سازوکار سرکاری

سازوکار سرکاری

همزمان با آخرین رایزنی‌های اروپا درباره ساز‌و‌كار ویژه مالی برای تجارت با ایران كه با تاخیر بسیار همراه بوده موج جدیدی از ادعاهای ضدایرانی از سوی مقامات اروپا به راه افتاده است.
در همین راستا چند روز پس از آن‌كه وزیر خارجه فرانسه، جمهوری اسلامی ایران را در صورت كوتاه نیامدن از فعالیت‌های موشكی تهدید به تحریم‌های سخت كرد، دیروز آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا مدعی شد كه احتمال می‌رود همزمان با تیره‌شدن روابط ایران با كشورهای غربی، تهران فعالیت‌های خود برای جاسوسی سایبری را تشدید كند. به گزارش دویچه وله، این نهاد در گزارشی مدعی شده، تحریم‌های جدید علیه ایران احتمالا موجب خواهد شد تا این كشور «فعالیت‌های تهدیدآمیز سایبری خود را برای پیگیری اهداف ژئوپلتیكی و استراتژیكی در سطح منطقه‌ای» افزایش دهد.
علاوه بر اینها دیروز آنگلا مركل، صدراعظم آلمان با حمایت از حملات رژیم صهیونیستی به سوریه با ادعای مقابله با نفوذ ایران در این كشور گفت: ایران سیاست‌هایی دارد كه اسرائیل را تهدید می‌كند به همین دلیل است كه ما به‌عنوان مثال در تلاشیم تا اطمینان یابیم كه هیچ نیروی ایرانی نمی‌تواند به بلندی‌های جولان نزدیك شود.
​​​​​​​
بهانه‌های عجیب اروپا
در همین حال اگرچه دیروز اروپایی‌ها درباره ساز و كار مالی و بیانیه نهایی درباره ایران به جمع‌بندی نرسید‌ند اما اخبار غیررسمی منتشر شده حكایت از ابراز نگرانی اروپا نسبت به برنامه موشكی ایران دارد.
به گزارش تسنیم، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروكسل طی مطلبی در توییتر با اشاره به برخی اختلافات میان اروپایی‌ها كه باعث تاخیر در نهایی شدن ساز و كار مالی اروپا شده است، نوشت: «جالب‌ترین نكته درباره بیانیه اتحادیه اروپا درخصوص ایران نه واژه‌پردازی‌های آن بر سر SPV است و نه جدال‌های كم‌اهمیت بر سر مذاكرات گروه چهار كشور (فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا)؛ بلكه لحن آن درباره برنامه موشكی ایران جالب‌ترین خواهد بود. طبق اطلاع من، این بیانیه خواهد گفت اتحادیه اروپا درباره اقدامات موشكی ایران نگرانی‌های جدی دارد.»
لارنس نورمن همچنین از اختلاف داخلی بین كشورهای عضو اتحادیه اروپا در مسیر تصویب بیانیه آغاز به كار ساز و كار ویژه مالی ایران و اروپا (SPV) گزارش داد و صدور بیانیه اتحادیه اروپا را منوط به رفع این اختلاف داخلی دانست.
وی در حساب كاربری خود در توییتر نوشت: به نظر می‌آید به دلیل اختلاف نظر در مورد بیان نام چهار كشور اروپایی و درگیری میان ایتالیا و اسپانیا، شاید آنها نتوانند به جمع‌بندی درباره روابط اتحادیه اروپا با ایران و نیز تایید بیانیه مربوط به ساز و كار ویژه مالی با ایران دست یابند.
خبرنگار وال استریت ژورنال می‌گوید اسپانیا با ذكر كلمه  E4 در بیانیه اروپا مخالف است. زیرا اسپانیا در آن مجمع حضور ندارد. اما ایتالیا كه عضو مجمع  E4 است، موافق است. مجمع  EU/E4 نشست مذاكراتی است كه چهار كشور آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا با بررسی موضوع سیاست‌های منطقه‌ای ایران به‌ویژه در یمن برگزار می‌كنند.
خبرنگار وال استریت ژورنال در بروكسل درباره تفاوت بیانیه مربوط به ساز و كار ویژه مالی ایران از سوی اتحادیه اروپا و نیز جمع‌بندی اتحادیه اروپا در مورد روابط با ایران نوشت: ساز و كار ویژه مالی با ایران، طرح فرانسه، انگلیس و آلمان است كه از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار بوده و فی‌نفسه متعلق به اتحادیه اروپا نیست. جمع بندی اتحادیه اروپا مقوله‌ای كاملا جداست و فقط به‌دلیل آن‌كه تا زمان راه‌اندازی ساز و كار ویژه مالی از انتشار آن خودداری شده بود، به این موضوع مرتبط شده است.
پیش از این بلومبرگ در این زمینه اعلام كرده بود بر اساس پیش‌نویس بیانیه اتحادیه اروپا، این اتحادیه از ابتكار عمل انگلیس، فرانسه و آلمان استقبال كرده و آن را تاثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهم‌تر از همه زندگی مردم ایران می‌داند.
بلومبرگ در این زمینه گزارش داده بود: سه دیپلماتی كه درباره زمان اجرای این سازوكار اظهارنظر كردند، خواستند نامشان فاش نشود، یكی از آنها با احتیاط گفت در حالی كه روز 28 ژانویه (8 بهمن) برای آغاز رسمی آن اعلام شده، ممكن است ناتمام ماندن برخی موضوعات باعث تاخیر كوتاهی در آن شود. این دیپلمات افزود اعضای اتحادیه اروپا توافق كرده‌اند سازوكار مالی ویژه تا اواخر ماه (ژانویه) نهایی شود. طبق گزارش ها، سازوكار مالی ویژه قرار است در فرانسه ثبت شود و رئیس آن یك آلمانی باشد و انگلیس نیز از سهامداران آن خواهد بود.

هشدار كاخ سفید به اروپا 
در همین حال دیروز كاخ سفید به اتحادیه اروپا هشدار داد در صورت راه‌اندازی یك كانال مالی با ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریكا، كشورهای اروپایی هدف مجازات و اقدامات تنبیهی سخت قرار خواهند گرفت.
به گزارش ایسنا و به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات كاخ سفید می‌گویند دولت دونالد ترامپ از نزدیك تلاش‌های اروپا را برای راه‌اندازی كانال ویژه مالی با ایران دنبال می‌كند.
یك مقام ارشد دولت آمریكا كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه واشنگتن به‌طور كامل تحریم‌هایش را اعمال خواهد كرد و افراد و نهادهایی كه موجب تضعیف تحریم‌ها شوند را هدف اقدامات تنبیهی قرار خواهد داد. سناتور تام كاتن هم در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اظهار كرد: مساله انتخاب میان تجارت با ایران یا تجارت با آمریكا است. امیدوارم كه متحدان اروپایی‌مان عاقلانه تصمیم بگیرند. سناتور ماركو روبیو نیز در این باره گفت: ما باید با تلاش‌ها برای ایجاد كانال‌های مالی خارجی كه به ایران اجازه می‌دهد از كمپین فشار حداكثری آمریكا پرهیز كند مقابله كنیم، به‌ویژه این‌كه در تحریم‌های آمریكا استثنائاتی برای كالاهای بشردوستانه در نظر گرفته شده است.