پهپادهای  مسافربری خودكار

پهپادهای مسافربری خودكار

فرض كنید یك قرار ملاقات مهم دارید، اما درست از جلوی خانه‌تان ترافیك سنگینی وجود دارد. مسلما نمی‌توانید سر وقت برسید. اما نگران نباشید! تا چند سال آینده این امكان را خواهید داشت تا با یك كلیك بتوانید نرم‌افزار پهپادتان را راه بیندازید. سپس پهپادی كوچك، شما را در عرض ده دقیقه به مقصد خواهد رساند!
به نظر، خیلی هالیوودی می‌آید؟ وجود پهپادهای مسافربری خودكار بیشتر شبیه فناوری‌هایی است كه در فیلم‌های 
علمی-‌تخیلی دیده می‌شود؟ واقعیت این است در دنیایی كه پهپادها می‌توانند پیتزای سفارشی‌تان را برایتان بیاورند، پس ساخت پهپادهای مسافربری خودكار، مقوله‌ای دور از ذهن و واقعیت نیست. این روزها، محققان در حال آزمایش پهپادهای مسافربری هستند. برای مثال پهپاد یانگ ۱۸۴ (Ehang184)  می‌تواند به مدت ۲۳ دقیقه همراه یك مسافر با یك مرتبه شارژ پرواز كند. این پهپاد ساخت شركتی چینی است.
همچنین شركت حمل‌ونقل اوبر (Uber) مستقر در سانفرانسیسكو می‌خواهد در تمام شهرها، ایستگاه‌های تاكسی راه‌اندازی كند و پهپادهای چند مسافری خود را به‌كار گیرد. شركت آمازون، وسایل نقلیه هوایی خود را در آمریكا، بریتانیا و اتریش آزمایش كرده است. پهپادهای این شركت می‌توانند بسته‌های كوچك دو كیلوگرمی را به مشتریان‌شان برسانند.
پهپادهای خودكار
در حال حاضر تمام پهپادها به صورت خودكار ساخته شده‌اند و بدون خلبان، ماموریت‌های ساده خود را انجام می‌دهند. این پهپادها مسیر خود را با استفاده از سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) ردیابی می‌كنند و با حسگرها، نرم‌افزارهای الگوریتم یادگیری و دوربین‌ها، علائم راهنمایی و رانندگی را تشخیص می‌دهند و بر اساس این اطلاعات، سرعت، شتاب، ترمز و دیگر حركات خود را كنترل می‌كنند. دانشمندان در تلاشند، پهپادهای مسافربری را به گونه‌ای ایمن بسازند كه مسافر تا مقصد بدون هیچ نگرانی و با خیال راحت روی صندلی خود بنشیند. در واقع در حال حاضر پهپادهای خودكار، ایمن‌تر از خودروهای مستقل هستند. زیرا در آسمان، فضای بیشتری برای گریز از موانع وجود دارد.
شركت‌های گوگل، تسلا و اوبر، از مدت‌ها قبل آزمایش‌های خود را در مورد خودروها و پهپادهای خودكار شروع كرده‌اند و امیدوارند بتوانند پهپادهای مسافربری خودكار را راه‌‌بیندازند و این وسایل نقلیه، سیستم حمل‌ونقل را یك سطح بالاتر برده و انسان را قادر به رفت‌ و آمد میان ابرها كند. 
منبع: Quantumrun