تجربه برجام، مانع استقبال گسترده  از ساز و کار مالی اروپا

تجربه برجام، مانع استقبال گسترده از ساز و کار مالی اروپا

ثبت کانال مالی اروپا برای برقراری مبادلات تجاری اگرچه گام مثبتی در روند تحولات روابط ایران و اروپا قلمداد می‌شود اما چند اشکال دارد که مانع آن شد که اعلام ثبت آن با استقبال زیادی در ایران همراه باشد. یکی از این اشکالات تاخیر بسیار در روند ثبت آن بود که نوعی دلسردی در ایران نسبت به رفتارهای اروپا بوجود آورده و لذا در حال حاضر چندان با استقبال مواجه نشده است. نکته بعدی این است که این کانال مالی در حال حاضر ثبت و ممکن است تا مرحله اجرایی شدن آن با اما و اگرهایی همراه شود. ضمن اینکه محتوای این کانال آن چیزی نیست که در ایران انتظار می‌رفت.
مطرح شدن تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی،کشاورزی و غذایی ما را به یاد قطعنامه‌های شورای امنیت یعنی نفت در برابر غذای عراق می‌اندازد، در حالی که انتظار می رفت این گشایش مالی حیطه وسیع‌تری را در برگرفته و انتظار می‌رفت مبادله هر آنچه آمریکا تحریم کرده بود از طریق این کانال امکانپذیر می‌شد.
شاید به همین دلایل مقامات کشورمان چندان مانند برجام از آن استقبال نکردند و شاید استقبال شفاهی اندک مقامات ایرانی از این کانال مالی را بتوان ناشی از تجربه برجام دانست، به این معنی که در مورد برجام بسیار بزرگنمایی و همه چیز به آن گره زده شد که در نهایت یک مرتبه برجام با سرانجام ناصوابی مواجه شد، بنابراین به نظر می‌رسد شاید مقامات ایران تمایل ندارند در مورد این کانال مالی نیز تبلیغاتی داشته باشند که پس از هیاهوی بزرگ، خروجی اندکی داشته باشد.
نکته دیگر این است که مشخص نیست مرحله اجرایی شدن این کانال چقدر زمانبر باشد و در عمل به چه میزانی می تواند انتظارات ما را برآورده سازد.
همچنین روشن نیست که آیا در صورت بروز فشارهای بیشتر بر اروپا، آنها در تداوم فعالیت این مکانیسم اختلالی ایجاد خواهند کرد  یا این‌که مطرح شدن بهانه های مختلف از جمله موضوعات موشکی چقدر بر این کانال تاثیرگذار باشد؟