پایان بویینگ 707وفادار

گفت‌وگوی جام‌جم با شاهدان سقوط هواپیمای باربری در زیبادشت

پایان بویینگ 707وفادار

ساعت 8 و 30 دقیقه صبح دیروز صدای زوزه هواپیما و پس از آن انفجار، سکوت شهرک زیبادشت را شکست. اهالی هراسان از خانه‌های خود بیرون آمدند. از داخل یکی از ویلاهای منطقه دود و آتش زبانه می‌کشید. آنها  ابتدا تصور کردند، گاز ترکیده است. سریع با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتند.  وقتی خود را به محل حادثه رساندند با صحنه عجیبی روبه‌رو شدند. هواپیمایی در داخل ویلایی در حال سوختن بود. مردی مصدوم هم کنار هواپیما بود که با حضورامدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل شد.
چرخساز، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز دیروز به جام‌جم گفت: این حادثه ساعت  8 و 30 دقیقه صبح  به هلال‌احمر گزارش شد که بلافاصله هشت تیم همراه بالگرد در محل حاضر شدند و در بررسی‌های اولیه مشخص شد این هواپیما باربری بوده و 16 سرنشین داشته که یک نفر از آنها قبل از برخورد آخر و انفجار، خود را از هواپیما به بیرون پرت کرده و زنده مانده است. امدادگران عملیات رهاسازی اجساد را آغاز کرده و 15 جسد را از داخل هواپیما خارج کردند.
وی درباره ادعای اهالی درخصوص ناپدید شدن پسربچه‌ای در این سانحه اظهار کرد: در زمان برخورد هواپیما با خانه مسکونی هیچ فردی آنجا حضور نداشت و گزارشی از مصدومیت و ناپدید شدن افراد در منطقه به امدادگران اعلام نشد. امدادگران ساعت 13 و 30 دقیقه به عملیات خود پایان دادند.
امیر سرتیپ دوم تقی خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در تشریح این سانحه گفت: صبح دوشنبه یک فروند هواپیمای باربری بوئینگ 707 نیروی هوایی ارتش که دارای محموله گوشت برای اجرای طرح مردم‌یاری و در راستای کمک به اقتصاد کشور از مبدا بیشکک  پایتخت کشور قرقیزستان عازم کشورمان بود، دچار حادثه شد و اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح استان البرز کرد که هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد. در این حادثه 13 نفر از کارکنان این نیرو به فیض شهادت نائل آمدند و مهندس پرواز این پرواز مجروح و به یکی از بیمارستان های استان البرز منتقل و بستری شده است.
در حادثه دیروز امیر سرتیپ دوم غفور قجاوند فرمانده سابق تیپ پشتیبانی شهید لشکری، سرهنگ جواد سلیمانی، سرهنگ محمد باقر ندری، سرهنگ محمد عبدلی، سرهنگ دوم عزیز علیزاده، داود ذوالفقاری،  علی افروغ،  محمد رضا طاهری، مصطفی محمودی،  سعید قاسمی،  جواد مرادی،  حمید رضا لطفیان و  فریدون شیخی، (شاکر آجرلو و مریم زارعی نژاد از شهدای غیر نظامی) به شهادت رسیدند و سرهنگ فرشاد مهدوی قلعه مجروح شده است.
براساس اعلام فرودگاه ماناس در قرقیزستان، هواپیمای بوئینگ707 ساعت 23 و 10 دقیقه یکشنبه وارد فرودگاه ماناس شده و ساعت 7 و 16 دقیقه صبح دوشنبه بیشکک را به مقصد تهران ترک کرده بود. این هواپیما حامل 30 تن گوشت تولید قرقیزستان بود که بعد از حدود 90 دقیقه در فرودگاه فتح دچار سانحه شد و پس از خروج از باند آتش گرفت.