وزیر بی‌حاشیه خبرساز شد

گمانه‌ها درباره شایعه استعفای وزیر ارشاد را بررسی کرده‌ایم

وزیر بی‌حاشیه خبرساز شد

شاید كسی تصورش را هم نمی‌كرد كه روزی وزیر بی‌حاشیه بهارستان نشین هم كه اتفاقا از بی‌حاشیه‌ترین وزرای كابینه رئیس‌جمهور محسوب می‌شود، خبرساز شود. ذات دنیای فرهنگ و رسانه اما ظاهرا بی‌رحم‌تر از آن است كه به كسی رحم كند ولو آن‌كه سیدعباس صالحی بی‌حاشیه باشد كه هر دو جریان سیاسی اصلی كشور با او مشكل حادی ندارند و معمولا به عنوان یك فرد مرضی‌الطرفینی، تا حد زیادی معتمد هر دو طرف است. چیزی كه البته با روحیه خاص شخصی صالحی هم تا اندازه زیادی سازگار است.

خبر از یك اظهارنظر نصفه و نیمه از یكی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شروع شد و در ادامه به مانند یك گلوله برفی، قل خورد و بزرگ و بزرگ‌تر شد. برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری به نقل از اسدا... عباسی چنین عبارتی را منتشر كردند: زمزمه‌هایی نیز درباره تغییر در یكی از وزارتخانه‌های دیگر وجود دارد كه تاكنون دولتی‌ها نام این وزارتخانه را اعلام نكردند، اما گفتند 
احتمالا با معرفی وزیر بهداشت به مجلس، فرد دیگری برای وزارتخانه‌ای كه مدنظر است به مجلس معرفی می‌شود. 
همین اظهارنظر كافی بود تا بعضی شروع به گمانه‌زنی كرده و اعلام كنند این فرد، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 
است.  حرف و حدیث‌هایی كه در نهایت آنقدر پررنگ و جدی شد كه خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان تنها ارگان رسانه‌ای وابسته به دولت مجبور به واكنش شد.

تکذیب رسمی از رسانه رسمی
ایرنا با خبری كه ساعت 13 و 15 دقیقه روز گذشته روی خروجی خود فرستاد با نقل قول از همایون امیرزاده ضمن تكذیب استعفای این خبر، اعلام كرد: سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سمت خود استعفا نداده و خبری را كه دراین باره منتشر شده است، تكذیب می‌كنم. این اما تمام ماجرا نبود.  انتشار بعضی مطالب نصفه و نیمه كه صحت و سقم‌شان چندان مشخص نبود، بازار گمانه‌زنی‌ها را داغ‌تر كرد. 

دعوا بر سر صندلی 
یک معاونت

در یكی از این گزارش‌ها و اخبار كه اتفاقا در یكی از رسانه‌های حامی دولت هم منتشر شد به نقل از منبع ناشناس ذكر شده كه وزیر ارشاد صبح روز گذشته در دفتر خود جلسه‌ای داشته و در آن میزبان سه نماینده مجلس بوده است؛ نمایندگانی كه به جریان اصلاح‌طلب مجلس منتسب می‌شوند.
طبق گزارشی كه پایگاه «انصاف‌نیوز» منتشر كرده، این نمایندگان به ترتیب عبارت بودند از محمدعلی وكیلی، مصطفی كواكبیان و الیاس حضرتی كه اتفاقا هر سه نفر از مدیران‌مسؤول سه روزنامه هم محسوب می‌شوند؛ افرادی كه به ترتیب روزنامه‌های ابتکار، مردم‌سالای و اعتماد را تحت مسؤولیت خود دارند و آن را منتشر می‌كنند. طبق این گزارش، فضای جلسه، ملتهب و تند بوده به حدی كه این سه نفر، سیدعباس صالحی را تهدید به استیضاح كرده‌اند. 
طبق ادعای این پایگاه خبری، این سه نفر در دیدار روز گذشته خود با وزیر ارشاد، به او درباره مورد انتصاب معاون مطبوعاتی جدید اولتیماتوم داده‌اند.
عباراتی كه در ادامه در این گزارش مطرح شده خودش یك ژانر است. اجازه بدهید این بخش‌ها را 
مستقیم از گزارش انصاف‌نیوز مرور كنیم:
‌ آنها كه در این سال‌ها از سهم یارانه به روزنامه‌های خود انتقاد داشته‌اند، از موضع نمایندگی مطبوعات یك جریان سیاسی به صالحی گفته‌اند كه فردی اصلاح طلب را بر صندلی معاونت مطبوعاتی بنشانید تا حداقل قدر ما را بداند و سهم حمایت‌های ما از دولت را بدهد. آنها گفته‌اند كه گزینه‌های مطرح برای معاونت مطبوعاتی را قبول ندارند؛ به‌ویژه علی معزی كه سبقه اعتدالی دارد و به ادعای آنها اصلا توجهی به اصلاح‌طلبان ندارد. 
این سه نفر، وزیر را به استیضاح تهدید كرده‌ و گفته‌اند در تصمیم خود تجدیدنظر كند.
​​​​​​​
دقیقا چه خبر است؟ 
آن طرف ماجرا هم بودند كسانی كه اعلام می‌كردند عباس صالحی زیر فشار كارهای وزارت ارشاد كم آورده و حالا خواسته با استعفا، خودش را خلاص كند. این‌كه كدام تحلیل درست است  معلوم نیست. این‌كه اصلا آیا وزیر ارشاد استعفا داده یا نه هم معلوم نیست. 
البته قواعد حرفه‌ای حكم می‌كند خبری كه ايرنا به عنوان یك مرجع رسمی و به نقل از یك منبع رسمی در وزارت ارشاد منتشر كرده را بپذیریم، اما خب التفات دارید كه این اولین بار نیست كه یك اتفاق می‌افتد و با قطعیت تكذیب می‌شود و بعدا عین همان اتفاقی كه تكذیب شده در عالم واقعیت رخ می‌دهد.