سیمای 40سالگی فجر

رسانه ملی برای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن کرده است

سیمای 40سالگی فجر

40 ستاره در شبكه یك
پدرام كریمی هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه به صورت زنده برنامه دهه فجر را روی آنتن شبكه یك اجرا می‌كند. این برنامه با محوریت پخش موسیقی‌های ملی - میهنی تهیه شده است. این شبكه هر شب ساعت 23 هم برنامه به‌علاوه چهل را با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی پخش می‌كند. این برنامه با اجرای عبدالرضا امیراحمدی، چشم‌اندازی برای جامعه ایران در دهه پنجم انقلاب هم ترسیم می‌كند. پخش مجموعه تلویزیونی «خط تماس» به تهیه‌كنندگی محسن علی‌اكبری و كارگردانی و نویسندگی جواد شمقدری هم از ۱۲ بهمن هر شب ساعت 22 و 15 دقیقه شروع شده است. ویژه‌برنامه 40 ستاره، درباره 40 موضوع علمی و اقتصادی در دهه انقلاب است كه از این شبكه روی آنتن می‌رود. برنامه «چرا انقلاب» هم به 20 نفر از مبارزان نسل اول انقلاب می‌پردازد و زندگی آنها را روایت می‌كند كه چرا انقلاب كردند. مجموعه مستند 116 روز در نوفل‌لوشاتو ساعت 2 بامداد پخش می‌شود كه درباره وقایع تبعید امام خمینی(ره) از ایران و سكونت ایشان در نوفل لوشاتوی فرانسه و تأثیر این اتفاق بر مردم آن منطقه است. مستند هزار فامیل هم با محوریت زندگی رضا شاه از تولد تا مرگ و ... ساعت 8 صبح روی آنتن می‌رود. برنامه دعوت به راهپیمایی هم ساعت 16 و 30 دقیقه با محوریت فجر از شبكه یك پخش می‌شود. 

مشاعره بزرگ ایران در شبكه هفت
 همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شبكه هفت سیما با برنامه‌های متنوع همراه مخاطبان خواهد بود. برنامه «مشاعره بزرگ ایران» با اجرای اسماعیل آذر به منظور نشر و گسترش اخلاق، دین و حكمت كه جانمایه شعر فارسی است، آموزش صحیح‌خوانی شعر و ارائه‌های ادبی، معرفی شاعران پارسی‌گوی و ... پخش می‌شود.  برنامه مستند گزارشی «دانشگاه انقلاب» در قالب گفت‌وگو با شخصیت‌های برجسته علمی كشور با موضوع پیشرفت‌های كشور در عرصه‌های مختلف علمی پخش می‌شود. برنامه «دكتر سلام» با دعوت از متخصصان رشته‌های پزشكی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی و مسؤولان وزارت بهداشت و درمان كه زمان پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته‌اند به بیان پیشرفت‌های پزشكی و همچنین بیان خاطرات از زبان آنها و دستاوردهای پزشكی پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. چهل شاهد، صبحی دیگر، فرصت برابر، برای ایران، روزگاری ایران از دیگر برنامه‌های این شبكه است كه ایام فجر روی آنتن می‌رود.

ویژه‌برنامه «جهان آرا» روی آنتن شبكه افق 
با آغاز ایام‌ا... دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ویژه برنامه تلویزیونی «جهان آرا» روی آنتن شبكه افق می‌رود. اجرای این برنامه را همانند گذشته وحید یامین‌پور به عهده دارد و قرار است موضوعات مختلف به مناسبت 40 سالگی انقلاب و ایام‌ا... 
دهه فجر در قسمت‌های مختلف آن مطرح شود. این برنامه شنبه تا دوشنبه ساعت 22 پخش می‌شود. تكرار این برنامه هم روز بعد ساعت 15 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود.

