تلفیق حسابداری و نرم‌افزار  در  شماران سیستم

کارشناسان شرکت باسابقه «شماران سیستم» مجموعه نرم‌افزارهای یکپارچه‌ای را با عناوین «شاتو ای‌آرپی»، «پیشتاز»، «بُرنا»، و «بی‌پی‌اِم‌اِس» در حوزه مالی‌وبازرگانی عرضه کرده‌اند که اکثر نیازهای شرکت‌های مختلف را پاسخ می دهد

تلفیق حسابداری و نرم‌افزار در شماران سیستم

امروزه تنوع کسب‌وکارها و همچنین نیازها و دغدغه‌های هرکدام از آنها، به‌قدری گسترده و متفاوت شده است که دیگر نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای رفع همه آنها پیچید. برای ساخت نرم‌افزارهای کنونی، از رابط کاربری گرفته تا امکانات، سطح دسترسی و تعداد کاربران، همه بر اساس نیازهای یک کسب‌وکار سنجیده و تنظیم می‌شود تا با کمترین ایراد، مورد استفاده شرکت‌ها و موسسات قرار بگیرد؛ درواقع می‌توان گفت اپلیکیشن‌ها به‌سمت شخصی‌سازی‌شدن برای یک کسب‌وکار خاص یا گروهی از کسب‌وکارهایی که زمینه فعالیت مشابه دارند، با سرعت زیاد در حال حرکت هستند. این روزها نرم‌افزارهای بسیار متنوعی در حوزه مالی و بازرگانی وجود دارد که خدماتی یکتا ارائه می‌دهند، اما کمتر نرم‌افزاری را می‌توان پیدا کرد که به اعتبار، قدمت و خوش‌نامی «شماران سیستم» باشد.

