شعبده‌بازی ناتمام انگلیسی‌ها در دریای عمان

دروغ‌پردازی مقامات انگلیسی در خصوص ربایش و سپس آزادی یك كشتی تجاری در اقیانوس هند، نتیجه‌ای به همراه نداشت

شعبده‌بازی ناتمام انگلیسی‌ها در دریای عمان

طی روزهای اخیر، آب‌های دریای عمان و اقیانوس هند، به بستری برای پیشبرد بازی تبلیغاتی هدفمند و ضدایرانی مقامات دولت انگلیس علیه كشورمان تبدیل شده است. تولید و پخش اخبار غیرواقعی و مبهم و مانور گسترده بر روی این اخبار، دو ركن اصلی این بازی را تشكیل می‌دهد. اخیرا مقامات انگلیسی در ابتدا به صورت قاطعانه از كشتی‌ربایی در دریای عمان سخن گفته و ساعاتی بعد مدعی شدند این كشتی‌ربایی به پایان رسیده است. مواضع ضد و نقیض رسانه‌ها و منابع رسمی در انگلیس، بیش از هر زمان دیگری اعتبار دولت بوریس جانسون را نزد افكار عمومی دنیا مخدوش ساخته است. اصل ماجرا از جایی آغاز شد كه سه‌شنبه‌شب، منابع انگلیسی مدعی شدند سكان هدایت دست‌كم چهار كشتی در سواحل امارات متحده عربی از كنترل خارج شده است. كشتی‌های مذكور چهار نفتكش به نام‌های «كوئین ایماثا»، «گلدن بریلینت»، «جگ پوجا» و «ابس» بودند كه همگی در زمان‌های تقریبا یكسان هشدار داده‌اند هدایت كشتی از فرمان آنها خارج است.

 ماجرای دولت جانسون
و ربایندگان خیالی

بلافاصله پس از این ادعای اولیه كه از سوی مركز عملیات تجارت دریایی  انگلیس مطرح شد، روزنامه انگلیسی تایمز مدعی شده نفتكش «آسفالت پرینسس»، ربوده‌شده است. اطلاعات درج‌شده از این كشتی در پایگاه‌های رصد حركت كشتی‌ها نشان می‌دهد كه آسفالت پرنسس تحت پرچم پاناما تردد می‌كند. پس از آن نیز یكی از مقامات ناشناس مركز دریانوردی انگلیس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز مدعی شد كه نیروهای تحت حمایت ایران نفتكش آسفالت پرنسس را توقیف كرده‌اند. در واكنش به این ادعا، سخنگوی وزارت خارجه
 جمهوری اسلامی ایران، بروز حوادث امنیتی پی‌در‌پی برای كشتی‌ها در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را كاملا مشكوك دانست و نسبت به هرگونه فضاسازی كاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد. وی تاكید كرد كه نیروهای دریایی ایران با اعلام كمك و امدادرسانی به كشتی‌های عبوری در منطقه، در صورت نیاز آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند.
 پایان حادثه خیالی
ساعاتی بعد، مركز عملیات تجارت دریایی انگلیس در اطلاعیه‌ای مدعی شد:
حادثه‌ای كه «احتمالا» ربودن یك كشتی در نزدیكی سواحل امارات بود، به پایان رسید. این كشتی در امنیت است و افرادی كه وارد كشتی شده بودند، آن را ترك كرده‌اند. این حادثه «دزدی دریایی» نبوده است.
براساس آنچه شبكه یورونیوز گزارش داده، این گروه بریتانیایی كه اطلاعات امنیت دریایی را ارائه می‌دهد، هنوز جرئیات بیشتری درباره اطلاعیه اخیر خود منتشر نكرده است. طبق گزارش آسوشیتدپرس، هنوز مشخص نیست چه كسی مسؤول تلاش برای ربودن كشتی بوده و كدام كشتی‌ مورد هدف قرار گرفته است! همان‌گونه كه مشخص است، میان ادعای اولیه منابع دریانوردی در انگلیس مبنی بر ربایش كشتی آسفالت پرنسس و اطلاعیه آنها درخصوص این‌كه حادثه ادعایی آنها مصداق دزدی دریایی نبوده و پایان یافته است، تعارضی آشكار وجود دارد. به نظر می‌رسد مقامات انگلیسی پس از متهم‌سازی ایران درخصوص حمله به یك نفتكش صهیونیستی در دریای عمان، درصدد آغاز شانتاژ تبلیغاتی و دروغین دیگری علیه كشورمان بودند كه به دلیل عدم هماهنگی نهادهای دخیل در حوزه امنیت دریایی انگلیس، از آن عقب‌نشینی كرده‌اند.
از سوی دیگر سفارت ایران در لندن در حساب توییتری خود نوشت: «براساس ارتباطات مستقیم ما در منطقه خلیج‌فارس، تاكنون هیچ اطلاعاتی درباره حوادث جدید برای هیچ كشتی تجاری در منطقه تأیید نشده است. منحرف كردن افكار عمومی سراسر جهان، برای دستاورد دیپلماتیك در نیویورك، بازی منصفانه‌ای نیست.»
دریای عمان در نزدیكی تنگه هرمز، دهانه باریك خلیج‌فارس است كه یك‌پنجم كل نفت جهان از این تنگه عبور می‌كند. فجیره در ساحل شرقی امارات یك بندر اصلی در منطقه است كه كشتی‌ها می‌توانند محموله‌های نفتی جدید را در آنجا تحویل بگیرند، لوازم مورد نیاز خود را خریداری كرده و خدمه را جایگزین كنند. در دو سال گذشته در نزدیكی بندر فجیره یكسری انفجارها و ربودن كشتی رخ داده است. بسیاری از تحلیلگران مسائل امنیتی و منطقه‌ای معتقد هستند واشنگتن، تل‌آویو و لندن سعی دارند با ایجاد بحران‌های واقعی یا حتی خیالی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان و ایجاد ارتباط میان آنها و جمهوری اسلامی ایران، زمینه را جهت پیشبرد استراتژی فشار حداكثری علیه ایران فراهم سازند. موضوع دیگری كه در این‌خصوص قابل تامل است، امتناع معنادار مقامات انگلیسی درخصوص تبیین حوادث ادعایی سه‌شنبه‌شب در دریای عمان و سواحل امارات بوده است. سكوت مقامات غربی در قبال این پرونده به‌وضوح نشان‌دهنده شكست لندن در توجیه دروغ‌پردازی اخیر خود است.



