی باشد؛ اگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نبود، امروز به‌جای صادرات فرآورده به منطقه و آمریكای ‌لاتین و كسب درآمد ارزی، با گردن ‌كج در صف واردات بنزین بودیم و گوش به‌فرمان غرب‌ و شرق.
حضور جهانگیری، یار همیشگی روحانی و معاون‌اول رئیس‌جمهوری هم همچنان دستخوش طنز و انتقاد توأمان كاربران شده و آنها نسبت به محقق نشدن وعده‌های مطرح‌شده در مناظرات قبل، یعنی سال 96 و 92
گلایه دارند. در همین زمینه یكی از كاربران گفته به صدا و سیما پیشنهاد می‌شود مثل سریال پایتخت كه هر وقت سری جدیدش می‌خواهد پخش شود، فصل‌های قبل را دوره می‌كند؛ قبل مناظرات ۱۴۰۰ هم مناظرات دو دوره قبل پخش شود؛ چون حافظه برخی ضعیف است. اما خبر جنجالی دیگر مربوط به سید ابراهیم رئیسی بود كه با پیشنهاد خود به صدا و سیما، موج جدیدی ایجاد كرد. رئیس قوه قضاییه از رسانه ملی خواسته با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری، اخبار جلسات كاری كه با حضور وی تشكیل می‌شود، پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی رخ ندهد و این در حالی است كه دیگر نامزد جبهه انقلاب، سعید جلیلی هم از ادمین‌های فضای مجازی خود خواسته اظهارات همه كاندیداهای جبهه انقلاب، در صفحات پیج او منتشر شود.
به همین دلیل رسانه‌های متعلق به سعید جلیلی و هوادارانش تصمیم گرفتند تمامی مواضع و دیدگاه‌های سایر كاندیداهای جریان انقلاب را هم پوشش دهند و پس از آن، صفحه اینستاگرامی سعید جلیلی اقدام به بازتاب مواضع آیت‌ا... رئیسی، علیرضا زاكانی، ‌سعید محمد، رستم قاسمی و عزت‌ا... ضرغامی كرد.
از جبهه اصلاح‌طلبان هم خبر رسیده كه قرار است حسین مرعشی، رئیس ستاد انتخاباتی جهانگیری باشد، اما با این حال احتمال تكذیب آن هم به گوش رسیده، چراكه علی‌محمد نمازی، هم‌حزبی مرعشی یعنی كارگزاران، درباره این خبر گفته بعید می‌دانم چنین خبری درست باشد، چون اكنون وقت معرفی رئیس ستاد نیست.
این روزها البته بازار شایعات درباره احراز یا عدم احراز برخی كاندیداها هم داغ است و درحالی كه برخی اخبار تلگرامی از رویكرد سختگیرانه اعضای شورا به نامزدهای اصولگرا همچون محسن رضایی خبر می‌دهند، كدخدایی به میدان آمده و گفته اسامی منتشرشده از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری كذب است و خواستار این شده كه قوه‌قضاییه با متخلفان برخورد كند.
عباسعلی كدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته ما در حال بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هستیم و پس از حصول نتیجه اسامی تأیید صلاحیت‌شده را اعلام خواهیم كرد. از مردم و رسانه‌ها تقاضا داریم به اخبار غیرموثق و كذب استناد نكنند.
كدخدایی این را هم گفته كه قوه قضاییه باید با كسانی كه نسبت به انتشار اخبار كذب و زودهنگام مبنی بر تایید یا عدم‌تأیید صلاحیت كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اقدام می‌كنند، برخورد كند.
به هرحال بررسی صلاحیت كاندیداهای ریاست‌‌جمهوری در شورای نگهبان آغاز شده و قرار است اعضای شورای نگهبان صلاحیت 40 داوطلبی كه شرایط قانونی ثبت‌‌نام را داشته‌اند، بررسی كنند. سخنگوی شورای نگهبان هم تایید كرده 40نفر از 592 نفری كه ثبت‌‌نام كرده بودند، شرایط لازم قانونی را برای ثبت‌نام داشته‌اند. بنابراین جلسات شورای نگهبان با حضور همه اعضا به‌صورت صبح و عصر تا زمان اتمام بررسی گزینه‌ها
ادامه دارد.