هوش مصنوعی در صدر فناوری‌های 2019

کارشناسان می‌گویند روند توسعه فناوری در سال 2019 بر مدار توسعه هوش مصنوعی و نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه می‌چرخد

هوش مصنوعی در صدر فناوری‌های 2019

آینده‌ای را تصور کنید که در آن هرگز تنها نیستید. حتی زمانی که همسرتان به سفر کاری رفته یا فرزندان‌تان در یک اردوی تابستانی به سر می‌برد، همیشه کسی (یا چیزی) را دارید که با آن صحبت کنید. صبح‌ها می‌توانید به مایکروویو بگویید یک کاسه حریره جوی دوسر برایتان گرم کند. هنگامی که در خودرو هستید می‌توانید پخش یک موسیقی کلاسیک را از دستگاه پخش خودروتان بخواهید و وقتی به سمت دفتر کارتان می‌روید برنامه کاری آن روز را از گوشی همراه‌تان بخواهید برایتان بازگو کند. این نمایی از دنیایی است که فناوری با شمار روزافزون ابزارهایی که به صدای انسان پاسخ می‌دهند، در حال ساختن جهان آینده ماست. قطعا در سال 2019 شرکت‌های فناوری، ابزارهای بیشتری را به شما معرفی خواهند کرد. در ادامه به شما خواهیم گفت در سال جدید میلادی می‌توانید انتظار چه فناوری‌هایی را داشته باشید و به چه فناوری‌هایی نباید زیاد امیدوار باشید.

دستیار مجازی هوش مصنوعی به احتمال زیاد در سال 2019 در صدر فهرست موضوعات فناوری قرار خواهد داشت. انتظار می‌رود شرکت‌های کوچک و بزرگ، ابزارهای متنوع زیادی که با صدای انسان کنترل می‌شوند، از ربات جاروبرقی گرفته تا ساعت زنگ‌دار، یخچال فریزر و لوازم جانبی خودرو را روانه بازار کنند. در بسیاری از این محصولات از الکسا یا دستیار گوگل به عنوان دو دستیار صوتی شناخته شده هوش مصنوعی استفاده خواهد شد. اگر این شرایط، تکرار شرایط سال گذشته به نظر می‌رسد علتش این است که واقعا همین‌طور است و روند توسعه فناوری بر گسترش ابعاد استفاده از هوش مصنوعی با دستیارهای صوتی متمرکز شده است. در سال 2019 هم هوش مصنوعی داغ‌ترین حوزه فناوری بود. به عبارت دیگر، جهت‌گیری فناوری به‌جای جهش و پرداختن به حوزه‌های کاملا جدید در حالتی تکراری از گذشته قرار گرفته است.
دیگر روند فناورانه درحال پیشرفت که سال گذشته میلادی کار خود را آغاز کرد، نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه است که به نام 5G شناخته می‌شود و سرعت اینترنت تلفن همراه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. از دیگر محصولات درحال گسترش می‌توان به محصولات امنیت سایبری برای شبکه‌های خانگی اشاره کرد. در شرایطی که مصرف‌کنندگان، دارای دستگاه‌های زیادی با قابلیت اتصال به اینترنت هستند، امنیت سایبری از اهمیت زیادی برخوردار است.
درعین حال، بسیاری از فناوری‌های آینده‌دار مانند خودروهای خودران هم هستند که هرچند درحال‌حاضر تبلیغات زیادی درموردشان صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد فاصله فعلی آنها با واقعیت زندگی ما بسیار زیاد است و نمی‌توان به نقش‌آفرینی آنها در آینده نزدیک در زندگی ما چندان امیدوار بود. درواقع این فناوری‌ها به این زودی‌ها در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها در دسترس قرار نمی‌گیرند.