فرحناز مرادی، بنیان‌گذار و رئیس هیأت‌مدیره گروه شرکت‌های «شماران سیستم» است. این مجموعه خانوادگی که فعالیت خود را به‌طور رسمی از سال 63 آغاز کرده است، ابتدا در حوزه حسابرسی و ارائه خدمات مالی فعالیت می‌کرد؛ اما در سال 69 باتوجه به نیاز بازار به نرم‌افزارها ، مدیران شماران سیستم نیز تصمیم به تلفیق حسابداری و نرم‌افزار گرفتند. اکنون پس‌از 37 سال سابقه فعالیت در حوزه حسابداری، تمرکز اصلی این شرکت بر تولید نرم‌افزارهای «برنامه‌ریزی جامع منابع سازمانی» یا به‌اختصار «ای‌آرپی» (ERP سرواژه Enterprise Resource Planning) قرار داده شده است.
ویژگی‌های منحصربه‌فرد «شماران سیستم»
رئیس هیأت‌مدیره شماران سیستم درخصوص ویژگی‌ها و امکانات قابل‌توجه این شرکت، به جام‌جم می‌گوید: «در حال حاضر ما پنج شرکت را در گروه شرکت‌های شماران اداره می‌کنیم که از بین آنها، شماران سیستم بیشترین فعالیت را در عرصه اقتصادی کشور ایفا می‌کند.»
مرادی ادامه می‌دهد: «مجموعه ما در 37 سالی که سابقه حضور در عرصه صنعت انفورماتیک و خدمات مالی کشور را داشته است، توفیق خدمت‌رسانی به حدود سه‌هزار مشتری را پیدا کرده که در بین آنها نام شرکت‌های بسیار بزرگ و معروفی در زمینه‌های گوناگونی مانند الکترونیک، لوازم خانگی، صنایع شیمیایی، قطعات خودرو، پروتئینی و ... به‌چشم می‌خورد. همچنین ما در حال حاضر بیش از 180 نفر نیروی کار مستقیم داریم و حدود 100 نفر هم به‌طور غیرمستقیم و در قالب تأمین‌کنندگان و برون‌سپاری‌ها، با شماران سیستم همکاری دارند.»
آشنایی با محصولات «شماران سیستم»
بنیان‌گذار شماران سیستم، درباره محصولات مختلف این شرکت می‌گوید: «ما سه گروه محصول داریم که آنها را به شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک ارائه می‌دهیم. محصولی که برای شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها در نظر گرفته شده است، با نام تجاری «شاتو ای‌آرپی» (ShAuto ERP) عرضه می‌شود. نرم‌افزار شاتو ای‌آرپی، قابلیت این را دارد که بسیاری  موارد مربوط به منابع سازمانی شرکت‌های بسیار بزرگ را به‌شکل کاملا فرآیندی، مکانیزه و اجرا کند.»
مرادی در ادامه می‌افزاید: «محصول دیگر ما «پیشتاز» نام دارد و مختص کسب‌وکارهای بزرگ یا متوسطی است که اصطلاحا به آنها «اِل‌اِم‌بی» (LMB) گفته می‌شود؛ این محصول محبوب، شامل 60نرم‌افزار مختلف می‌شود که توانایی رفع 85 تا 90درصد از نیازهای این‌گونه شرکت‌ها را دارد. برخی نرم‌افزارهای موجود در محصول پیشتاز عبارتند از: محصولاتی در حوزه مالی و بازرگانی مانند نرم‌افزارهای حسابداری، خزانه‌داری، صورت‌های مالی، خریدوفروش و انبار، محصولاتی در حوزه مدیریتی مانند نرم‌افزارهای بهای تمام‌شده و برآورد آن، محصولاتی در حوزه فنی‌ومهندسی مانند نرم‌افزارهای کنترل کیفی، بهره‌وری نیروی انسانی و برنامه‌ریزی تولید، محصولاتی در حوزه تصمیم‌گیری مدیریتی مانند داشبورد مدیریتی، بی‌پی‌اِم‌اِس و ...»
او درباره دسته دیگری از محصولات شماران سیستم که برای شرکت‌های کوچک و یا متوسط درنظر گرفته شده‌اند، اظهار می‌دارد: «ما محصول «بُرنا» را برای کسب‌وکارهایی مانند کارخانجات کوچک یا کارگاه‌های تولیدی بزرگ فراهم کرده‌ایم که نیازمند دسترسی به اطلاعات مدیریتی و بهای تمام‌شده هستند، اما نمی‌توانند هزینه بالایی برای این‌گونه خدمات بپردازند.»
دغدغه‌های اجتماعی «شماران سیستم»
مرادی فعالیت‌های جانبی خودش و مجموعه تحت نظارتش را این‌گونه شرح می‌دهد: «شماران سیستم یک مجموعه دوستدار محیط‌زیست و طبیعت است و در همین راستا محصولی پُرطرفدار را با عنوان «سیستم مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار» یا به‌اختصار «بی‌پی‌اِم‌اِس»
(BPMS: Business Process Management Software) روانه بازار کرده است. نوعی اتوماسیون اداری ویژه به‌عنوان بخشی از این سیستم درنظر گرفته شده است که استفاده از آن به‌حذف کاغذ در سازمان‌ها و ادارات منجر می‌شود؛ به‌طور نمونه در روند جذب نیروی انسانی، از انتشار آگهی استخدام و انجام مصاحبه با متقاضیان گرفته تا نگه‌داشت، رفاه، تأمین و ... همه از طریق فرم‌هایی که با نرم‌افزار بی‌پی‌ام‌اس تهیه می‌شود، امکان‌پذیر خواهند بود.»
او در ادامه ضمن اشاره به حمایت مجموعه شماران سیستم از انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) خاطرنشان می‌کند: «سال‌هاست عضو هیأت‌مدیره «انجمن زنان کارآفرین» هستم. کاری که ما در راستای حمایت از این انجمن انجام داده‌ایم، مکانیزه‌کردن تمام فرآیندهای آن به‌صورت کاملا رایگان بوده است؛ برای تحقق این امر، شماران سیستم یک بانک اطلاعاتی غنی از زنان کارآفرین را در بستر نرم‌افزار بی‌پی‌ام‌اس ایجاد کرده است. همچنین ایجاد ساختار مالی شفاف و اجرای یک اتوماسیون اداری برای این سازمان مردم‌نهاد، از دیگر اقدامات حمایتی شرکت شماران سیستم بوده است.»
وی می‌افزاید: «علاوه‌بر انجمن زنان کارآفرین، شماران سیستم در حال خدمات‌رسانی نرم‌افزاری به‌مجموعه «بنیاد کودک» است که سرپرستی بیش‌از شش‌هزار کودک بی‌سرپرست یا بدسرپرست را برعهده دارد. همین خدمات نرم‌افزاری به موسسه خیریه «حامی» که در حوزه مدرسه‌سازی فعالیت می‌کند نیز ارائه داده می‌شود. شاید این دغدغه‌های اجتماعی از نوعی روحیه کوهنوردی نشأت گرفته که در خانواده ما به‌عنوان اداره‌کنندگان مجموعه شرکت‌های شماران سیستم نهادینه شده است.
در همین خصوص، ما در شماران سیستم یک تیم کوهنوردی حرفه‌ای نیز داریم که از مدیران ارشد سازمان تشکیل شده و به‌بسیاری از قله‌های مرتفع ایران و جهان صعود کرده‌ایم. ارزش‌های سازمانی ما نیز بی‌ارتباط با این روحیه ورزشی نیست و سلامت، صداقت و اخلاق حرفه‌ای، سه رکن اساسی در مجموعه شرکت‌های شماران سیستم به‌حساب می‌آید.»


