هواپیمای ایتالیایی، حوالی باند فوتبال ایران

توتو اسپورت از پیشنهاد 3.5 ساله فدراسیون فوتبال به وینچنزو مونتلا خبر داد

هواپیمای ایتالیایی، حوالی باند فوتبال ایران

 از چند نام مطرح مثل زین‌الدین زیدان، یورگن كلینزمن و خوزه مورینیو كه با انتشار در یك پست اینستاگرامی، تبدیل به گزینه‌های مجازی هدایت تیم ملی ایران شدند، حالا رسیدیم به وینچنزو مونتلا، مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایتالیا و باشگاه رم.
نشریه ایتالیایی توتو اسپورت دیروز مدعی شد بعد از جدایی كارلوس كی روش از تیم ملی ایران و حذف آنها در دیدار مقابل ژاپن در جام ملت‌های آسیا، مونتلا به گزینه اصلی هدایت تیم ملی ایران بدل شده و چالش سرمربیگری در آسیا ممكن است مرحله بعدی دوران مربیگری او باشد. توتو اسپورت حتی مدت و رقم قرارداد پیشنهادی به مونتلا را هم 5/3 ساله و معادل 5/1 میلیون یورو عنوان كرد.
مونتلا یكی از مطرح‌ترین مربیان بدون شغل فعلی دنیاست. او در ابتدای فصل قبل هدایت میلان پرستاره را به‌عهده داشت اما در نهایت با كسب نتایج ضعیف شغل خود را از دست داد و بلافاصله هدایت سویا را به‌عهده گرفت. بزرگ‌ترین دستاورد مونتلا در اسپانیا، صعود به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان بود؛ اتفاقی كه آخرین بار 60‌سال قبل افتاده بود. این موفقیت با پیروزی مقابل یونایتد و در الدترافورد رخ داد. جالب اینجاست كه در طول تاریخ، سویا هرگز موفق نشده بود در خانه یك تیم انگلیسی پیروز شود و اولین پیروزی سویا در كشور انگلیس با مونتلا و در تئاتر رویاها رقم خورد. با این حال پایان كار مونتلا در سویا هم حكم اخراج بود. او سویا را تا فینال كوپا دل ری هم برد اما نداشتن پیروزی در 9 بازی متوالی در لالیگا، باعث شد مونتلا از سمت سرمربیگری سویا بركنار شود.
هشتم اردیبهشت ماه سال آینده، دوران خانه نشینی وینچنزو مونتلا در عرصه مربیگری به یك سال خواهد رسید. او تا همین الان ده ماه است كه در هیچ تیمی مربیگری نكرده و اگر پیشنهاد كار در ایران برای او و فدراسیون فوتبال، آن‌طور كه روزنامه‌های ایتالیایی می‌نویسند جدی باشد، مونتلا می‌تواند تا پایان جام جهانی 2022 روی نیمكت تیم ملی ایران قرار گیرد.
​​​​​​​
 مونتلا، بیگانه با آسیا
گرچه بحث حضور وینچنزو مونتلا روی نیمكت تیم ملی ایران فعلا در حد شایعه است، اما در مورد این مربی ایتالیایی یك واقعیت غیرقابل كتمان وجود دارد. مونتلا در دوران بازی، به‌جز دوره‌ای كوتاه كه برای
 ده بازی به صورت قرضی پیراهن فولام را پوشید، پای خود را از ایتالیا بیرون نگذاشته بود و دوران مربیگری‌اش هم جز چهار ماه حضور در سویا، تماما در ایتالیا سپری شده و او از نزدیك با فوتبال خارج از ایتالیا آشنایی نداشت. این عدم شناخت، با توجه به این‌كه مونتلا، تاكنون فقط در رده باشگاهی مربیگری كرده و هرگز هم پایش را از قاره اروپا بیرون نگذاشته، می‌تواند احتمال موفقیت این مربی روی نیمكت تیم ملی ایران را كاهش دهد.
حال باید دید این مربی كه به‌واسطه شادی‌های بعد از گلش، به «هواپیمای تك‌نفره» شهرت دارد، روی باند فوتبال ایران فرود خواهد آمد یا اسم او هم مثل بزرگانی چون زیدان و مورینیو، در اتمسفر شایعاتی كه حوالی فوتبال ایران وجود دارد، باقی خواهد ماند؟