ضرورت حل مشكل پولی و بانكی

ضرورت حل مشكل پولی و بانكی

سید حسین نقوی حسینی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

مهم‌ترین مساله‌ای كه به جهت تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریكا برای ما ایجاد شده، مشكلات موجود در همكاری مالی و پولی نظام بانكی و موسسات ایران با سایر كشورهاست. بسیاری از تعاملات تجاری و اقتصادی منوط به قابلیت تبادلات مالی و پولی است و اس‌پی‌وی در واقع با‌هدف تسهیل و برداشتن موانع همكاری و مبادله مالی و پولی است. بنابراین اولین انتظاری كه از اس‌پی‌وی وجود دارد این است كه مشكل مالی و پولی نظام‌بانكی و موانع همكاری با نظام بانكی كشورهای اروپایی و بین‌المللی حل شود. طبیعتا در این میان بحث فروش نفت، اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر حوزه فروش نفت و مبادلات نفتی و میعانات گازی از اس‌پی‌وی حذف شود دیگر كانال محكمی برای مبادلات مالی و پولی محسوب نمی‌شود.
اگر اس‌پی‌وی برقرار شود و اروپایی‌ها بر تعهد خودشان بمانند و این بار هم مثل تاریخ‌ها و قول‌های گذشته خود بدقولی نكنند به نظر می‌رسد اجرای اس‌پی‌وی زمینه حل خیلی از مشكلات مراودات تجاری اقتصادی ما را فراهم كند.
البته اروپا پیش از این چند بار بدقولی كرده و بر‌اساس این بدقولی‌ها خیلی نمی‌توان با اطمینان گفت امروز اس‌پی‌وی اجرایی می‌شود، ولی امیدواریم این اتفاق بیفتد و اگر این بار اروپایی‌ها به تعهدات خودشان عمل نكنند اروپایی‌ها هم در كنار آمریكا اعتماد ملت ایران را از دست خواهند داد و ما ادامه كار با آنها را غیرقابل مذاكره می‌دانیم.