کارزار دستیارهای مجازی

کارزار دستیارهای مجازی

سال 2015 میلادی شرکت آمازون، اسپیکر هوشمند «اکو» را به دنیا معرفی کرد؛ محصولی که در نهایت به رونمایی از دستیار مجازی «الکسا» در سال 2017 منتهی شد. 
یک سال بعد در سال 2016 گوگل نیز در رقابت با آمازون اسپیکر هوشمند «گوگل هوم» را به دنیا معرفی کرد. از آن زمان تاکنون، این دو غول فناوری در تلاش برای تبدیل به دستیار هوشمند قابل اعتماد شما، دستیارهای هوشمند خود را به ابزارهای دیگری مثل ترموستات، زنگ در، لامپ برق و لوازم جانبی خودرو اضافه کرده‌اند. انتظار می‌رود گوگل در سال 2019 با دستیار هوشمند خود تهاجمی‌تر نیز عمل کند و طیف وسیعی از ابزارهایی را که با دستیار کار می‌کنند روانه بازار کند.
 نیک فاکس، از مدیران اجرایی گوگل که بر پروژه دستیار نظارت می‌کند، می‌گوید ما واقعا به دستیار صوتی به عنوان بهترین راه برای انجام کارها اعتماد داریم؛ این دستیارها می‌تواند در انجام بسیاری از کارهای روزانه به شما کمک کند. آمازون نیز اعلام کرده است، براساس 
دیدگاهی که آن را «الکسا همه‌جا» 
(Alexa Everywhere) 
می‌نامد، فناوری‌های زیادی را که با الکسا کار می‌کنند روانه بازار خواهد کرد. هدف این شرکت این است که دسترسی دستیار مجازی خود را به همه بخش‌های زندگی کاربران از جمله آشپزخانه، سالن پذیرایی، اداره و خودروی آنها توسعه دهد.
البته برای من و شما نکته قابل توجهی وجود دارد: دستیار مجازی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و با کمبودهای زیادی دست به گریبان است. برای این‌که دستیار مجازی ابزاری را کنترل کند - دمای ترموستات را تنظیم یا لامپ را روشن کند- کاربر باید دستور بسیار خاصی را به زبان بیاورد. شاید برای کسانی که با این زبان خاص آشنا نیستند استفاده از ابزارهای مجهز به دستیار، مشکل‌تر از لمس دکمه‌ای در یک نرم‌افزار همراه باشد.
فرانک جیلت، تحلیلگر فناوری از شرکت تحقیقاتی فارستر می‌گوید: ما هنوز باید زبان دستیارها را یاد بگیریم؛ چون آنها زبان ما را نیاموخته‌اند. ‌چیزی که در تبلیغات زیاد در مورد دستیارهای مجازی گم شده، پاسخ به این سؤال است که آیا مردم واقعا خواهان داشتن همدمی هستند که در همه کارهای روزمره‌شان حضور داشته باشد؟!  
براساس تحقیقی که سال گذشته توسط شرکت اطلاعاتی نیلسن انجام شد، مالکان اسپیکرهای هوشمند از دستیار دیجیتال عمدتا برای کارهای اساسی مثل گوش‌دادن به موسیقی، بررسی آب‌وهوا یا تنظیم زمان‌سنج استفاده می‌کنند.