نغمه‌های به‌یادماندنی 
گیتی خامنه
شبكه دوی سیما به مناسبت آغاز دهه فجر و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های مختلفی را برای مخاطبان این شبكه تدارك دیده است. ویژه‌برنامه ورود حضرت امام خمینی (ره) با حضور مهمانان و چهره‌های انقلابی و فرهنگی به صورت زنده پخش خواهد شد. سریال تاریكی شب روشنایی روز از سه‌شنبه 23 بهمن‌ ساعت 21 و 30 دقیقه به نویسندگی و كارگردانی حجت قاسم‌زاده‌اصل پخش می‌شود. برنامه گفت‌وگو‌محور «ایران» ساعت 21 با حضور دكتر علی‌اكبر ولایتی در ایام دهه فجر موضوع خود را به تحلیل تاریخ معاصر و پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص داده است. جنگ شبانگاهی 
«شب گشت» با اجرای محمد سلوكی ساعت 23 و 30 دقیقه با دعوت از چهره‌های برتر فرهنگی و هنری و با محوریت معرفی جوانان موفق و ممتاز ایرانی كه هم‌سن و سال انقلاب اسلامی هستند به مخاطبان تقدیم می‌شود. مستند «نشان افتخار» ساعت 19 و 45 دقیقه با محوریت بررسی حضور بانوان در ورزش طی 40 سال پیروزی انقلاب تولید شده است. مستند سیاسی «سطرهای سیاه» كه روایتگر ابعاد و شرایط معاهدات دوره پهلوی دوم است، از دیگر برنامه‌های دهه فجر است. مستند «خط تماس» هم با محوریت تصویر كردن حضور منطقه‌ای ایران و الهام بخشی انقلاب اسلامی در منطقه و دستاوردهای آن تهیه شده و در ایام دهه فجر روانه آنتن می‌شود. برنامه نگی كه نگفتی هم با موضوع انقلاب روی آنتن می‌رود. برنامه «دو روی سكه» تاریخچه تحمیل دلار به عنوان ارز بین‌المللی و بهره‌گیری نظام سلطه از دلار در راستای تسلط همه‌جانبه‌ بر اقتصاد كشورها را بررسی می‌كند. گیتی خامنه هم با برنامه نغمه‌های به‌یادماندنی روی آنتن است كه ترانه‌های ماندگار طی چهار دهه انقلاب اسلامی پخش می‌شود. چهل برگ، اقیانوس آرام، 
یه گله جا، ایران دخت، زنده‌باد زندگی، نما دو، عصر خانواده، فیلم‌های كوتاه و مستند و ... از دیگر برنامه‌های شبكه دو برای دهه فجر است.
رویای آجری شبكه 3
بودن افراد فاسد در سیستم پهلوی، دستمایه ساخت یك مجموعه در شبكه سه شده كه با نام «پول و پهلوی» در این ایام روی آنتن می‌رود. این شبكه برنامه‌های دیگری هم برای پخش در نظر گرفته است. مستند در برابر طوفان 2 به دوران حكومت پهلوی دوم می‌پردازد. اقتصاد، ارتش، آموزش و پرورش و ... در این دوران مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین این شبكه در قالب یك مجموعه به رهبری امام خمینی(ره) می‌پردازد. برنامه بدون توقف با حضور دكتر صادق خرازی و دكتر علی باقری به چالش‌های ذهن جوانان امروز می‌پردازد. برنامه گفت‌وگومحور دست به دست هم روانه آنتن شبكه سه می‌شود. هدف این برنامه انتقال مفاهیم از نسل اول به نسل‌های بعدی است. مستند به همین سادگی به بیانات امام خمینی (ره) می‌پردازد. رویای آجری هم به مبحث مسكن در طول 40 سال بعد از انقلاب می‌پردازد. همچنین صداهای ناب شخصیت‌هایی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و ... در قالب برنامه كاست پخش می‌شود. موشن گرافی امام خمینی از دیگر برنامه‌های این شبكه است. برنامه‌های حالا خورشید، برنده باش، طبیب، سمت خدا، كاملا دخترونه و جدول و ... هم با حال و هوای انقلاب 
پخش می‌شوند.

چهل 22 در شبكه 4
شبكه چهار سیما هم برنامه‌های متنوعی برای پخش در نظر گرفته است. برنامه نمودار با اجرای مصطفی امامی و با محوریت دستاوردهای مختلف 40 ساله انقلاب اسلامی پخش می‌شود. مسعود ده‌نمكی، هر شب با یك شخصیت انقلابی در قالب برنامه چهل 22 گفت‌وگو می‌كند. در این برنامه درباره جریان‌ها و شخصیت‌های موثر در وقوع انقلاب اسلامی صحبت می‌شود. مجموعه مستند «رنگ صبح» هم به مفهوم انقلاب در مكاتب سیاسی مختلف می‌پردازد. برنامه تلویزیونی «آن سوی داستان» با محوریت معرفی كتاب‌های نوشته شده پیرامون انقلاب اسلامی ایران روی آنتن می‌رود. این برنامه با محوریت معرفی كتاب‌های نوشته شده پیرامون انقلاب اسلامی ایران روی آنتن شبكه می‌رود.
مجموعه تلویزیونی «ارمغان تاریكی» به كارگردانی جلیل سامان هم روی آنتن این شبكه می‌رود. این مجموعه روایتگر داستان جوانی است كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دچار انحراف شده و به عضویت سازمان مجاهدین خلق درمی‌آید. مجید از طرف سازمان ماموریت می‌یابد تا برای نفوذ به خانواده انقلابی و مذهبی یكی از فرماندهان جنگ، با برادرزاده او ازدواج و سپس اهداف تشكیلات را دنبال کند. به مرور زمان، مجید دلباخته آن دختر می‌شود و در دوراهی بین عشق و وابستگی به سازمان قرار می‌گیرد. در این مجموعه آرش مجیدی، لیلا زارع، امیر آقایی، سودابه بیضایی، مجید مشیری، شهین تسلیمی، سعیده عرب و تعداد دیگری از هنرمندان به ایفای نقش پرداختند.

پیش رفته‌ایم در شبكه 5
شبكه پنج همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های متنوعی را پخش می‌كند. مستند فرهنگی با روایت همراهی شاه با شهبانو برای اعمال سیاست‌های فرهنگی و تغییر سبك زندگی ایرانیان روی آنتن می‌رود. مستند پیش رفته‌ایم در قالب آیتم‌های كوتاه به جهش ایران در حوزه‌های مختلف نظامی، ورزشی، علمی، فناوری و صنعتی می‌پردازد. 
همچنین مستند 40 با بیش از 70 چهره مطرح و صاحب نظر گفت‌وگو می‌كند. مستند دماوند هم در این ایام، اتفاقات و رویدادهای مهم ایران در حوزه‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی را مورد بررسی قرار می‌دهد. برنامه نقد سینما با اجرای بهروز افخمی به فیلم‌های جشنواره فجر می‌پردازد. مهر وطن، خیابان جام‌جم، روزهای خاكستر، دوران و ... از دیگر برنامه‌های این شبكه در این ایام است.