مزایای رقابتی «شماران سیستم»
به گفته مؤسس شماران سیستم، محصولی که می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین مزیت رقابتی این شرکت درنظر گرفت، نرم‌افزار «بهای تمام‌شده» است؛ این محصول صددرصد بی‌رقیب، به سازمان‌ها و به‌ویژه شرکت‌های تولیدی و صنعتی کمک می‌کند که با استفاده از اطلاعاتی که از آن به‌دست می‌آورند، توانایی تصمیم‌گیری آنی و درلحظه را داشته باشند. برخی از خدمات نرم‌افزار بهای تمام‌شده شامل اعلام قیمت تمام‌شده برای محصول، برآورد قیمت فروش آن، تعیین میزان سود و زیان حاصل از فروش محصول، نحوه اصلاح قیمت محصول و ... است.
مرادی در این خصوص می‌گوید: «نرم‌افزار قیمت تمام‌شده شماران سیستم در بازار ایران یک محصول شاخص محسوب می‌شود که سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای بسیار بزرگی در حال بهره‌گیری از این نرم‌افزار هستند و مدیران آنها تصمیمات‌شان را برپایه این نرم‌افزار اتخاذ می‌کنند. نرم‌افزار قیمت تمام‌شده می‌تواند در پایان هرماه، گزارش‌های کاربردی و واقعی از وضعیت قیمت محصولات ارائه دهد. نرم‌افزار دیگری که به‌عنوان مکملی برای این نرم‌افزار است، «برآورد بهای تمام‌شده» نام دارد که یک نمونه از توانایی‌های منحصربه‌فرد آن، محاسبه تأثیر لحظه‌ای نوسانات نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده است.»
وی می‌افزاید: «یکی دیگر از کاربردهای پرشمار نرم‌افزار قیمت تمام‌شده، در حوزه بهره‌وری نیروی انسانی است. این نرم‌افزار می‌تواند عملکرد هرکدام از پرسنل را پایش کرده و به مدیران شرکت‌ها گزارش دهد؛ برای مثال در گزارش ارائه شده، میزان ضایعات یک دستگاه در زمان استفاده هریک از اپراتورها مشخص است تا مدیر آن بخش با در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی، ضمن تصمیم‌گیری سریع‌تر و موثرتر، بتواند سازمانش را نیز کارآمدتر و سودآورتر کند.»