بیانیه‌ای كه پرده از
دروغ پردازی غرب برداشت

نكته دیگر این‌كه نمایندگان انگلیس، رومانی و لیبریا در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان اعلام كردند كه نفتكش اسرائیلی مرسر استریت احتمالا از سوی ایران مورد حمله قرار گرفته است. در این نامه آمده است: «ارزیابی‌های اولیه بریتانیا و هم‌پیمانان بین‌المللی‌اش در كنار رومانی نشان می‌دهد كه حمله هفته گذشته به وسیله هواپیمای بدون سرنشین به نفتكش مرسر استریت در دریای عمان، به‌ احتمال بسیار زیاد از سوی ایران انجام شده است.»
امضاكنندگان این نامه تاكید كرده‌اند كه این حمله امنیت كشتیرانی بین‌المللی را به خطر انداخته و نقض آشكار قوانین بین‌الملل محسوب می‌شود. نكته جالب توجه این‌كه مقامات انگلیسی و رومانیایی (در كنار آمریكا و رژیم اشغالگر قدس) تا قبل از نگارش این بیانیه و ارسال آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد مدعی بودند كه كمترین شك و شبهه‌ای درخصوص انجام این حمله از سوی ایران وجود ندارد، اما كمترین سندی در بیان این ادعای دروغین خود ارائه نكرده‌اند. اكنون، مقامات غربی و صهیونیستی در حالی كه نسبت به عدم قطعیت ماجرای خودساخته در آب‌های دریای عمان با تكیه بر یك احتمال غیرمستند، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا علیه جمهوری اسلامی ایران در این‌خصوص واكنش نشان دهد! بیانیه مشترك ارائه‌شده از سوی انگلیس، لیبریا و رومانی انعكاسی آشكار و واضح از سیاسی و غیرحقوقی بودن این ادعا و جنگ روانی آنها (با هدایت واشنگتن و تل‌آویو) علیه كشورمان است.